Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avancerad retusch - definition?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som har en bra definition av "avancerad retusch"? Har för mig att jag läste i nåt blad från SFF eller BLF att definitionen är "att ändra bildens innehåll" eller nåt i den stilen. Någon som har en mer utförlig beskrivning? Gärna med källa.

/Markus

Det beror lite på i vilket sammanhang tycker jag men i fråga om debitering så är att ändra bildens innehåll ett bra sätt att beskriva det. Normal retusch förväntas ingå vid normal bildleverans, borttagning av ex. dammfläckar & heta pixlar, orenheter som tillkommit under skapandet av själva bildfilen. Ex. borttagning av finnar/blämmor eller en såsfläck på någons kavaj ses som avancerad retusch ur debiterings synpunkt, även om det inte alltid är så "avancerat".

/F

Yes, det är precis min definition också. Att ta bort skit på sensorn med clone stamp är inte avancerad retusch. Däremot att dra in midjemåttet på modellen, göra tänderna vitare och ändra bakgrundsfärgen på fonden...

Det beror lite på i vilket sammanhang tycker jag men i fråga om debitering så är att ändra bildens innehåll ett bra sätt att beskriva det. Normal retusch förväntas ingå vid normal bildleverans, borttagning av ex. dammfläckar & heta pixlar, orenheter som tillkommit under skapandet av själva bildfilen. Ex. borttagning av finnar/blämmor eller en såsfläck på någons kavaj ses som avancerad retusch ur debiterings synpunkt, även om det inte alltid är så "avancerat".

/F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar