hehe. Mitt inlägg skrev jag för skapa lite debatt och det verkade ju funka.
Om ni hade läst mitt inlägg lite noggrannt så står det "Jag ska inte dra alla över en kam för jag vet att det finns de som har kamerahus med programfunktioner som ändå kör manuellt, heder...
".
Men det är väl ändå skillnad på om du med den inbyggda ljusmätarens hjälp ställer in både exponeringstiden och bländarstorlek. Med ex tidsautomatik så har du inte full kontroll över vad kameran exponerar efter. Men om du "rattar" själv så kan du välja mätpunkt att exponera efter tex.
För att forsätta på Nikon F2 som exempel så är alla knappar och reglage placerade där de gör mest nytta oberoende på programvalsknapparna.
Det finns hur mycket tillbehör till kameran som helst. Typ 19 st olika sökarskivor och motor med 14fps!! och sex olika sökare med olika funktioner..
Den har alla funktioner som en modern SLR har undantaget AF och autoexponering inkl spegeluppfällning, skärpedjupskontroll, multiexponering, 100% sökarbild, testad för 150 000 exponeringar (50000 mer än Canon) , batterioberoende och exponeringstider från 1/2000 s (horisontell slutare).
800g högteknik ifrån 1971.
Nej Jim jag har bara en och den är inte redo för pensionering trots att den är bra sliten. Förresten F2
rna blir kanske aldrig kasserade; de är som duracellkaninen..
Det finns många andra gamla kameror som klarar detta men F2an var bäst när den kom. Inte ens Canon F1 som kom i början av 80-talet slog den på fingrarna.
Nu kanske det blev lite väl mycket F2propaganda men faktum kvarstår att det är djävulsk slitvarg.
Ja, om ni tycker det är kul att låta
(system)kameran bestämmer över exponeringer så får ni väl göra så men JAG tycker inte det är lika kul då.