ANNONS
Annons

Autofokushastighet.Vid längre tele.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Fotos test av A700 gjorde mig väldigt bekymrad.När det gälde snabbhet.Vid 16-35mm låg den under 0.3 Men vid 80mm tog det en halv sekund.Vad händer vid 200-300.Jössenamn A700 ville fininställa en andra gång.Kan inte påminna mig att jag läst någon test på övriga kameramärken hur snabba dom är vid långa tele.Är inte Panasonik FC18 ruskigt snabb 0.5 vid 400MM. Hoppas även tidningen Foto läser detta.

Jag har inte gjort några rena jämförelsetester men jag kan inte påstå att 200mm har känts direkt långsammare än när jag använder 28mm. Ska ha det i åtanke nästa gång som jag använder 200mm.

Har inte erfarenhet av andra märken så jag kan inte jämföra med dem.

Sen lär det väl spela in en del vad det är för objektiv man kör med.

Är det nån som kommit över några testdata, specar etc som beskriver skillnaden i hastighet/precision mellan de två fokushastigheterna hos A700:an?

Tydligen hittat något som ingen tänkt på

Detta som jag noterat om snabbhet är ju verkligen intresant för oss konsumenter.Kollade in Foto nr 10-07.Panasonic-Fz18.Vid 500MM tog det 0,36 sek.Hur snabb är Mästaren CanonEOS 40D vid 500MM.Hur snabb är nikon.osv.osv.Generelt är ju systemkameror snabbare än kompakter inte tu tal om det.Men FZ18 är otäckt snabb.Men det känns jobbigt att en så fin kamera som A700.Redan vid 80MM skall ta 0,5 sek.OCH varför i himmelens namn fick den inte Live View.Nya A300-350 får det.Men Jag tror jag blir tokig.Dom flyttar inte med den fantastiga skärmen från A700.Men tillbaka en bit om snabbhet igen.Jag misstänker att Sonys 16-80 påverkar hastigheten.Kamera och bild testade 9st Zoomar.Sony AF75-300 Fick näst sämsta fokuseringshastighet(ett gammalt Minolta).

Re: Tydligen hittat något som ingen tänkt på

Bengf skrev:
Detta som jag noterat om snabbhet är ju verkligen intresant för oss konsumenter.Kollade in Foto nr 10-07.Panasonic-Fz18.Vid 500MM tog det 0,36 sek.Hur snabb är Mästaren CanonEOS 40D vid 500MM.Hur snabb är nikon.osv.osv.Generelt är ju systemkameror snabbare än kompakter inte tu tal om det.Men FZ18 är otäckt snabb.Men det känns jobbigt att en så fin kamera som A700.Redan vid 80MM skall ta 0,5 sek.OCH varför i himmelens namn fick den inte Live View.Nya A300-350 får det.Men Jag tror jag blir tokig.Dom flyttar inte med den fantastiga skärmen från A700.Men tillbaka en bit om snabbhet igen.Jag misstänker att Sonys 16-80 påverkar hastigheten.Kamera och bild testade 9st Zoomar.Sony AF75-300 Fick näst sämsta fokuseringshastighet(ett gammalt Minolta).

Det beror på objektivet, alltså hur stor massa som måste förflyttas och sträckan .

SONYs 500mm spegeltele är ju ruggigt snabbt t.ex :)

ANG.Snabbhet

Jättebra om vi kan hitta snabba telen.Men det är välbekant att objektiv med fina motorer,Canon och Nikon har ju olika namn på sina.Senaste versionen sitter i nya säger dom.påverkar hastigheten betydligt.Men vi måste ju inte köpa sony.Alla som har en Nikon köper inte nikonobjektiv.Men för tusan Sony har ju Zeiss-objektiv.Man förväntar sig ju mycket hög kvalitet.Man skall förvänta sig det från Zeiss.

A700 har en väldigt snabb inbyggd fokusmotor. Jag skulle till och med våga påstå att den är snabbare än många objektiv med inbyggd fokusmotor. Den är till och med snabbare än Minoltas Dynax 7 som en gång i tiden hade en mycket snabb autofokus. A 700 fungerar i alla fall föredömligt med mitt Minolta 400 mm f/4,5 snabbt och effektivt. Det samma gäller med Minolta 80-200 f/2,8 snabbt och effektivt. Jämfört med Sonys 70-200 f/2,8 med ssm så skulle jag våga påstå att mitt gamla 80-200 är minst lika snabbt men mera högljutt. fokus hastigheten kan ju även påverkas av ljusförhållandena men jag skull trots allt vilja påstå att A700 ligger mycket bra till även på det området - åtminstone har den en vettig fokusbelysning!

Bengt - jag må vara korkad som inte fattar vad Du skriver, men vad gäller frågan - egentligen?

Är autofokushastigheten på a700 skandalöst låg?

Är autofokusnoggranheten på a700 skandalöst dålig?

Skulle Cakon vara bättre?

Re: Tydligen hittat något som ingen tänkt på

Bengf skrev:
OCH varför i himmelens namn fick den inte Live View.Nya A300-350 får det.Men Jag tror jag blir tokig.Dom flyttar inte med den fantastiga skärmen från A700.

När det gäller LiveView så funderar jag på hur det fungerar att använda rent praktiskt och då tänker jag på autofokus, batteriförbrukning, snabbhet i användningen etc. Finns ingen anledning för Sony att implementera en LV som inte fungerar på ett bra sätt bara för att konkurenterna har det. Visst ser jag ett användningsområde för LV men då skall det vara en LV som verkligen fungerar och dessutom skulle jag gärna se att den går att vinkla ut från kamerahuset. Inte bara som på Sonys A3xx utan mer som på gamla KM A200 och jag tror att Panasonic också har den lösningen. Visst är det en lösning som är känsligare ur hållbarhetssynvinkel men betydligt mer praktiskt användbar. Personligen finns det andra egenskaper som jag tycker är viktigare att prioritera men visst kommer det LV på de allra flesta (kanske alla) dSLR framöver. Bra eller inte bra kan alltid diskuteras men marknaden (eller marknadsförarna) lär väl kräva det.

När foto testade A700.Sonys 16-80 användes.Foto är väl ensamma om att redovisa tider.Har gjort så imånga år.Där kunde man själv läsa att vid 16MM 0,24sek-35MM-0,28sek.Jättebra.Men vid 80MM-0,50sek.A700 ville fininställa fokusen 2ggr det fördröjde hastigheten med 0,2 sek. Då frågade jag mig vad som händer om jag har ett 400MM objektiv påskruvat.Det är ju allmänt känt att hastigheten minskar något med ökat tele.PanasonicFZ18 en långzoomarkamera.Mättes upp till förbluffande 0,36sek vid 500MM brännvidd. denna kamera kostar ca: 4000kr.Canon Eos 40D Mättes upp till 0,17sek vid 55MM tele.Den kommer ju även att minska den med vid längre tele.DEt är vanligt numera att dom olika kameratillverkarna efter en tid.Påberorpar uppgraderingar.som skall förbättra kamerans hårdvara.Jag tror A700 snart får möjlighet till en sådan.Min 5d ligger väl kring 0,4sek har jag för mig. När jag sätter på mitt 300(450MM)Räcker snabbheten till.

Ja Du Bengt - jag kanske fattar om Du höjer rösten - det räckte bevisligen inte med att Du uppepade det som redan sagts.

Vill Du ha snabbfokuserade telen, rekommenderar jag den gamla Novoflex-lösningen med manuell fokuseringsring kopplat till ett pistolgrepp under objektivet. Kläm till grppet - så vrider sig ringen. Det gick fort det, men blev påfallande ofta tokfel. De få som till fulländning lärde sig behärska tekniken, blev vidunderligt snabba, medan vi andra vackert fick låta bli att försöka fånga flygande fågel, eller sätta på motor och köra "spray-and-pray".

Jag tycker att det är samma situation med AF. Hur snabb AF behöver vi? Är 0,3 sekunder bra eller dåligt? Är det rättvist att jämföra en systemkamer med en system-look-a-like? Vad är acceptabelt för en systemkamera med 300 mm f/2,8 - 0,29 sek? Kan man acceptera 0,29 sek om det är ett 400/4? Vad säger siffrorna - egentligen?

En A700 som kostar 14000kr(kamerahus)Tycker man väl borde vara snabbar än en Kompaktkamera för 4000kr.Visst klarar man sig med med 0,4 räcker nog till för de flesta.

Men Du jämför ju äpplen med päron - klart att en moppe är snabbare än en traktor, men med en traktor kan man göra så mycket mer, än bara åka till affären och dagis.

En systemkamera måste veva runt större massa = långsammare.

Låt mig klargöra detta. Jag skrev i mitt tidigare inlägg att A700 ÄR snabb med ett 400mm tele. I detta fall Minolta 400mm f4.5. Och jag hävdar fortsättningsvis att A700 är minst lika snabb som sina konkurrenter i segmentet. Precis som Lennart skriver så beror även fokushastigheten på hur mycket glas som ska roteras (trasnsporteras) men jag skulle vilja påstå att A700 klarar även detta. Minolta 80-200 f/2,8 G så har roterande frontlins och den är tung men även detta klarar A700 galant, mycket snabbare än Minolta Dynax 7, som hade erkänt snabb autofokus, klarade av på filmtiden (som inte är så länge sedan).

Det som FOTO säger att A700 skulle behöva dubbelkolla autofokusen är något som mycket sällan händer. Det kan hända i någon ljussvag situation men annars är det väldigt sällan men och andra hand vilken kamera har nu inte problem i en ljussvag situation. Och med ljussvag menas att det är verkligen mörkt.

Bengt Fröberg skrev:
...
A700 ville fininställa fokusen 2ggr det fördröjde hastigheten med 0,2 sek.
...
Markus Norrback skrev:
...
Det som FOTO säger att A700 skulle behöva dubbelkolla autofokusen är något som mycket sällan händer. ...
Att dubbelkolla fokus betyder inte att den kollar fokus två extra gånger, utan att det använder en återkopplad reglerloop, dvs. kollar om den beräknade korrigeringen verkligen ledde till fokus-låsning.

Jag bara fattar inte tjafset om att detta skulle förfördela Sony a700 så till den milda grad, tvärtom - det är den första kamera jag stött på som klarar av att i ett och samma AF-system kombinera snabb OCH axakt AF.

Senast ändrad:
tannler skrev:
Att dubbelkolla fokus betyder inte att den kollar fokus två extra gånger, utan att det använder en återkopplad reglerloop, dvs. kollar om den beräknade korrigeringen verkligen ledde till fokus-låsning...

...det är den första kamera jag stött på som klarar av att i ett och samma AF-system kombinera snabb OCH axakt AF.

Hur kan det då uppstå fokusfel med 700:an?

/ironi
Det finns en Casio compact som kan ta 60 fps, varför kan inte Sony A700 det?
/ironi av

Min rekommendation är att Bengt går och prövar kameran i nån butik.

Ökningen i AF-hastighet är inte linjär med tilltagande brännvidd. Att Sony A700 tar nästan dubbelt så lång tid på sig (0,5 s) att fokusera vid 80 mm som vid 35 mm med Carl Zeiss 16-80 betyder knappast att den vid 160 mm tar 1 s, vid 320 mm 2 s och vid 500 mm dryga 3 s. Skillnaden i AF-tid mellan vidvinkel och teleläget beror snarare på det testade objektivet än på någon felaktighet i kameran. En typisk AF-tid med exempelvis en 70-300 zoom i 300 mm läget är cirka 0,6-0,8 s. Det varierar givetvis också beroende på vilka avstånd objektivet måste fokusera mellan.

Digitala kompaktkameror använder en helt annan fokuseringsteknik än systemkameror. De tar i snabb följd en rad bilder som kamerans processor fingranskar med avseende på detaljinnehåll. Den rätta fokusinställningen är den som ger störst filstorlek (mest detaljrik bild). Det här är en tids- och processorkrävande uppgift som normalt innebär att digitalkompakten ger längre fokustider än systemkameran. Många digitalkompakter fuskar dock en smula. De använder det stora skärpedjupet (som den lilla bildsensorn medför) till att maskera fokuseringsmissar och chansar därför lite grand på det rätta fokusavståndet. Systemkameran, med sitt relativt korta skärpedjup, kan inte tillåtas fuska på samma sätt och därför måste den ibland fininställa skärpan en extra gång.

Tack Englund,Lennart,Markus,Jörgen och Nilsson.Kanske glömde jag någon.Nilssons förklaring var ypperlig.och visst är det så att på 20 punkter vinner A700 med19 till 1 motFZ18.Där fick du till det bra lennart.Och upplever man själv att focushastigheten är tillfredsställande så är det ju precis som det skall vara.Fotos favorit är tydligen sigmas 18-50 och används ofta vid deras focustester.Men konstit nog alldrig på sonys kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar