ANNONS
Annons

Automatisk rotering

Produkter
(logga in för att koppla)

asny

Medlem
Köpte en Canon 300D för ett par veckor sen. Är hittills jättenöjd. En grej jag börjat irritera mig på är dock den automatiska bildroteringen. Det är ju bra när man bläddrar igenom bilderna på kameran. Och även i photoshop album (dit jag tar in bilderna för att kategorisera dem och titta/slänga) roteras de automatiskt. Men i photoshop och explorern roteras de inte. Roterar jag dem då t ex i photoshop får jag rotera tillbaka dem i Photoshop album! Nu lutar jag åt att stänga av den automatiska roteringen för att slippa allt roterande. Eller är det någon som har en lösning på detta?

Lösningen är väl att stänga av autoroteringen i kameran? Själv tycker jag den är väldigt praktisk. Alla mina bilder visas rätt roterade i PS Album och alla bilder som ska visas på webben går ett varv genom Photoshop och sparas då om i annat format med rätt rotering utan att jag själv behöver rotera nåt. Min Photoshop visar alltså bilden rätt roterad.

mvh
/Hasse

jag använder acdsee till att rotera mina bilder, nu har jag dock inte möjligheten att kontrollera om de blir roterade ännu en gång i ps album eller i ps, då jag inte har det installerat på denna datorn.

Tack för svar. Jag har labbat lite och vet du vad? Om man startar editeringen i photoshop när man står i Album blir det fel på roteringen, men om man startar photoshop och väljer bilden ifrån photoshop så blir det rätt! Knäppt! Antar att photoshop tar bildens metadata en gång extra s a s när man kör från Album. Jaha. Då vet jag att jag inte ska köra editeringen från Album. Rätt smidigt annars tycker jag. Återsår explorern. Originalen blir inte rättvända, men de editerade bilderna blir det om jag gör rätt enligt ovan. Om jag vänder originalen rätt i explorer så blir de roterade i photoshop.

Min sammanfattning av detta är:
Ha automatisk rotering på. Strunta i att vissa bilder blir felvända i explorern. Starta editering i photoshop stand-alone. Alternativt stäng av automatisk rotering och rotera bilderna i explorern en gång för alla.

Eller är det någon som vet ett sätt att få det rätt överallt?

Tack så väldigt mycket! Ska läsa noga. Ja, jag menar utforskaren på svenska. Jag kör engelsk version av Windows XP och då blir det lätt lite svengelskt. Jag håller i alla fall på att bli smått tokig av detta. Nu har jag tagit bort alla mina 300D-bilder från Album och importerat dem igen, förlorat alla taggar mm, men ändå blir det galet. Adobe tycker ju säkert att man inte ska bry sig om utforskaren alls utan bara köra från Album, men det finns ju människor som inte har den och jag vill dela med mig av mina bilder. Roterar jag dem i utforskaern får jag dem fel i Album och vice versa. Nu går jag ut och fotar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar