Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem EOS400d

Produkter
(logga in för att koppla)

rimshot

Medlem
Har alltid använt mittpunkten för fokusering. Nu plötsligt vägrar kameran fokusera. Alla andra punkter fungerar som dom ska.Någon som vet?
mvh Andy

Märkligt. Fungerar mittpunkten om du väljer alla punkter, men bara ger mittpunkten något vettigt att ställa in på?

Kanske har du slagit om objektivet till mf, manuell fokusering, eller valt AI servo som inte ger nån indikerig för den fokuserar om hela tiden (för att följa ett rörligt mål). mvh kalle

faktiskt när du nämner det så tror jag problemet startade när jag provade ett L-objektiv av en vän till mig.

ibland kan det bli glapp i kontakterna pga oxid eller nåt så man kan prova att ta loss och montera objektivet några gånger för att gnugga rent kontakterna.

Jo, det skulle jag ju tro.
Men det kanske är något snafs som sitter på din spegel, eller på subspegeln bakom den? Något som sitter i vägen för ljuset från mitten, men inte för de som sitter vid sidan?

Har du provat att blåsa rent i spegelhuset?

har funderat på det! Är lite nervös för att hålla på med det. Det är ganska känsliga grejer.. Behövs en speciell blåsbälg??

Anders, jag är skyldig dig ett stort tack!
i mellanrummet i spegeln hade det bildats en sorts imma precis i mitten. Det satt ganska ordentligt men fick bort det med en lätt,lätt och åter lätt fuktad tops. Vips!
Får nog lämna in den för en ordentlig rengöring.

mvh Andreas

Envar sin egen mekaniker!

Du ska inte läsa för mycket i de där trådarna, där vi spekulerade i vilken alkoholhaltig dryck man ska inmundiga innan man andas in i kameran...

Skämt åsido, som slaktaren sa, använd den nu och se om det håller i sig. Gör det det har du sparat ev. kostnad och besvär för rengöring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar