Annons

Automatisk städning av råfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

joniz

Aktiv medlem
Jag har ett liten fundering kring effektivisering av mitt arbetsflöde. Idag importerar jag bilder från kortläsare med Nikon View vilket namnger filerna och mapparna automatiskt efter tid och datum.
Råfilerna bearbetas sen i C1 och slutredigeras i Photoshop. Efter det är klart sparar jag bilderna som JPEG och namnger katalogen med en beskrivning av motiv + datum.

Vad jag skulle vilja kunna göra enkelt är att ta bort alla råfiler som jag inte gjort en jpg av (utsorterade under bearbetningen) samt att katalogen med råfilerna skall få samma namn som den katalogen JPEG bilderna sparats i.

Gissningsvis så borde detta gå att göra i en batchfil i DOS men mina kunskaper är lite rostiga, kanske det finns något lämpligt Windows program som gör detta åt mig.

Förslag mottages tacksamt.

Rawshooter gör det jobbet åt dig.

Det första du gör är att gå igenom bilderna och märker dom med 1-2-3 för kvalitet, hur bra du tycker bilderna är och här märker du även ut bilderna du vill slänga.

När du avslutar programmet får du en fråga om du vill slänga de negativ som är märkta med en soptunna (har jag för mig).

Det fina med Rawshooter är att det inte kostar något, gäller RawShooter Essential 2006. Finns också en "provariant" som kostar runt 1.000:-

Följer med en manual (PDF) på 71 sidor - läs den och pröva samtidigt som du läser. Tog mig 6 timmar i lördags och jag tycker avgjort bättre om RSE än pluggin i Elements 3/4 även om jag får göra lite finputs i Photoshop Elements 3.0.

Välkommen till det digitala negativet / Jan-Olof

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto