Annons

Autofokusproblem och mörkt i sökaren på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Versus

Aktiv medlem
Hej!
Har haft min 30D i 6 dagar nu, köpte även ett Sigma 17-70 2.8-4.5 samtidigt.
Allt nytt importerat från tyskland.

Men igår när jag skulle fota lite så tyckte jag att det var ovanligt mörkt i sökaren, dessutom så hittar den inte fokus på autofokus utan bara går fram och tillbacka hela tiden. Från närmsta fokus till längsta eller vad man säger.

Dessutom tycker jag att den föreslår ovanligt långa slutartider. Jag menar 1 sek med ISO 800 och f2.8 mitt på dagen utomhus kan väl knappast vara normalt?

Någon som har någon ide vad som kan ha hänt?
Kamera är ju nästan helt ny och har inte varit utsatt för några stötar eller liknande.
 
Kanske lamellerna som fastnat i bländare 22 läget eller liknande. Titta i objektivet om du kan se några lameller. Kan också ta ett testkort med tex bländare 11 samtidigt som du tittar på objektivet för att se om lamellerna går in som dom ska (ta en tid på 1 sek, så ser man ordentligt).
 
Nu vet jag inte exaxt vad som är lammelerna men jag gissar att det är dem där grejorna som man kan se som ser ut att kunna öppna och stänga ett pyttelitet hål i mitten på objektivet innanför några linser iaf.

Gjorde som du sa och tog lite testkort på olika bländarevärden med rätt så lång slutartid och dessa lammerlerna rörde inte på sig någonting.

Hur åtgärdar man detta problemmet då?
 
Hehe, har nu provat med en kompis objektiv och då funkade allt jättebra med 30D'n.

Alltså är det mitt Sigma objektiv som spökar. Jippi höll i 5 dagar...

Men jag beställde ju från tyskland, har gör man då? Sigma har möjligtvis inte någon internationellgaranti eller något sådant så man kan lämna in det någonstans här i Sverige?
 
Slå av och på kameran några gånger, tryck upprepade gånger på nedbländningsknappen på kameran, ta av och sätt fast objektivet, be om du har den läggningen... troligen blir du dock tvungen att skicka in objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.