Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autorotering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Den funktionen funkar verkligen inget bra (D200). Om jag har den påslagen så ställs bilder tagna på högkant "rätt" när de visas på displayen och när de öppnas i PS. Men om jag däremot visar dem i t ex ACDSee så har de fortfarande liggande format! Helt knasigt. Det går alltså inte att få den på rätt kant i båda programmen samtidigt.
Nån som vet om man kan åtgärda detta? Jag antar att det är ACDSee som inte begriper sig på informationen. Även Internet Explorer 6 visar bilderna liggande. Funktionen är ju helt meningslös om den bara funkar i kameran och PS.

Det är väl bara en exif-växel som ställs? I så fall verkar det som att ACDsee inte använder den växlen...?

Så dumt. Då ska jag genast sluta använda den funktionen. Man vill ju inte behöva gå in och efterrotera bilder genom att mecka i EXIF. Bilderna ska givetvis kunna ses rätt i alla program, oavsett om de bryr sig om EXIF eller ej. Jag trodde att kameran helt enkelt "vred" på hela datamängden så att bilden fick ett annat format.

Jag använder förresten ACDSee Classic, eftersom jag bara använder det för bildvisning, inget annat. Mycket smidigt och tar ingen plats eller kapacitet. Dessutom kan man använda trialversionen för evigt om man står ut med ett litet fönster som poppar upp ibland, och det gör man;-)

Det finns två...

inställningar i kameran om jag minns rätt. Den ena avgör om bildrotering är påslagen. (Här är jag lite osäker och kan inte kolla nu).
Det finns en inställning för om bilderna skall roteras i displayen på kameran. Den har jag avslagen så att jag alltid utnyttjar hela displayen. Det påverkar INTE bilderna.

Jag föredrar att ha den senare avslagen. Om jag tar en bild på högkant ser jag resultatet rättvänt. Perfekt på stativ. Det blir tokigt om du skall titta på bilderna i kameran men då kan man tillfälligt slå på inställningen.

Jag överför alltid bilderna med Nikon transfer. Det blir alltid rätt. Vill jag sedan snabbt se mina rawfiler använder jag det suveräna gratisprogrammet previewExtractor. Det extraherar den fullupplösta inbäddade jpg-fil som finns dold i raw-filen. Dessutom i ett ohyggligt tempo. Den vänder alltid mina jpg-filer rätt, det tar lite tid då, så att ACDSee fungerar.

/AnWi

/AnWi

Re: Det finns två...

AnWi skrev:
Jag överför alltid bilderna med Nikon transfer. Det blir alltid rätt.
Menar du att filerna ändras under överföringen? Jag stoppar bara in minneskortet i datorns kortläsare och tankar över filerna. Ingen programvara alls.

Vill jag sedan snabbt se mina rawfiler använder jag det suveräna gratisprogrammet previewExtractor. Det extraherar den fullupplösta inbäddade jpg-fil som finns dold i raw-filen. Dessutom i ett ohyggligt tempo. Den vänder alltid mina jpg-filer rätt, det tar lite tid då, så att ACDSee fungerar.
Var hittar man detta program? Det låter högintressant. Ett av problemen med RAW är att det är så jävla jobbigt att förhandsgranska bilderna på ett vettigt sätt. Därför brukar jag fota i RAW + JPG av lägsta kvalitet.

I kameran sätts bara flaggan i EXIF. Nikon Transfer vrider förmodligen datamängden efter hur flaggan är satt.

Jag föredrar att flytta över bilderna via kortläsare och använder i stället en liten app som efter högerklick automatiskt roterar de bilder i mappen som har EXIF-flaggan satt:

http://www.pilpi.net/software/JPEG-EXIF_autorotate.php

Efter att bilderna roterats nollställs EXIF-flaggan.

Johannes

Johannes-S skrev:
I kameran sätts bara flaggan i EXIF. Nikon Transfer vrider förmodligen datamängden efter hur flaggan är satt.

Jag föredrar att flytta över bilderna via kortläsare och använder i stället en liten app som efter högerklick automatiskt roterar de bilder i mappen som har EXIF-flaggan satt:

http://www.pilpi.net/software/JPEG-EXIF_autorotate.php

Efter att bilderna roterats nollställs EXIF-flaggan.

Johannes

Låter som ett intressant program. Men, stämmer det som det står på hemsidan att all IPTC-info försvinner när man roterar?

erro.se skrev:
Låter som ett intressant program. Men, stämmer det som det står på hemsidan att all IPTC-info försvinner när man roterar?

Det skall jag försöka kolla. Jag har använt det en hel del. Nu spelar det inte stor roll. Jag använder det mest för att snabbt kunna granska och välja ut bilder. Har nog aldrig publicerat en bild direkt från PreviewExtractor.
http://drchung.new21.net/previewextractor/

PreviewExtractor roterar bilderna den skapar om du vill. Den inbäddade jpg-filen är inte roterad. Det finns bara en flagga satt hur bilden skall hanteras.

Nikon transfer roterar aldrig bilderna.

/AnWi

erro.se skrev:
Min undran gällde alltså pilpi's roteringsprogram för JPG, och var närmast en fråga till Johannes.

Vet ej. Jag försökte prova genom att lägga till IPTC-info i PS men PS roterar bilden automatiskt och tar bort EXIF-flaggan. Finns det något annat sätta att lägga till IPTC-data utan att samtidigt rotera bilden?

Johannes

Fast det är klart, det är väl skillnad på IPTC och EXIF? Och är det kanske så att EXIF behålls men IPTC försvinner? Isåfall känns de ju inte som något problem. EXIF finns ju med från början i bildfilen och om man då roterar den det första man gör, innan man lagt till IPTC så är det ju inget problem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar