Annons

Avinstallera IE

Produkter
(logga in för att koppla)

Rivqah

Avslutat medlemskap
Kan man avinstallera IE? Jag hittar nämligen inte IE i Kontrollpanelen/Program och funktioner. Man högerklickar väl inte bara på ikonen på skrivbordet och ta bort?
 
Kan man avinstallera IE? Jag hittar nämligen inte IE i Kontrollpanelen/Program och funktioner. Man högerklickar väl inte bara på ikonen på skrivbordet och ta bort?


Nej IE är en integrerad och väsentlig del av Windows. Den används bland annat till windows update. Ett sätt att inte ha IE på sin dator är att helt välja bort windows: skaffa en Mac eller installera Linux.

Att installera Linux kostar ingenting. Du kan fortfarande ha kvar windows och använda det närhelst du vill. Själv har jag både Windows och Ubuntu (Linux) på mina datorer, men använder windows mindre och mindre med tiden. Prova själv det kostar dig inget mer än din tid och intresse.
 
Du kan ju också installera en annan webläsare som ex Chrome, Opera, Safari å allt vad de heter. Sedan ange denna som din standardläsare. Alltsådå inte avinstallera IE, men låta bli att använda den...
 
Om du kör Windows 7 går det att inaktivera IE genom Kontrollpanelen, Program, Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner. Antar att det funkar på samma sätt i Windows Vista, men är inte helt säker.
 
Du kan ju också installera en annan webläsare som ex Chrome, Opera, Safari å allt vad de heter. Sedan ange denna som din standardläsare. Alltsådå inte avinstallera IE, men låta bli att använda den...

Det har jag gjort. Ville bara rensa skrivbordet och jag har inte vant mig vid att trycka på Google Chrome-ikonen än utan trycker av gammal vana upp IE.
 
Om du kör Windows 7 går det att inaktivera IE genom Kontrollpanelen, Program, Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner. Antar att det funkar på samma sätt i Windows Vista, men är inte helt säker.

Hm... Hittar inte IE under Program och funktioner men däremot under Visa installerade uppdateringar. Vad händer om jag avinstallera IE? En skrev ju att det är en integrerad och väsentlig del av Windows som används till Windows Update.
 
Det har jag gjort. Ville bara rensa skrivbordet och jag har inte vant mig vid att trycka på Google Chrome-ikonen än utan trycker av gammal vana upp IE.

Du kan nog ta bort själva ikonen utan att avintstallera programmet. Högerklicka på den och välj "delete". Då tar du bort genvägen. Eller så flyttar du den till en plats som du inte ser.
 
Vilken version av Windows har du? Och vilken version av IE är det du vill bli av med?

Och varför vill du bli av med IE? Att du låter ligga kvar hindrar dig inte från att använda vilken annan browser som helst.
 
Enligt ett domstolsbeslut så måste Microsoft låta användaren välja webläsare. Så vid en stor uppdatering/installation, så bör frågan om standardläsare dyka upp. Det hände i a f mig, när jag hämtade IE8..
 
Nej IE är en integrerad och väsentlig del av Windows. Den används bland annat till windows update. Ett sätt att inte ha IE på sin dator är att helt välja bort windows: skaffa en Mac eller installera Linux.
Sluta sprid felaktig information. Det går alldeles utmärkt att avinstallera IE. För att behålla funktionaliteten hos vissa tredjepartsprogram finns det möjlighet att behålla de libs dom använder sig av. Vad gäller Windows Update så är det sedan Vista en applet i kontrollpanelen som inte alls använder sig av IE. Så sitter man inte med ett tio år gammalt operativsystem är det inga problem.
 
Vilken version av Windows har du? Och vilken version av IE är det du vill bli av med?

Och varför vill du bli av med IE? Att du låter ligga kvar hindrar dig inte från att använda vilken annan browser som helst.

Windows Vista och IE 8.

Nej, det vet jag men jag gillar inte IE så jag kommer således inte att använda det. Många har bett mig att byta webbläsare och eftersom jag alltid använder Google till allt så provade jag Google Chrome. Kan bara konstatera att Google Chrome är riktigt trevligt (precis som Google!).
 
Sluta sprid felaktig information. Det går alldeles utmärkt att avinstallera IE. För att behålla funktionaliteten hos vissa tredjepartsprogram finns det möjlighet att behålla de libs dom använder sig av. Vad gäller Windows Update så är det sedan Vista en applet i kontrollpanelen som inte alls använder sig av IE. Så sitter man inte med ett tio år gammalt operativsystem är det inga problem.

Så det är "riskfritt" att avinstallera IE? Det är bara IE jag avinstallera och inte något annat?
 
Sluta sprid felaktig information. Det går alldeles utmärkt att avinstallera IE. För att behålla funktionaliteten hos vissa tredjepartsprogram finns det möjlighet att behålla de libs dom använder sig av. Vad gäller Windows Update så är det sedan Vista en applet i kontrollpanelen som inte alls använder sig av IE. Så sitter man inte med ett tio år gammalt operativsystem är det inga problem.
Jo, det går att avinstallera. Men det är ingen bra idé, det finns Microsoft och Microsoft-allierede programvara som bara kan laddas, uppdateras med IE.
 
Jo, det går att avinstallera. Men det är ingen bra idé, det finns Microsoft och Microsoft-allierede programvara som bara kan laddas, uppdateras med IE.
Som sagt, det går att lämna kvar libs så tredjepartsprogram som är så horriblet kodade att dom använder den html-renderingsmotorn funkar..om man nu känner att det är nödvändigt.
Jag har avinstallerat IE för längesen och inga program jag kör lipar över det.
Spelar ju förvisso ingen större roll om man har det installerat eller inte. Jag har bara gjort det av princip...vill inte ha skiten i datorn.
 
Jag har försökt att avinstallera IE nu men ikonen försvinner inte från skrivbordet. Varför gör den inte det? Alltid när jag har avinstallerat något program så har ikonen på skrivbordet också försvunnit. Jag avinstallerade det under Kontrollpanelen > Program och funktioner > Visa installerade uppdateringar.

Ska jag ta bort ikonen manuellt? Verkar konstigt...
 
Blev så irriterad av IE-ikonen på skrivbordet att jag tog bort den manuellt.

Hittade dock en IE-mapp under Dator > Lokal disk > Program. Försökte ta bort den mappen men det kommer bara upp varningsskyltar med att vissa program kan sluta att fungera men trots att jag ignorerade det så gick det inte att ta bort. Fick bara fram "Försök igen" hela tiden. Hemskt vad svårt det ska vara att avinstallera IE. Suck...
 
Blev så irriterad av IE-ikonen på skrivbordet att jag tog bort den manuellt.

Hittade dock en IE-mapp under Dator > Lokal disk > Program. Försökte ta bort den mappen men det kommer bara upp varningsskyltar med att vissa program kan sluta att fungera men trots att jag ignorerade det så gick det inte att ta bort. Fick bara fram "Försök igen" hela tiden. Hemskt vad svårt det ska vara att avinstallera IE. Suck...

Jag använder mest Firefox som är mitt förstaval tillsammans med några plugin: Cool Previews, AdBlock, FlashBlock och NoScript. Det här fungerar smidigt, säskilt på de sidor jag ofta besöker samt på sidor som jag surfar till per länk från t.ex något inlägg då de ger hög säkerhet. Men vissa sidor som jag besöker mera tillfälligt funkar faktiskt bättre med IE där jag har normal säkerhet inställd och då slipper ställa in undantag i blockerarna i FF. CoolPreviews är ju ingen blockerare, tvätom, den underlättar att t.ex. läsa trådar på FS, eller kolla nyhetsdygnet på DN.

Man behöver ju inte ha ikonerna på skrivbordet för det, jag har mina vanligaste startikoner, ett femtontal, i startfältet i underkant i en prydlig rad, ordnade efter hur ofta jag använder dem.
 
Jag surfar med Google Chrome, och dessförinnan använde jag Firefox. Faktum är att det händer ibland att nån sida visas på ett felaktigt sätt, framför allt i FF.

Därför tycker jag det kan vara listigt att ha IE kvar i datorn, eftersom dessa krånglande sidor nästan alltid funkar bättre i IE.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.