Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatiserad serietagning

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns nått enkelt eller avancerat sätt att med automatiserad serietagning, förflytta skärpan ett steg varje bild?

Exempel är att en bild, vänta 3 sek och flytta skärpan en millimeter (eller vrida fokuseringen 10 grader) ta ett till kort och upprepa detta ett antal gånger.

Är detta möjligt utan att bygga servo till fokusringen?

Kollat lite på Nikon Camera Control, men hittar ingen bra lista på vad programmet kan göra

Canons programvara till EOS Utility tillåter att man fjärrstyr fokus på en Canonkamera, och att man programmerar in intervalltagning. Men inte i kombination, så det går ändå inte att direkt göra det du frågar efter. Tekniskt vore det ju möjligt, men det finns nog inte något dokumenterat interface som man själv kan programmera med.

Hjälper förstås inte alls om man använder Nikon, så jag skrev detta mest i upplysande avsikt.

Det jag enda "enkla" jag kommer på är att montera ett litet gummihjul på elmotor med "snäckväxel". Vilken man sedan monterar på så sätt så att den vrider på fokusringen. Hur du sedan tar bilderna är en annan femma. : )

Det jag enda "enkla" jag kommer på är att montera ett litet gummihjul på elmotor med "snäckväxel". Vilken man sedan monterar på så sätt så att den vrider på fokusringen. Hur du sedan tar bilderna är en annan femma. : )

Din lösning ihop med intervalltagning borde kunna fungera. Exempelvis 1 var 3:e sek, 20 bilder.

TS: Är det för focus stacking?

TS: Är det för focus stacking?

Jupp det är det :)

Vet inte hur mycket kryptering Nikon (och de andra tillverkarna) har men tycker att någon hobbyprogrammerare borde ha löst detta. Om de olika funktionerna finns varför går de inte att kombinera, nikon tar ju faktiskt 1200 för programmet?

Jupp det är det :)

Vet inte hur mycket kryptering Nikon (och de andra tillverkarna) har men tycker att någon hobbyprogrammerare borde ha löst detta. Om de olika funktionerna finns varför går de inte att kombinera, nikon tar ju faktiskt 1200 för programmet?

De få gånger jag behöver focus stacking har jag satt kameran på intervalltagning och sedan bara koncentrerat mig på att vrida fokusringen. Inte så rationellt om man har många bilder som ska göras, men ändå.

Om båda funktionerna finns i programmet så kan det inte vara särskilt svårt att skapa ett Automatorscript (eller motsvarande Windowsscript) som utför detta åt dig.

Om båda funktionerna finns i programmet så kan det inte vara särskilt svårt att skapa ett Automatorscript (eller motsvarande Windowsscript) som utför detta åt dig.

Lät inte så dumt, borde funka. Du har inget förslag på Windowsprogram som kan göra såna skript?

Ska bara försöka få igång Camera Control på Win7 hoppas det vill sig!

Lät inte så dumt, borde funka. Du har inget förslag på Windowsprogram som kan göra såna skript?

Ska bara försöka få igång Camera Control på Win7 hoppas det vill sig!

I windows 7 är det väl Powershell som gäller tror jag. Det kan jag tyvärr inte mycket om men det borde finnas gott om guider på nätet.

http://technet.microsoft.com/en-us/scriptcenter/powershell.aspx

Verkar inte i närheten av lika enkelt å smidigt som Automator på macen, men det är väl som vanligt när det gäller windows! :D

Med de flesta objektiv ändras brännvidd/utsnitt vid fokusering, vilket borde ge en förvrängning/distortion eftersom avbildningsskalan ändras för olika delar av motivet.
Det borde alltså vara lämpligare med en makrosläde. En sådan borde ju inte bara så blodigt svår att motorisera och så kopplar man kamera och släde till en trådutlösare. Vid ett tryck på knappen går motorn x sekunder. KAmeran ställd på självutlösare tar bilden efter 2 eller 10 sekunder sekunder när motorn stannat. Vill man ha lite mer exakthet kunde man ju använda stegmotorer, men då blir ju styrningen av motorn mer avancerad/komplicerad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar