Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus ur funktion, pentax da* smc 16-50mm f2.8 ed al (if) sdm

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpen

Medlem
Någon som har nått förslag på vad man kan göra om man har haft ett objektiv stående en tid och autofokus har plötsligt slutat fungera?

Jag har flertalet objektiv där det fungerar men min pentax da* smc 16-50mm f2.8 ed al (if) sdm
har gett upp verkar det som.

Hur fungerar det med autofokus i objektiven drivs det av kameran eller finns det nån mekanism i objektivet?

Antar att det få bli service, men vore ju lite trist om man inte kan ha ett objektiv stående nån månad pga att de måste motioneras för att inte grejorna ska packa ihop.

Någon som har nått förslag på vad man kan göra om man har haft ett objektiv stående en tid och autofokus har plötsligt slutat fungera?

Jag har flertalet objektiv där det fungerar men min pentax da* smc 16-50mm f2.8 ed al (if) sdm
har gett upp verkar det som.

Hur fungerar det med autofokus i objektiven drivs det av kameran eller finns det nån mekanism i objektivet?

Antar att det få bli service, men vore ju lite trist om man inte kan ha ett objektiv stående nån månad pga att de måste motioneras för att inte grejorna ska packa ihop.
Idag sitter motorn i själva objektivet o är ringformad...
I äldre konstruktioner brukar der vara en pinne som en motor i huset vrider runt.

Nä de behöver inte motioneras. Men de kan gå sönder. Normalt är att objektiv går sönder inom ett par år, sen håller det... tills man tappar det... nä inte riktigt sant.
Men faktum är att Elektronik brukar gå sönder rätt fort eller inte alls.

Sen finns det givetvis vissa som går sönder mer än andra sorter.
Tex är Canons 24-70 känt för att du plötsligt kan få det i delar i näven. Men det är en optiskt fin o skarp optik. Dyr är den oxå.

Jag hade samma problem med mitt 16-50mm. Jag kunde inte ens fokusera det manuellt. Dock kunde jag använda det på min gamla Pentax MZ-5 som AF-fokuserar utan objektivets SDM (alltså med skruven). Jag motionerade objektivet med hjälp av den kameran och till slut fungerade AF igen även på min K-5:a. Jag tror dock att det sällan är så enkelt att fixa det här objektivet. Oftast behövs förmodligen byte av SDM-motorn.

Det här kan låta rätt primitivt men koppla objektivet på kameran. Ställ in AF-C på kameran. Vrid fokusringen på objektivet från närgräns till oändlighet om och om igen. Det är ingen fara att göra det även om den står i AF-läget. Pröva sedan att fokusera med hjälp av kameran genom att hålla ned avtryckaren halvvägs eller AF-knappen. Händer inget? Upprepa, upprepa, upprepa, upprepa, upprepa. Den kan ge med sig. Min gjorde det!

Nått glapp är det, jag fick lite kontakt när jag zooma till 50mm o "klonka" i så de tog stopp. Då blinka AF o MF konstant och motorn fungera. Men sen va de borta igen så fort man rörde på objektivet.

Ska prova trötta ut det och ge det en sju-mila motion.

Va kan de kosta att lämna det på service och ev byte av motor?

Nått glapp är det, jag fick lite kontakt när jag zooma till 50mm o "klonka" i så de tog stopp. Då blinka AF o MF konstant och motorn fungera. Men sen va de borta igen så fort man rörde på objektivet.

Ska prova trötta ut det och ge det en sju-mila motion.

Va kan de kosta att lämna det på service och ev byte av motor?

Jag bytte på mitt DA*50-135mm och har för mig att det kostar 1500 kr. Ska leta reda på kvittot. Jag har iofs sådan generös återförsäljare, Foto Posé i Östersund, som tog kostnaden trots att garantitiden passerats.

Men som sagt går det att ställa om objektivet till att drivas av kamerahuset istället, med ljudet som enda nackdel.

Men som sagt går det att ställa om objektivet till att drivas av kamerahuset istället, med ljudet som enda nackdel.

Är det enbart mitt 16-50mm då som blir "drabbat" eller är det en generell inställning? Och går de att ändra tillbaka om man får lust någon dag?

Annars låter det som en bra lösning. Är det några andra konsekvenser mer än högre ljud?

Det objektivet har en motor i sig för autofokusen. Tyvärr är det ett objektiv som är ökänt för problem med motorn. Dock finns det en enkel lösning som inte kostar en krona för dig om det ite gör något att objektivet låter kamerans skruvdrift driva fokuseringen istället, med ljudet som nackdel.

Här finns instruktioner:
http://www.pentaxforums.com/forums/...screw-drive-autofocus-da-16-50mm-f-2-8-a.html

Nu är det ju självklart min vanliga tur att just K-30 inte verkar stödjas av denna funktion. Såg dock en video med en som visa just ett 16-50 på en K-30 där de va inaktiverat. Vet dock ej om de går att inaktivera på en annan kamera för att sen använda det på min k-30 igen.

Det är bara en individuell hackning av just det objektivet och det kommer fungera på samma sätt på alla andra kameror efter modden.

Hej hur gammalt är objektivet? Jag hämtade ut ett nytt igår som ersättning för mitt gamla, inköpt juni 2011. Det var tredje gång som AF-motorn trilskades.

/Mats

Det här kan låta rätt primitivt men koppla objektivet på kameran. Ställ in AF-C på kameran. Vrid fokusringen på objektivet från närgräns till oändlighet om och om igen. Det är ingen fara att göra det även om den står i AF-läget. Pröva sedan att fokusera med hjälp av kameran genom att hålla ned avtryckaren halvvägs eller AF-knappen. Händer inget? Upprepa, upprepa, upprepa, upprepa, upprepa. Den kan ge med sig. Min gjorde det!

Tusen tack för tipset! Nu fungerar fokuseringen på mitt 16-50 igen!

Jag gjorde som du skrev med objektivet inställt på 16mm, hände inget trots upprepade försök. Sedan zoomade jag till ca 28mm och vred fokusringen fram och tillbaka, efter det fungerar AF igen!

Får hoppas det håller i sig annars blir det till att inaktivera SDM :(

Jag gjorde som du skrev med objektivet inställt på 16mm, hände inget trots upprepade försök. Sedan zoomade jag till ca 28mm och vred fokusringen fram och tillbaka, efter det fungerar AF igen!

Jag håller tummarna för dig. Mitt 60-250 var helt dött efter ett fotouppehåll på >6 mån. Fick igång det genom att med en skruvmejsel vrida den skruvgängade kopplingen för AF, men objektivet är inte som det har varit med slöare och inte helt tyst fokusering. Pentax lämnar 3 år garanti på SDM. Jag missade med ett år. Pratade med Kameraservice (aukt. serviceverkstad) och de tar 1600kr för byte av motor och elektronik.

Vad kul! Jag luftade mitt DA* 16-50 i helgen. Det hade då legat ganska länge (några månader) utan användning. Hände inget. Gjorde som jag skrev och som jag alltså brukar. Efter ett tag så var det igång igen. Visst, det är inte så kul men if it ain't broken don't fix it :) med "broken" i stora situationstecken.

Objektiven behöver användas, interna mekanismen med motorn beckar igen annars. Kan hände samma sak med bilar och andra grejer som får stå länge utan användning. De rörliga delarna behöver användas. Om du inte tänker använda ett objektiv på ett tag, testkör det ibland ändå bara för att hålla igång det typ någon gång i månaden eller så.

Objektiven behöver användas, interna mekanismen med motorn beckar igen annars. Kan hände samma sak med bilar och andra grejer som får stå länge utan användning. De rörliga delarna behöver användas. Om du inte tänker använda ett objektiv på ett tag, testkör det ibland ändå bara för att hålla igång det typ någon gång i månaden eller så.

Jo, man behöver hålla igång Pentax SDM. Men det är nog inte enda problemet med dessa objektiv och jag tycker inte man kan jämföra med en bil. Ledtider från produktion till att hamna hos kund kan nog vara flera månader för ett kameraobjektiv, så detta hade nog inte Pentax tänkt sig. Problemet tycks uppstå efter uppehåll som är föregången av en period av bruk. Mina Canon USM låg lika länge utan att testköras och uppvisade inga liknande symptom.

Byte fokusmotor

Mitt 16-50 fick ny motor förra veckan. Det retar mig att jag inte gjort det tidigare, kostnaden är trots allt nästan försumbar (1700 för ny motor samt kalibrering fokus mot kamerahus hos Kameraservice).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar