Annons

Avdrag på deklarationen?

Produkter
(logga in för att koppla)

POKI

Aktiv medlem
En fundering...

Är det nån som vet hur det funkar med avdrag på deklarationen? Jag ska köpa en ny kamera nu (canon 1d mark II). Det vore ju bra om man fick dra av den på deklarationen.

Jag har a-skattesedel och har ett vik. på en tidning som fotograf/reporter. Vikariatet kommer pågå minst under 6 mån i år.

Det känns som att det borde gå att dra av kameran inför nästa år... Nån som vet??

Oerhört tacksam för svar!

Marcus
 
Om kameran är nödvändig för att du ska kunna utföra jobbet på tidningen så kan du dra av den i nästa års deklaration.
Det krävs då att tidningen inte tillhandahåller kamera åt dig, du kan räkna med att skatteverket vill ha något "bevis" för detta. Om tidningen tex. skriver i anställningsbeviset att du måste ha egen kamera så bör det räcka.
 
Om du får dra av kameran, så misstänker jag att skatteverket kräver att avdraget fördelas på minst 2-3 år.

Men som skrevs ovan, så är det nog inte alls sannorlikt att de nekar avdraget rent principiellt.
 
Som sagt, det borde fungera om tidningen är villig att intyga att de inte på något sätt tillhandahåller utrustning och att den är nödvändig för arbetet ifråga. Sedan beror det troligen på handläggaren delvis om du behöver bevisa något mer än så.

I grundläggande brukar det vara att man får dra av saker som används i tjänsten som betalas själv och att de inte används för privat bruk. Men det beror på sakens natur. Är det arbetskläder som inte är speciella skyddskläder nekas oftast avdrag, oavsett om de används privat eller inte, just för att "de kan" användas privat.

Ring och fråga en handläggare nu strax efter deklarationstiderna är över.
 
Du måste göra avdraget samma år som du är anställd, och givetvis måste kameran köpas in även det året, dock kan det bli struligt att dra av hela beloppet eftersom du defacto bara kommer använda den i tjänst 6 månader.

Det bästa är att dra av 1/6 av totalbeloppet, dvs avskrivning i tre år(praxis på dataprylar), och halva det, så borde avdraget gå igeon utan problem, om du uppfyller kravet att du måste stå med egen utrustning. Glöm dock inte att räkna in eventuell kringutrustning, allt under 1000kr skrivs av samma år som det köps in.

Att tänka på är att om du senare säljer bilder tagna med samma kamera kan du hävda avdrag för hobbyverksamhet, dock är får aldrig en hobbyverksamhet gå med förslust, dvs oavsett kostnader får du bara dra av så mycket som du eventuellt tjänat......

// Anders
 
Klart du kan dra av kameran. Sen ska du dra av hela beloppet delat på tre år. Att sedan jobbar i sex månader har inget med saken att gör. Din ambition är givetvis att det ska bli en längre tid eller?

Sen är det väll så att allt under 5000 kronor skrivs av på ett år.
Dyrare saker kan skrivas av på ett år om du kan visa på att livslängden är kortare är 3 år.
 
hrojder skrev:
Klart du kan dra av kameran.

Dra av kan man ju alltid ... det som är intressant att veta är ju om skattemyndigheten tänker låta avdraget gå igenom.

Det är inte självklart att de släpper igenom den här typen av avdrag, inte ens om kameran används i tjänsten så det bästa tipset är att prata med det lokala skattekontoret (det som kommer granska din deklaration) och hör vad de säger.
Hoppas att det går bra :)

/Maria
 
starta firma?

Du skulle kunna köra enskild firma samtidigt som du är anställd.Fördel är att då kan du dra alla kostnader kvitta dom mot intäckter samt få tillbaks moms på allt du handlar.
Det förutsätter att du kommer få intäckter på firman.
 
Sen är det lite frågan vad han kommer göra efter de 6 månaderna, om firman inte drivits paralellt med ordinarie jobb så tillåts t.ex. inte a-kassa. Så det kan vara dylika regler som också spelar in i det hela. Värt att kolla om. Men visst är det lättare att få igenom ett sådant avdrag med en firma, men då har man det man inte ska starta en firma av den anledningen utan för att man vill just driva en firma med den typ av sysselsättning.
 
Tips! Du måste skriva "Jag yrkar öppet avdrag för detta". Om du inte formulerar dig så, riskerar du att bli anklagad för skattefusk och får då straffskatt (skattetillägg). Tro mig.
 
Oj vad många svar...

Tack så mycket för alla svar och tips...

Jag ska ringa till en handläggare på Skatterverket snart, efter den värsta stressen är över.

Jag hoppas ju givetvis på mer än 6 månaders jobb. Lite av tanken är att köpa bättre utrustning för att höja nivån ytterligare...

Tack å hej!

Marcus
 
hrojder skrev:
Klart du kan dra av kameran. Sen ska du dra av hela beloppet delat på tre år. Att sedan jobbar i sex månader har inget med saken att gör. Din ambition är givetvis att det ska bli en längre tid eller?

Sen är det väll så att allt under 5000 kronor skrivs av på ett år.
Dyrare saker kan skrivas av på ett år om du kan visa på att livslängden är kortare är 3 år.

Det kan stämma att summan är 5000.

Eftersom avdraget görs i efterhand tror jag bara det är den faktiska arbetstiden som går att dra av mot, annars kunde man ju gjort avdraget varje år, eftersom man har intentionen(förhoppningsvis) att jobba alla åren...... du kan ju inte dra av för dubbelt boende för att du kanske får jobb igen, eller schablonmässigt dra av för milersättning/busskort, för att du eventuellt ska fortsätta jobba.......




Nefertari skrev:
Tips! Du måste skriva "Jag yrkar öppet avdrag för detta". Om du inte formulerar dig så, riskerar du att bli anklagad för skattefusk och får då straffskatt (skattetillägg). Tro mig.

Har jag aldrig hört talas om, det finns ju en ruta som är till för denna typen av avdrag, varför då poängtera detta extra.....

// Anders
 
aceeo skrev:
Det kan stämma att summan är 5000.

Eftersom avdraget görs i efterhand tror jag bara det är den faktiska arbetstiden som går att dra av mot, annars kunde man ju gjort avdraget varje år, eftersom man har intentionen(förhoppningsvis) att jobba alla åren...... du kan ju inte dra av för dubbelt boende för att du kanske får jobb igen, eller schablonmässigt dra av för milersättning/busskort, för att du eventuellt ska fortsätta jobba.......


// Anders
 
Man gör inte avdrag som födelar sig procentuellt för hur mycket man jobbat, man gör avdrag för kostnader som man har haft i samband med förvärvsinkomsten. Som i detta fall för verktyg (kameran) som behövs för att utföra jobbet. Sen är det inte ett avdrag i efterhand då han faktiskt redan har använt det i sitt jobb. Om han sen byter jobb eller inte fortsätter som fotograf har han redan haft utgiften isamband med jobbet och ska därför dras av. Sen att verktyget är så dyrt att han får dra det på tre år så är det ändå en faktisk kostnad han har haft, inget spekulerande. inget schablonmässigt avdrag, ingen intentionen utan faktisk kostnad för utfört arbete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.