Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus vid filmning med 5D MK III?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte mindre bländare och manuell AF? Går ju skitbra. Problemet blir när man vill ha kort skärpedjup.

Beror väl på ljussituationen om större bländare tillåts också.

Kör du med manuell fokus på "Point & Shoot" bilder när du fotar stillbild?

Igen då, skulle jag göra en "Produktion", så självklart, manuellt fokus osv, men anser att det är svårt att få fokus bra och ens som om fokus ligger rätt, speciellt om man vill slänga upp kameran relativt snabbt o filma...

/Jocce

Produktion?
Tja, eftersom att det stör dig till den grad att man klagar så anser jag att du redan där svarar på din egen fråga.
Men är det inte viktigare så kan man bara låta bli att störa sig.
Man får välja själv.

Ett kul klipp är bättre än inget klipp!

Tycker bara det är konstigt att den skall mörka ner hela filmen o ha sig vid fokusering.

Finns det en lösning så fixar jag hellre det än att fixa filmen i efterhand, precis som jag med stillbild hellre exponerar rätt istället för att fixa det i efterhand...

/Jocce

Kör du med manuell fokus på "Point & Shoot" bilder när du fotar stillbild?

Igen då, skulle jag göra en "Produktion", så självklart, manuellt fokus

/Jocce

Vill man ha snabba klipp är ju händelsen man åt. 5D är inte byggd för AF och filmning egentligen. Kanske kommer firmware. Därför skapade man 650D (tror jag) och EOS M har liknande AF på sensorn.
Men du kan ju även köra manuellt och ML focus peaking

Vill man ha snabba klipp är ju händelsen man åt. 5D är inte byggd för AF och filmning egentligen. Kanske kommer firmware. Därför skapade man 650D (tror jag) och EOS M har liknande AF på sensorn.
Men du kan ju även köra manuellt och ML focus peaking

Absolut är det så och allt kanske inte behöver vara perfekt.
Men en så "enkel" sak som AF borde kunna fungera utan att "döda" hela filmen genom att mörka ner den.

Det fungerar på andra systemare mig veterligen...

/Jocce

Har fått för mig att kameran gör bilden mörkare för att på så vis snabbare och med större exakthet kunna hitta skärpa eftersom den är kontrastbaserad.

Canonutvecklarna hade förmodligen fått det att fungera utan att "blända ner" men det skulle förmodligen ge sämre resultat.

Så här

1. fokusera som vanligt
2. stäng av AF och tryck på filma.
Går ju på någon sekund och så slipper du de mörka sekvenserna. Fungerar lika bra eftersom kameran ändå inte har följande AF vid filmning.

Har också en 5DM3 men använder den inte till filmning. Tycker hantering, resultat inklusive ljud är mycket bättre med OM-D:n

/Stephan

Har fått för mig att kameran gör bilden mörkare för att på så vis snabbare och med större exakthet kunna hitta skärpa eftersom den är kontrastbaserad.

Canonutvecklarna hade förmodligen fått det att fungera utan att "blända ner" men det skulle förmodligen ge sämre resultat.

Kanske är så.
Skumt dock, hos deras konkurrenter (Nikon...) fungerar det...

/Jocce

1. fokusera som vanligt
2. stäng av AF och tryck på filma.
Går ju på någon sekund och så slipper du de mörka sekvenserna. Fungerar lika bra eftersom kameran ändå inte har följande AF vid filmning.

Ja, det fungerar om allt står kvar på samma ställe. Rör sig något/någon ur fokus så vill jag så klart fokusera om, utan att behöva få mörk bild eller utan att klippa...

/Jocce

Kan bekräfta att min 5D2:a gör likadant och det stör mig också.

Min 7D gör precis tvärtom - den ljusar upp bilden medan jag fokuserar.

Jag provade inomhus i lite halvskum belysning. Kan det vara så att det finns en "optimal" exponerning för AF. I dagsljus ländar den ner, i skummare ljus bländar den upp?

Petter ...

Men suck! Hur kan man som kameratillverkare ens gå ut och säga att man har filmmöjlighet med AF när filmen måste klippas bort så fort den fokusserar? Hur kan man som kund acceptera att filmen blir mörkare/ljusare? Håller med dig Jocce!

Min 7D gör precis tvärtom - den ljusar upp bilden medan jag fokuserar.
Det är det som är det konstiga här, för ljusare är vad filmen ska bli. För att få rätt skärpa behöver kameran fokusera med fullt öppen bländare. Om man då fokuserar under filmning, och använder nåt annat än fullt öppen bländare, då behöver filmen bli ljusare under den tid då fokusering sker.
Men varför den skulle bli mörkare begriper jag inte.

Testade just med en 1DX, och där blir bilden ljusare när jag trycker på AF-ON under filmning, precis som förväntat.

Testade min 5D3 nu. I mörk lokal ljusar den upp bilden och mot ljus himmel mörkar den ner. Verkar vara som någon skrev ovanför, att den ändrar ljus för bästa kontrast.

EDIT. Detta med f/2 på en f/1.4 glugg

Testade min 5D3 nu. I mörk lokal ljusar den upp bilden och mot ljus himmel mörkar den ner. Verkar vara som någon skrev ovanför, att den ändrar ljus för bästa kontrast.

EDIT. Detta med f/2 på en f/1.4 glugg

Antar att den i en ljus miljö inte kan använda största bländaren då det kommer in alldeles för mycket ljus=totalt vit bild. I mörkare situationer måste den ha in mer ljus och använder då en mindre bländare och bilden blir under tiden ljusare.

Kan tyvärr inte svara på just detta (har ingen 5D MkIII), men eftersom även 5D MkII tydligen är drabbad av problemet, så är det kanske ett konstruktionsproblem som inte går att åtgärda.

Din andra fråga kan jag däremot besvara: Nej!

Nu är jag visserligen i och för sig en utpräglad stillbildsfotograf, men jag har i alla fall provat filmning med Sony SLT-A77 och där uppstod inga problem. SLT-kamerorna är f.ö. de enda systemare som har autofokus vid filmning som fungerar för praktiskt bruk. Inga DSLR-kameror har detta. Några tillverkare påstår förvisso detta i sin reklam, men eftersom man i dessa DSLR-kameror har kopierat enbart TEKNIKIEN som används i kompaktkameror (där det fungerar av skäl som redan angetts ovan), och inte brytt sig om att det inte fungerar alls med större sensorer. De använder metoden med kontrastdetekt-autofokus, och denna är i sig för långsam för att kunna följa rörliga objekt, och när CDAF dessutom, som här, används med objektiv konstruerade för PDAF, så blir dessa kamerors AF vid filmning värdelös. Tar typ 2 sek på sig för att hitta fokus på stillastående objekt, och sedan brukar AF:en hålla på och jag ut och in ur fokus mer eller mindre hela tiden.

Vill man ha fungerande AF för filmning finns idag exakt tre alternativ:
1. Kompaktkamera med liten sensor.
2. Dedicerad videokamera.
3. SLT-kamera.

I övrigt blir man tvungen till att använda manuell fokusering. Vid icke-rörliga objekt medför detta vanligen inte så stora problem, men vid rörliga brukar resultatet bli tämligen bedrövligt. Och det är ju rörelser man vill fånga när man videofilmar! Vid statiska objekt kan man ju lika gärna använda stillbild.
.

Vilket trams Gunnar. Måste man framhålla att SLT tills nyligen varit de enda som kunnat använda PDAF vid filmning, det hjälper ju knappast frågeställaren som har en Canon 5D mk III. Du vet mycket väl skillnaden i teknik o h äveen att A77 är synnerligen begränsad vid AF vid filmning, croppning av bilden och fast bländare f/3,5 osv. 5D3 är klart bättre för film och är grym på det med sina picture styles, liten aliasing osv.

Sen är i te A77 den enda med pdaf i lv/video. Det finns andra dslr med pdaf på sensorn som funkar och den allra överlägset bästa på det är Canon 70D som nyligen presenterars, men iofs i te går att köpa i butik förrrän om några veckor.

Även kontrast af kan funka hyggligt vid filmning. Inte alls omöjligt att problemet med nedmörkning går att fixa till i Canon 5D mk III.

Till TS: Gå in på www.eoshd.com och läs och fråga där. Det finns ju ett tillägg i form av Magic Lantern till din kamera som drastiskt förbättrar filmegenskaperna. Inte alls omöjligt att det löser problemet, snarare högst troligt.

/Mats

Men suck! Hur kan man som kameratillverkare ens gå ut och säga att man har filmmöjlighet med AF när filmen måste klippas bort så fort den fokusserar? Hur kan man som kund acceptera att filmen blir mörkare/ljusare? Håller med dig Jocce!

Var påstår Canon att 5D mk III har filmmöjlighet med AF?
Den här kameran är nog den bästa dslr kameran för video som finns.
Kontrastfokusering däremot är ganska dåligt tyvärr, men det finns ju andra hjälpmedel som externa skärmar med peaki g och zebra som avsevärt förbättrar möjligheten till följsam manuell fokusering osv. Kontrastfokus har problemet med att det måste ta in fokus fram och till aka, vilket blir fult på film - oftast i alla fall. Finns situationer där det funkar.

Problemet att det blir mörkare borde däremot att gå att lösa. Prova hur det är med olika bländare eller olika exponeringskompensation. Går kanske att hitta ett läge där filmen är så mörk som vid fokuseringen och använda det och sen om det behövs ljusa upp hela filmen i post.

Kolla som sagt ML. Det finns en massa där som förbättrar vid filmning o h det kan mycket väl vara åtgärdat. Samma sak med Canons senaste fw-uppgraderingar, se till att ha dn senaste.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar