Annons

Autofokusproblem D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaklasa

Medlem
Har ett problem med min Nikon D7100 ! Eller jag tycker i alla fall att autofokusen är helt omöjlig att använda (jag gör säkert fel?)

När jag filmar ställer jag den i AF-F sen väljer jag central fokusområde, men varje gång den ska ändra fokusen så blir hela bilden suddig innan den blir skarp igen, så varje 2-3sek blir hela bilden suddig typ 0,5sek när den ska ändra fokusen, ska det verkligen vara så?

Mitt objektiv är ett gammalt kitobjektiv AF-S Nikkor 18-70 1:3,5-4,5G ED

Hade gärna velat ha lite feedback innan jag ev. investerar i nya saker

MVH
Patrik
 
Nej du gör inget fel.
AF för filmning är ingen höjdare på ngn DSLR.
I princip kräver AF en starkt solig dag utomhus för att fungera hyffsat, som sagt var hyffsat.
Ställ skärpan manuellt istället,
minska bländaren för större djup,
öka ljuset för att förenkla för AF.

Vad är det du filmar?
 
va fan trodde tekniken hade kommit längre !!!! Jag filmar människor inomhus, sätter igång inställningsljuset på mina 3blixtar på max o lyser upp modell.

Jag tycker det är svårt att se i den lilla displayen om där är skärpa när man kör på manuell fokus, ser bra ut i displayen sen när man ser det i datorn i stort format är de suddigt :/


Nej du gör inget fel.
AF för filmning är ingen höjdare på ngn DSLR.
I princip kräver AF en starkt solig dag utomhus för att fungera hyffsat, som sagt var hyffsat.
Ställ skärpan manuellt istället,
minska bländaren för större djup,
öka ljuset för att förenkla för AF.

Vad är det du filmar?
 
Tekniken har kommit längre. Mycket längre. Köp en videokamera så märker du skillnaden.

köpte nyss min d7100, filmkvaliten är super även i mörka förhållanden, ska man ha en videokamera med samma bildkvalite + riktig fokus får man väl MINST punga ut 10 000 till vilket känns onödigt då jag filmar väldigt lite

hade den bara fokuserat lite bättre hade allt vart löst
 
va fan trodde tekniken hade kommit längre !!!! Jag filmar människor inomhus, sätter igång inställningsljuset på mina 3blixtar på max o lyser upp modell.

Jag tycker det är svårt att se i den lilla displayen om där är skärpa när man kör på manuell fokus, ser bra ut i displayen sen när man ser det i datorn i stort format är de suddigt :/
Men då vet du var modellerna skall vara. Då är problemen minimala.
en del använder ngt Liveview-läge med ngn inzoomningsfunktion för att sätta skärpan.

Jo visst finns tekniken, i videokameror.
Själv zoomar jag in maximalt. Ställer skärpan med af. Stänger av af o zoomar o filmar.
Både med d3100 o d800
 
köpte nyss min d7100, filmkvaliten är super även i mörka förhållanden, ska man ha en videokamera med samma bildkvalite + riktig fokus får man väl MINST punga ut 10 000 till vilket känns onödigt då jag filmar väldigt lite

hade den bara fokuserat lite bättre hade allt vart löst
Tror inte de kostar så mycket. Nu börjar 4K kameror komma xör 2000 $. Ja sen skall det väl på svensk moms o tull oxå
 
köpte nyss min d7100, filmkvaliten är super även i mörka förhållanden, ska man ha en videokamera med samma bildkvalite + riktig fokus får man väl MINST punga ut 10 000 till vilket känns onödigt då jag filmar väldigt lite

hade den bara fokuserat lite bättre hade allt vart löst

Du skulle ha köpt en Canon EOS 70D i så fall.

Jag har också en D7100. Filmfunktionen är ok, men det märks att det inte är filmning den är byggd för.
 
70d

Nej det är just nu Canon 70D som dominerar marknaden med en i jämförelse fantastiskt bra följande AF vid filming. De andra Nikon- och Canonmodellerna ligger stenålder efter. Med ett STM-objektiv är det faktiskt skitkul och enkelt att filma rörliga föremål med bra kvalitet!!! De andra märkena kommer säkert med svar ganska snart men just nu finns det bara en DSLR om man vill ha följande AF! Din Nikon 7100 är väl som alla de andra ungefär. De är inte gjorda för följande AF vid filmning helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.