Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Mitt 50 mm objektiv bär sig konstigt åt. Det går inte att autofokusera, den bara "åker" ut o in hela tiden. Vad är det för fel? Går det att reparera? Vad kan det kosta tro?

Är det så i alla situationer? Annars beter sig ju autofokusen så när det har svårt att "låsa" på någonting. Två frågor:

- Vad är det du försöker fokusera på?
- Var är det för ljus där du försöker fokusera?

Är det så i alla situationer? Annars beter sig ju autofokusen så när det har svårt att "låsa" på någonting. Två frågor:

- Vad är det du försöker fokusera på?
- Var är det för ljus där du försöker fokusera?
Jag skulle fota av ett fotografi och jag provade även att fota en blomma. Bytte till ett annat objektiv och då var det inga problem så jag antog att det var objektivet som pajat. Men jag vet inte om det är vanligt att det händer. Det var dagsljus som kom in och jag testade iso 100 o autoiso bl a.

Vad hände när du provade på någonting annat än blomman? Kan som sagt vara närgränsen.

Om det verkligen skulle visa sig trasigt har jag svårt att tro att det skulle löna sig att laga det, dessvärre (om det är ett 50/1.8)

Det kan inte vara så enkelt att du är närmare än objektivets närgräns?

Jag tror inte det för jag provade att höja stativet o gå längre ifrån. Det verkar inte som någon bra idé att försöka laga det för jag såg att det bara kostar runt en 1.000 för ett 1.8. Men är det vanligt att det händer så här. Kanske ska prova på en annan kamera också innan jag slänger det. Tack i alla fall.

Vad hände när du provade på någonting annat än blomman? Kan som sagt vara närgränsen.

Om det verkligen skulle visa sig trasigt har jag svårt att tro att det skulle löna sig att laga det, dessvärre (om det är ett 50/1.8)

Det fungerar med den manuella fokusen men jag ser lite dåligt så det blir aldrig riktigt bra därför behöver jag den automatiska, tyvärr.

Hej,
Är du säker på att du inte stog för nära? 50/1.8 har en närgräns runt 45-50 cm om jag inte missminner mig.

Hej,
Är du säker på att du inte stog för nära? 50/1.8 har en närgräns runt 45-50 cm om jag inte missminner mig.

Ja det är jag 100 på. Ska prova att fokusera live view men det är väl inte optimalt hela tiden. Men jag har bara gjort det en gång så jag är inte så bra på det. Men prova ska jag ju förståss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar