Annons

Avancerad dator för bildbehandling, dyrt "nöje"

Produkter
(logga in för att koppla)
En nackdel med Dells maskiner (åtminstone de billigare) är att det inte brukar finnas utrymme för att montera mer än t.ex. max en extra hårddisk. För de flesta är det inget problem, men det går ju inte då att ha både stripade system- och datadiskar.

En annan nackdel kan vara (även om jag inte vet hur just den Dell det pratas om här) att nätaggregatet har en moderkortskontakt som inte är standard. Om det medföljande nätaggregatet är klent, så har man då ingen möjlighet att montera något av de lite tyngre grafikkorten på marknaden.

I övrigt tycker jag Dell är ett utmärkt köp för de som inte vill skruva själva.
 
Dustin säljer ju en del burkar som de själva har plockat ihop (säger dom iallafall).
Dessa verkar för en oinsatt vara rätt prisvärda, men man får kanske mer pang för pengarna med en Dell?
 
Det är ju som sagt ovan svårt att säga då man aldrig kan veta vad man får med en dell. Däremot får man med operativstystem, vilket kan ha betydelse för vissa, inte för andra.

/T
 
Bäst pang för pengarna får man genom ett mycket medvetet val av komponenter, inte genom att köpa en "märkesdator".
 
Bäst pang för pengarna får man genom ett mycket medvetet val av komponenter, inte genom att köpa en "märkesdator".
Problemet är att det krävs tid och kunskap för att matcha komponenter. Jag har hållit på med att bygga och mecka med datorer sen jag var barn och har hårdvara som genuint intresse, så för mig är det självklart att bygga eget. 99% av de som köper datorer är inte som jag dock, och jag förstår dem. Dells Studio XPS med i7 tycker jag var prisvärd ur alla aspekter, även uppgraderingarna var överkomliga. Man ska aldrig underskatta värdet av att veta att komponenterna är testade ihop samt att det finns support att tillgå. Dell har fungerat fint för min del i supportärenden.
 
Hmmm

Jag måste köpa ny dator i samband med ny kamera (5D MK2) och ser att Dell studio med i7 är lämpligt, men;

Varför ha Vista 64 om detta tar så mycke kräm? Eller måsta man ha 0S64 för att klara adressera mer än 3MG? Isåfall finns funktionabla 2 alternativ;

Alt.A 2 ggr 2,3 hertz, XP, PS3, 3 MG interminne

Alt.B i7, OS64 Vista, PS4 6 MG (Dell Studio)

6 vs 10-tusen. Finns argument för att det senare är snabbare eller sväljer Vista effekten?

Vilket blir bäst? Jag fattar inte!
 
Senast ändrad:
Efter allt positivt jag läst om i7 har jag också börjar snegla på Dell Studio XPS.

Det som gör mig osäker är grafikkorten som man kan välja:
- 256 MB ATI Radeon HD 3650-grafikkort
- 512 MB ATI Radeon 4850-grafikkort (+1470 kr)

Vad säger ni om ovanstående med tanke på framför allt Photoshop CS4?
 
Alt.A 2 ggr 2,3 hertz, XP, PS3, 3 MG interminne

Alt.B i7, OS64 Vista, PS4 6 MG (Dell Studio)

Ett tips:
Jag gissar att du menar gigahertz (dvs GHz) när du skriver hertz. Dito att PS3 menar Photoshop CS3, att MG betyder GB (gigabyte) och att "OS64 Vista" betyder Windows Vista 64-bitars?
 
Ett tips:
Jag gissar att du menar gigahertz (dvs GHz) när du skriver hertz. Dito att PS3 menar Photoshop CS3, att MG betyder GB (gigabyte) och att "OS64 Vista" betyder Windows Vista 64-bitars?

Yepp, du har rätt.

Du man jag tjej! Då förstår man inte alltid varför större är bättre alltid! Kan 32-bitars med 3GB vara lika bra som 64-bitars och 6GB eftersom Vista tar så mycket kraft?
 
Yepp, du har rätt.

Du man jag tjej! Då förstår man inte alltid varför större är bättre alltid! Kan 32-bitars med 3GB vara lika bra som 64-bitars och 6GB eftersom Vista tar så mycket kraft?

Tja, det är alltid ni tjejer som tjatar om kommunikation så jag försökte bara underlätta...

Du har helt rätt i att det behövs 64-bitar operativsystem för att klara mer än 3GB minne. Det betyder inte att du måste köra Vista för XP finns också i 64-bitars version, men är ovanlig. Jag har inga hårda bevis utan bara en känsla av att tar du XP-maskinen du nämnde så kanske den är lika snabb idag men att den inte håller lika länge som Vista-maskinen. Lycka till i ditt val.
 
Om moderkortet har stöd för båda, vilken hårddisk skulle ni då välja till operativsystemet:
Velociraptor 300GB för 2 850 kr eller IBM 146 GB SAS för 3 619 kr? Som de säger på högskolan, motivera gärna svaret.
SAS-disken har lägre accesstid, utöver det betalar du i princip bara för den högre kvalitén :)
Du måste fråga dig själv ifall det är värt att betala extra för just det (ska datorn stå på 24 timmar om dygnet 365 dagar om året?). Du bör också ta i betänkande hur mycket disken ska användas, är det bara operativsystemet och programvara så är det inte mycket skriv/läs-operationer som sker.
Ondjultomte gav ett bra tips om att köra två raptors i raid0 istället :)
 
Efter mycket om och men och efter att även ha övervägt de råd jag fick i denna tråd, så bidde det följande system:

Intel Core i7 920 Quad Processor
Asus Rampage II Extreme Moderkort
Corsair 6GB DDR3 XMS3 Dominator PC12800 1600MHZ Minne
Sapphire Radeon HD4870 TOXIC 512MB Grafikkort
Western Digital Caviar BLACK 1TB Hårddisk

Antec P182B Chassi
Zalman 850W-HP Silent Nätaggregat
Samsung DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA CD/DVD-brännare
Samsung DVD-ROM 16X/48X SATA CD/DVD-läsare
Noctua NH-U12P SE1366 Processorkylare
Noctua NF-S12-1200, 120mm Chassifläktar

Hårddiskfrågan har jag inte löst riktigt än, jag ska ha någon snabb hårddisk till OS, samt några fler lagringsdiskar. Men det tar jag senare. På måndag anländer varorna iaf och det blir till att bygga dator på tisdag kväll, antar jag. Då får vi hoppas att saker och ting börjar flyta på smidigare i PS och Illustrator.
 
Hej Eero,

Det skall bli spännande att höra hur det funkar för dig! Jag misstänkar att det blir billigare än ditt första förslag (45k), och säkerliken lika bra ;o)

Hållar på och pyslar med att köpa in ett snarlikt system. Jag tänkte nog snåla på grafikkortet, kanske ett 4830 istället. Undrar också varför du vald ett så pass kraftigt 850 watts aggregat? Trodde att 550 watt skulle räcka, men du kanske vet bättre?

Hälsningar, Thorsten
 
Hej Eero,

Det skall bli spännande att höra hur det funkar för dig! Jag misstänkar att det blir billigare än ditt första förslag (45k), och säkerliken lika bra ;o)

Hållar på och pyslar med att köpa in ett snarlikt system. Jag tänkte nog snåla på grafikkortet, kanske ett 4830 istället. Undrar också varför du vald ett så pass kraftigt 850 watts aggregat? Trodde att 550 watt skulle räcka, men du kanske vet bättre?

Hälsningar, Thorsten

Anledningar fanns tva: For det forsta sa har denna sex stycken separata sata-elkablar. Jag ska ha flera harddiskar och prioriterar sakerhet hogt - om det blir fel i en ledning som forstor harddisken sa ar det hogst en harddisk som forstors. Med raid fem sa riskerar jag darmed aldrig att forlora data om inte alla harddiskar krashar.

For det andra ville jag ha en nataggregat som ska kunna ge el till tva gafikkort i crossfire, samt upp till 7 harddiskar. Det drar lite strom, misstanker jag.

(For det tredje var detta den enda av nataggregaten som uppfyllde mina tva ovanstaende krav, samt fanns pa lagret. Jag skulle ha nojt mig med typ 600 watt men hittade ingen passande)

-Eero
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.