Annons

autofokusproblem med 20D & 50mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

f16

Aktiv medlem
Fick mitt canon 50mm 1.8 med posten igår.
MEN Med min 20D, om jag bytt från AF till MF med objektivknappen och sedan byter tillbaks till AF-läge vägrar autofokusen gå igång igen.

Med t.ex. 17-85mm kan jag slå av AF och AF-punkterna i sökaren är fortfarande aktiva (de blippar till när fokus är rätt) men själva objektivmotorn är avstängd.
Med 50mm så blir AF-punkterna "döda" så fort jag slår över till MF.

Jag behöver ta av 50mm från kameran och sätta på det igen för att få igång AF, det hjälper inte ens att ta ut batteriet, linsen måste av.

Jag har sökt runt på forumet utan att hitta svar.
Är detta ett kännt fel??? (kan man fixa det med omprogramering??)

Skall prova på den andra 20Dn vi har på företaget, men visst känns det som ett mystiskt fel??
 
Jag måste trycka rätt hårt på omkopplaren för att mitt ska koppla över till AF. Fokuspunkterna är aktiva även i MF men man måste skruva försiktigt för att få in rätt läge.
 
Autofokuspunkten i mitten blinkar när avtryckaren trycks ner halvvägs (om fokus är rätt inställt). Testa att föra tillbaks omkopplaren till MF och sedan till AF (tryck rätt hårt). Det brukar funka för mig om jag inte får in AF vid första försöket.
 
Det låter tyvärr som att objektivet är defekt... Mitt beter sig som du förväntar dig (20D + 50/1,8).
 
Problemet är löst.

Efter lite mifflande visade det sig att passningen inte är helt hundra vilket innebär att MF/AF omkopplaren kärvade sista O,5mm. Detta innebar att motorn greppade men att kameran inte fick signal om att AF-läget var aktiverad.

Lite masserande med knappen och eventuellt en liten touch på focusringen gör att den klickar i rätt läge.

Med andra ord så var tipset "ta i hårt" rätt =)
Tack för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.