Annons

Automatisering av bildtag

Produkter
(logga in för att koppla)

Liedberg

Avslutat medlemskap
Jag brukar tagga mina bilder (dvs skriva niclasliedberg.se) och de gör jag manuelt genom att skriva i PS.
Hur gör ja för att de ska gå automatiskt. så att ja kan markera kasnke 50bilder så att alla blir taggade" med mitt namn som på bilden ja länkar.?
 

Bilagor

  • _MG_9548.jpg
    _MG_9548.jpg
    18 KB · Visningar: 174
Om alla dina foton är i samma format så är det ganska enkelt... Gör en Action som skriver och placerar texten där du vill ha den, kör "batch" med denna action på den mapp där du har dina bilder.

Om bilderna är i olika storlek allihop är det lite knävligare att göra det helt inom PS... Då måste du skriva ett script för att få hörnplaceringen rätt på alla bilderna.
 
Finns bra program för sånt här om man kikar google. Ja använder Mogrify te Lightroom 2 funkar kalas det. Finns säkert några fina plugins te PS oxå om du bara använder det.
 
Om alla dina foton är i samma format så är det ganska enkelt... Gör en Action som skriver och placerar texten där du vill ha den, kör "batch" med denna action på den mapp där du har dina bilder.

Om bilderna är i olika storlek allihop är det lite knävligare att göra det helt inom PS... Då måste du skriva ett script för att få hörnplaceringen rätt på alla bilderna.

Ja alla bilder är 700px x 700px
Kan du förklara tydligare?
 
Mogrify i sig självt är också helt lysande om man har lite vana vid textbaserade interface... Jag använder det för nedskalning för web - alltid. Resultatet är klart överlägset det man kan få med PS i min mening.

Niclas -
Det finns gott om info på nätet om hur man använder "actions"- och "batch"- funktionerna i PS.
I korthet så kan du "spela in" en räcka kommandon och spara dom som en "action". Denna "action" kan du sedan via "batch"-funktionen i file-menyn applicera på alla foton i en mapp som du anger.

30 sekunder med google gav:
http://www.cbtcafe.com/photoshop/batch/batch.html
http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/ss/basicaction.htm

som kanske är bra utgångspunkter om du inte är så PS-van...

Tänk på att det är bättre att utföra bildbehandling på ett icke-förstörande bildformat som t.ex .tif ända fram till slutet... Att öppna en jpg, editera i den och sedan spara om den är inte så bra för bildkvaliten...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.