Annons

Autofokushastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

JKS

Aktiv medlem
Ämnet har varit uppe tidigare men efter snart två år med K20D måste jag höra era synpunkter. Plåtar mestadels med DA* 16-50 och SMC FA 50/1.4. Använder central fokuspunkt och kopplar ur AF med AF-knappen. I framförallt lågljussituationer tycker jag autofokusen tar för lång tid. Barnen hinner flytta på sig! Överväger systembyte men resten av familjen ger mig inte gehör för en sådan utgift... Verkar som K7 är något snabbare (vad jag har läst) men verkar fortfarande ha "finjusteringen" som tar tid. Har som hastigast jämfört med Nikon D90 som jag upplever som snabbare.

Vad är era erfarenheter?

/jesper

Senast ändrad:
Provade en K-x på fotomässan förra året då den var helt ny och blev imponerad av hur mycket snabbare den var än min K20D, med samma objektiv. Det talar för at K7 är betydligt snabbare än K20D, då den har "samma" AF som K-x.
Jag upplever t ex FA 50/1.4 som relativt långsam framför allt i dåligt ljus, men vet också att den har dålig kontrast under f/2.8 vilket jag förstår påverkar AF (negativt). Tycker t ex att mitt FA 35/2.0 är snabbare och exaktare i dåligt ljus.

Kitgluggen 18-55 är t ex mycket snabbare än FA 50/1.4, så länge ljuset räcker ;)

Varken FA 50 f/1.4 eller DA Star 16-50 f/2.8 är kända för att vara snabba på att fokusera, faktum är att de är kända för att vara långsammare än många andra Pentax objektiv. DA 17-70 f/4 SDM är exempelvis betydligt snabbare.

K-7 har en snabbare autofokus än K20D, även i svagt ljus. En speciell grej med K-7 är att den har en extra färgsensor som hjälper med bättre precision under glödlampsbelysning. Vanliga AF system missar lätt lite fokus i glödlampsbelysning på grund av ljusets våglängd för de är optimerade för utomhusljus.
Till detta så har K-7 extra hjälpbelysning som ger ifrån sig ett grönt sken. Detta ger också högre precision samtidigt som det är mjukare för omgivningen än K20D som använder blixten för hjälpbelysning för fokussystemet i svagt ljus.

I tester gjorda i FOTO så fokuserar K-7 med DA 17-70 som Nikon D300 gör. Båda är snabbare än Sony A700. Canon fokuserar dock snabbare än både Pentax och Nikons topp APS-C modeller med sin 50D.

jämförde min k-7 med k20 i mörker utan att vara särskilt noga. Hade 18-55 modell äldre på den och 18-55 wr. Testade mot en bokhylla 3-4 meter ifrån när det var rätt så mörkt. Tyckte det var häftigt att k-7an klarade av att fokusera i det ljuset så jag tog fram k20n för att se om den hade någon chans och ska jag vara ärlig så var det svårt att märka skillnad. Trodde k-7an skulle piska k20 med hjälp av lampan, men inte riktigt.

Ju mörkare, desto mindre skillnad dem emellan. Känsligheten på AF systemet är samma, det är alrogitmerna som är ändrade för snabbare hantering. Plus att K-7 då har en separat lampa istället för använda blixten. I båda fallen så väntar systemet rätt länge med att tända. Canon, exmepelvis, tänder hjälpbelysning tidigare.
Så det måste vara rätt mörkt för att hjälpbelysningen ska gå igång.

I vanlig inomhusbelysning så upplever jag rätt stor skillnad mellan K-x och de två Pentax jag har sedan tidigare - K10D och *ist DS. K-7 har samma algoritmer och i grunden samma som K-x, men extra finesser för en säkrare fokusering med färre fokusfel (dock inte snabbare).

Du kan använda manuell fokus, antingen
följer du med med fokusringen eller oxå
ställer du in ett visst avstånd och tar
bilden där(kan oxå göras med AF låst).
Med zoomen kan du använda vidvinkel som
inte blir så känsligt med skärpedjupet.

Ibland är manuell fokus eller exponering bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar