ANNONS
Annons

Autofokusproblem med 70-200 vid 1,5 meter

Produkter
(logga in för att koppla)

infraröd

Medlem
Hejsan,

Jag har ett Canon 70-200 2.8L som jag funderar på att köpa begagnat.
Problemet är att autofokusen på 1.5-metersläget inte fungerar. Eller rättare sagt är autofokusen inte stendöd i detta läge, utan den hittar fokus på längre avstånd (gissningsvis på från 3 meter och längre). Men närmare än så funkar det inte.

Någon som har råkat ut för något liknande och är det värt att köpa gluggen och sedan lämna in den för reparation. Någon som har en prisuppgift på hur mycket det kan kosta?

Tacksam för svar
/Mikael

Trasig brytare till limitern? inte omöjligt fel och om det är det så kostar det troligen max 1000 pix attfå lagat.

Tack för snabba svar!

Jag får dock revidera min felbeskrivning eftersom jag efter lite testande upptäckt att den inte riktigt stämmer.

Det är fortfarande så att autofokusen inte riktigt fungerar som den ska med limitern inställd på 1,5 meter. Det känns som om den inte hittar fokusen på föremål som är kring 1,5-1,8 meter bort. Men när man närmar sig två meter funkar det.
Detta är ett av problemen.

Det andra är att autofokusen är lite opålitlig när jag gör följande test:
*Väljer ut ett föremål att fokusera på
*Med autofokus på så felfokuserar jag manuellt
*När jag trycker in slutarknappen halvvägs så händer ingenting
*Om jag släpper knappen, fokuserar manuellt så att föremålet nästan är i fokus och sedan trycker in slutarknappen halvvägs så hittar autofokusen rätt

Det känns helt enkelt som om autofokusen skulle behöva ses över helt och hållet. Någon som har en prisuppgift på det? Eller andra tankar.

Vad har du för inställning på den CF som styr "Obj. drift när AF är omöjlig" på kameran?

Om den är inställd på "Fokussökning av" så kommer kameran inte ens att försöka hitta fokus om den redan på förhand tror att det ändå inte kommer att gå, dvs. t.ex. om motivet är mycket kraftigt ur fokus i dåligt ljus eller verkar vara hitom närgränsen, så då struntar den i att ens försöka fokusera och sätter sig i ett hörn och deppar i stället. Jäkligt märklig funktion...

Vad har du för inställning på den CF som styr "Obj. drift när AF är omöjlig" på kameran?

Om den är inställd på "Fokussökning av" så kommer kameran inte ens att försöka hitta fokus om den redan på förhand tror att det ändå inte kommer att gå, dvs. t.ex. om motivet är mycket kraftigt ur fokus i dåligt ljus eller verkar vara hitom närgränsen, så då struntar den i att ens försöka fokusera och sätter sig i ett hörn och deppar i stället. Jäkligt märklig funktion...

Hehe, ja det låter onekligen som en knepig grej.
Vet dock inte om jag hittar den inställningen i menyn på min Canon 5D (första modellen).
Detta är vad som finns under "Egen programmering"-menyn:
http://jimdoty.com/Digital/5d_menu_settings/5d_cust_functions/5d_cust_functions.html

börjar låta som ett objektiv att sälja till någon som skall gå det för att filma med. Testa att göra rent kontakter på hus och objektiv. Testa också nytt batteri - de drar rätt bra med ström och är inte batteriet på topp kan många märkliga saker hända. Testa gärna objektivet på ett annat hus också.

.....
Det är fortfarande så att autofokusen inte riktigt fungerar som den ska med limitern inställd på 1,5 meter. Det känns som om den inte hittar fokusen på föremål som är kring 1,5-1,8 meter bort. Men när man närmar sig två meter funkar det.
Detta är ett av problemen.

...... .

Om det är 2.8 "utan IS" så är närgränsen just 1,5 meter så det kan vara så enkelt att du ligger för nära motivet du försöker fokusera på..??

2.8 "med IS" ligger närgränsen på 1,4 meter och den nya "Mk II" liger på 1,2 meter

Hehe, ja det låter onekligen som en knepig grej.
Vet dock inte om jag hittar den inställningen i menyn på min Canon 5D (första modellen).
Detta är vad som finns under "Egen programmering"-menyn:
http://jimdoty.com/Digital/5d_menu_settings/5d_cust_functions/5d_cust_functions.html

Nej, det var nog lite förhastat tänkt. Jag har ju ingen 5D, så jag kollade på min 40D för att se vad alternativen kallades på "Canon-svenska" när jag skrev inlägget, men när jag nu kollar efter samma inställning på min 30D, som ju generationsmässigt ligger närmare 5D, så hittar jag dem inte i den heller. Det är antagligen en senare tillkommen finess...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar