Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autojusteringar i Lightroom.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Känns idiotiskt att starta en ny tråd för en enkel fråga. Men jag har letat febrilt bland inställningarna samt på forumet.

Hur fanken slår jag av funktionen som gör att Lightroom automatisk justerar RAW-filen när man markerar den?

Jag har inte heller hittat (har för mig att jag läst en diskution här på FS i ämnet...) men jag läser in mina bilder med zeroed-preset, de blir lite dassiga och bleka innan justering, men jag föredrar detta framför LR's blaskfilter.

Jag kanske är ute och cyklar, men den första bilden Lightroom visar är nog en tumnagel som ligger inbäddad i RAW-filen som Lightroom sedan "framkallar" enligt sina grundinställningar. Det är dock inte alltid denna grundframkallning blir lika bra som den kameran gjorde...

Johan

Ja, nu sitter jag på jobbet så jag kan tyvärr inte säga exakt vad det är jag menar. :) Men det första som händer när jag klickar upp en RAW-fil så ser jag någonting som ser ut som just en råfil, dvs ganska blaskig och obehandlad. Sen kommer det upp en lite notis om att Lightroom gör justeringar och vips så hittar Lightroom på ett förslag på hur den tycker att bilden ska se ut.

Förstår ni hur jag menar? Och om ni förstår; kan jag förhindra det? Jag vill ha min råfil rå.

Om du läser in bilderna med zeroed-preset (vid intankningen eller lägger på det på bilderna när de är inlästa) får du bilden så rå som möjligt, sensorinformationen rakt upp och ner, inte ens kamerans egna inställningar (som färgmättnad och skärpa) stannar kvar

Mistah skrev:
Om du läser in bilderna med zeroed-preset (vid intankningen eller lägger på det på bilderna när de är inlästa) får du bilden så rå som möjligt, sensorinformationen rakt upp och ner, inte ens kamerans egna inställningar (som färgmättnad och skärpa) stannar kvar

Ah, okej. Då är jag med. Så kamerans egna inställningar hänger alltså med även om man kör RAW? Då förstår jag.

Hur gör jag för att läsa in bilderna automatisk med ett preset som du pratar om?

Jo, de gör det.

När jag öppnar en .NEF-bild i lightroom så står tex vitbalansen på den inställningen jag hade i kameran. Så de inställningarna som man hade i kameran när bilden togs är default när bilden öppnas i lightroom, iaf för mig.

Wande skrev:
Ja, nu sitter jag på jobbet så jag kan tyvärr inte säga exakt vad det är jag menar. :) Men det första som händer när jag klickar upp en RAW-fil så ser jag någonting som ser ut som just en råfil, dvs ganska blaskig och obehandlad. Sen kommer det upp en lite notis om att Lightroom gör justeringar och vips så hittar Lightroom på ett förslag på hur den tycker att bilden ska se ut.

Förstår ni hur jag menar? Och om ni förstår; kan jag förhindra det? Jag vill ha min råfil rå.

Vad är det för ruta som kommer upp? Har nog aldrig hänt mig...

/Fredrik

minimunk skrev:
Jo, de gör det.

När jag öppnar en .NEF-bild i lightroom så står tex vitbalansen på den inställningen jag hade i kameran. Så de inställningarna som man hade i kameran när bilden togs är default när bilden öppnas i lightroom, iaf för mig.

Vitbalansen är förstås undantaget som bekräftar regeln. Den står väl alltid på "as shoot" om jag minns rätt. Något annat skulle ju vara knepigt.

Jag tänkte dock på bildstilar, skärpa, kontrast, färg etc. De följer inte med så vitt jag vet.

Mvh
Anders

Olle: I dialogrutan för import (där du kan välja om du vill kopiera dina foton eller importera dem där de ligger) har du tillgång till lite presets. Dels hur du namnger dina filer som du importerar, under denna rullgardin har du 'develop settings' där du kan välja 'General - Zeroed' vilken läsaer in rå senor-data utan att trycka upp kontrasten och färgmättnaden.
(nämnas kan att du har möjlighet att spara egna presets på dessa alternativ, såväl developsettings, som metadatan som jag gör, alla bilder jag importerar kompletteras med copyright och mitt telefonnummer)
Samma inställningsmöjlighet har du i library-modulen till höger under histogrammet (saved preset - välj General - Zeroed) eller i develop-modulen till vänster under presets (välj - General - Zeroed)
/N

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar