Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avinstallera CS5 innan installera CS6?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag undrar om man ska/måste avinstallera CS5, mha tex AppZapp, innan man installerar CS6 eller om CS "förstår" att man vill "köra över/byta" till den nya versionen? Tänker mest typ vad som händer med alla Adobemappar osv.

Tack på förhand

Presetts kan man exportera, lika så actions.
Egna plugin, om dom ligger i Adobes pluginmapp, har jag kopierat över till 6:ans dito.
Egna penslar ex. har jag kopierat och lagt in i motsvarande i den nya
En irriterande grej hos mig var att den äldre versionens Bridge öppnade hur man än försökte.
Kom på att den låg kvar som "autostart"

Låt den gamla ligga kvar till du ser att allt funkar, om du har plats är mitt råd.

Jag använder OS/X, vet inte om det är någon skillnad med Windows.

Jag har inte uppgraderat till CS6 ännu så jag vet inte om det ändrat sig men tidigare uppgraderingar tror jag inte kopierade macron, inställningar, mallar m.m. från gamla installationen in i den nya. Jag brukar därför först uppgradera och låta den gamla versionen ligga kvar till dess att jag är säker på att alla egna inställningar är flyttade till den nya versionen. Därefter avinstallerar jag gamla CS med dess avinstallerare.

Avinstallerar du gamla CS först måste du nog vid aktivering av den nya versionen vara beredd att knappa in både det nya och det gamla licensnumret.

Så gör jag. Optimalt? Inte en aning :eek:)

/Erik

Jag använder OS/X, vet inte om det är någon skillnad med Windows.

Jag har inte uppgraderat till CS6 ännu så jag vet inte om det ändrat sig men tidigare uppgraderingar tror jag inte kopierade macron, inställningar, mallar m.m. från gamla installationen in i den nya. Jag brukar därför först uppgradera och låta den gamla versionen ligga kvar till dess att jag är säker på att alla egna inställningar är flyttade till den nya versionen. Därefter avinstallerar jag gamla CS med dess avinstallerare.

Avinstallerar du gamla CS först måste du nog vid aktivering av den nya versionen vara beredd att knappa in både det nya och det gamla licensnumret.

Så gör jag. Optimalt? Inte en aning :eek:)

/Erik

Tusen tack. Kör också Mac, numera Lion (glömde nämna det). Låter klokt att låta gamla versionen ligga kvar så man vet allt funkar som man vill. Tack för hjälpen.

Hej hej!

Jag undrar om man ska/måste avinstallera CS5, mha tex AppZapp, innan man installerar CS6 eller om CS "förstår" att man vill "köra över/byta" till den nya versionen? Tänker mest typ vad som händer med alla Adobemappar osv.

Tack på förhand

Efter att CS6 var installerat körde jag Edit > Presets > Migrate Presets. Då sökte CS6 genom datorn efter eventuella presets och importerade dem i CS6. Funkade väldigt smidigt, jag fick enkelt med alla mina gamla presets till CS6. Men var beredd på att sökningen kan ta en liten stund.'

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto