Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

heeenke

Medlem
Tjena, hoppas det är ok att posta denna fråga i denna del.
Men det är så att jag har en Nikon D80 med ett Tamron 55-200 2.8 objektiv. Och ibland så slutar autofocusen att fungera, och det går inte ta kort. Sen helt plötsligt så fungerar det sen igen.

Tyvärr händer detta väldigt ofta nu och det är väldigt störande, vad tror ni att det kan vara? Är det objektivet som gått sönder, och att jag måste skicka tillbaka det på lagning? Och isåfall om nån har erfarenhet av hur Cyberphoto hanterar reperationer, då menar jag hur lång tid det kan dröja innan man får tillbaka objektivet.) Väldigt beroende av det så man använder det även fast det strular :(

Ha det bra

Tjena, hoppas det är ok att posta denna fråga i denna del.
Men det är så att jag har en Nikon D80 med ett Tamron 55-200 2.8 objektiv. Och ibland så slutar autofocusen att fungera, och det går inte ta kort. Sen helt plötsligt så fungerar det sen igen.

Tyvärr händer detta väldigt ofta nu och det är väldigt störande, vad tror ni att det kan vara? Är det objektivet som gått sönder, och att jag måste skicka tillbaka det på lagning? Och isåfall om nån har erfarenhet av hur Cyberphoto hanterar reperationer, då menar jag hur lång tid det kan dröja innan man får tillbaka objektivet.) Väldigt beroende av det så man använder det även fast det strular :(

Ha det bra

Hej!

Jag misstänker att det är en Tamron 55-200/4-5,6 du har (inte 2,8, något sådant kunde jag inte hitta :) och vad jag kan se är det ett AF-objektiv, dvs det sitter ingen fokusmotor i objektivet utan fokuseringen drivs av en motor i kamerahuset. Alltså, det är förmodligen inte en vanlig glappkontakt mellan objektiv och kamera, vilket ju annars är det typiska problemet när fel kommer och går så där.

Uppstår felet enbart med det objektivet?

Om jag var du skulle jag ringa Cyberphoto och prata med dem, saken är att det ju inte är de på Cyberphoto som sköter reparationen utan de får i sin tur skicka det till importören för Tamron, Focus Trading. Mina allmänna erfarenheter av Cyberphoto är att de brukar försöka vara hjälpsamma.

tänkte bara säga att jag skickade in objektivet i Söndags. Kollade på kontakterna och såg inge skit eller dylikt på dem. Så tog beslutet att skicka in =) Kan ta mellan 2 och 5 veckor för det.
:( saknar det redan hehe

Nu har jag fått tillbaka objektivet för ca 1½vecka sedan. Fotade med det förra söndagen, funkade perfekt. Och idag har det strulat igen som vanligt. Det dom gjorde var att byta Autofokusmotorn och kontakten. Imorn ska jag prova objektivet med en annan Nikon D80. Strular det då också har jag iallafall uteslutit kamerahuset till 100% För har inga problem med mina andra objektiv. Skit skumt.

Frågan är vad felet är då? Om inte AF-motorn och kontakten, vad finns det mer i ett objektiv som kan sabba det hehe. Nån som vet?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto