Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatik

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag menade när jag startade den här diskussionen var inte att tycka si eller så om kameror med mycket automatik, utan snarare att påpeka att vi som har begränsad budget inte har så mycket att välja på (förutom begagnat) om vi prioriterar stryktålighet framför funktioner. Jag har själv en Nikon FA som jag är väldigt nöjd med och som jag till 90% kör med tidsautomatik och annars med bländarautomatik. Självklart ska man använda sin kamera med de funktioner man trivs med.

Och det kan jag bara hålla med om, alldeles oavsett hur resten av diskussionen spårade ur :)

Jag vet inte om det gick fram i mina inlägg att jag håller med ;)
Men jag tycker att man ska använda kameran som man vill och tycker man om att använda exempelvis tidsautomatik så får man göra det men jag tycker inte det.

Se så det blev men kul hade vi i alla fall.

Mattias - Du har så rätt så. Jag tror alla håller med dig. Och just därför var tråden tvungen att spåra ur, annars hade det ju inte blivit någon tråd!

De få manuella strykhästar som finns på marknaden är dessutom åt helsike för dyra på grund av den låga upplaga de tillverkas i. Fördelen med begagnatalternativet är väl att många modeller verkar i stort sätt outslitliga. Problemet är när de blivit så gamla att ett samlarvärde börjar infinna sig. Sådant är trist. Verktyg är till för att användas - inte ligga i vitrinskåp!

Aaarrgh, nu har jag eldat upp mig så mycket att jag måste gå ut och slå några rutor med farsans gamla Ziess Ikon från 1951.

:D :D :D :D

:) Jo du Sinus Linus, det går nog aldeles utmärkt det. Har du någon gång tagit en "etta" i din hand hade du nog haft en annan upfattning. Men nu har jag ju inte för avsikt att spika med min kamera. Snarare att fotografera... möjligtvis spikar, och det går nog aldeles utmärkt det, oavsett vilken tum det är.

Henric:
Om jag ska svara på ditt inlägg så kommer väl den här tråden att urarta ännu mer och gå ifrån automatik-manuell mot Nikon-Canon men jag ska väl medge att jag aldrig har hållit i en EOS1:a.
Den kan kanske slå in spikar men logiskt tänkande borde medge att en hederlig F eller F2:a är bättre på det.
Men en hammare är bättre att slå in spikar med och en kamera är bättre att fotografera med så ni som har gamla kameror liggandes hemma som museiföremål ta fram dem nu gå ut och fotografera.

En tanke till: biter man inte sig själv i svansen eller vad man säger om man har en massa motivprogram som man ska komma ihåg att välja i stället för att ställa in tid eller bländare?

SinusLinus:

Och ska vi börja erkänna saker kan jag säga att jag aldrig hållt i en Nikonkamera. Är uppvuxen med Minolta nämnligen... ;)

MattiasL skrev:
En tanke till: biter man inte sig själv i svansen eller vad man säger om man har en massa motivprogram som man ska komma ihåg att välja i stället för att ställa in tid eller bländare?
Håller med! Motivprogram kan fara och flyga. Skit rakt igenom. Onödigt att lura folk. Snackade med en tjej förut, kunde inget om foto, som var så ledsen för att hon hade tagit en närbild på sin hund, men av misstag ställt kranen på ikonen med ett berg på, alltså ett landskap. Som om det inte skulle bli några bilder då. P har jag på min kamera om det är brottom. Enkelt, snabbt och bekvämt...

Jag tror att de där motivprogrammen är bra. Pappsen min köpte en systemkamera för något år sedan, och för honom var det naturligt att vrida knappen till de där symbolerna. Och sen blev det pedagogiskt lättare för mig att förklara för honom vad kameran gör i de olika programmen tack vare att han kan relatera till symbolerna. Så nu börjar han kunna ta kontrollen lite själv. Men om han skulle ha behövt lära sig allt från början hade nog inspirationen kunnat tryta ganska snabbt.

Mer automatik till folket, men låt oss som vill slippa göra det ;)

jimh skrev:
Jag tror att de där motivprogrammen är bra. Pappsen min köpte en systemkamera för något år sedan, och för honom var det naturligt att vrida knappen till de där symbolerna. Och sen blev det pedagogiskt lättare för mig att förklara för honom vad kameran gör i de olika programmen tack vare att han kan relatera till symbolerna. Så nu börjar han kunna ta kontrollen lite själv. Men om han skulle ha behövt lära sig allt från början hade nog inspirationen kunnat tryta ganska snabbt.

Mer automatik till folket, men låt oss som vill slippa göra det ;)

Jo visst, du har en poäng i det du säger. Men enklast vore väl om den första kameran hade ett läge P där man lärde sig att ställa kameran. För det som händer då man vrider knappen till de olika programen är verkligen simpelt.

Det är väl inte simpelt innan man kan det? För min far var det nog betydligt enklare att vrida knappen till symbolen :cool: än att förstå sambandet mellan stor och liten bländare. Nu först ett år senare börjar han bli tillräckligt avslappnad för att lära sig hur man får till samma effekt utan att använda automatiken. Utan att ha fått en möjlighet att se att han kan skapa bilder med begränsat skärpedjup är jag tveksam till att han överhuvudtaget skulle efterfråga det.

Själv representerar jag en annan skola, jag började helmanuellt. Men jag var å andra sidan tvungen att gå en kurs innan begreppen fastnade där någorlunda. På egen hand hajade jag inte mycket den första tiden.

Och för den delen, säg den kamera som inte har P som man kan köra på om man vill det?

Jo, det du säger är inte fel, men nog inte lika för alla. Många fotografer ger rådet: börja fotografera med en manuell kamera för att lära dig tekniken. Foto handlar ju inte om teknik i första hand, och börjar man se kameran, utan vad man kan göra med den, blir det lite krångligt. Sen jag var jätteliten körde jag med en Kodak kompaktkamera. Där lär man sig att komponera bilder. Därifrån började jag fråga pappsen: Varför blir bilderna så och så? Det ena felet efter det andra. Då blev jag introducerad i en Minolta, helt manuell. Och ganska snabbt föll tekniken på plats (för så krångligt är det ju absolut inte).
Och det gick aldeles perfekt utan motivprogram. För nog har folk lärt sig fotografera utan dem.

Ungefär samma sak för mig.
Jag började med morfars gamla Instamatic, fick en egen Canon Junior kompakt i femman eller sexan och nu en EOS 300 efter att ha micklat lite med farsans Nikkormat.

Lånade hem några fotoböcker och vips, inga problem med den tekniska delen (iaf inte det grundläggande).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar