Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus - tolerans?

Produkter
(logga in för att koppla)

ahd

Aktiv medlem
Om jag fotograferar med stor bländare (typ f/1,8) och först fokuserat på modellens näsa och sedan med autofokusets hjälp försöker fokusera på ögat så verkar det ligga inom toleransen för okay skärpa varpå autofokusen inte fokuserar om.
Skulle jag däremot fokusera på min egen handflata framför objektivet (bara för att få AF att röra på sig) och sedan på nytt fokuserar på modellens öga så blir det perfekt resultat.

Hur gör ni? För mig är problematiken relativt ny då jag tidigare inte haft några objektiv där skärpedjupet kan bli så väldigt litet att det spelar så stor roll...

ps) Kameran är en Nikon D70

mvh
Anders

ahd skrev:
Om jag fotograferar med stor bländare (typ f/1,8) och först fokuserat på modellens näsa och sedan med autofokusets hjälp försöker fokusera på ögat så verkar det ligga inom toleransen för okay skärpa varpå autofokusen inte fokuserar om.
Skulle jag däremot fokusera på min egen handflata framför objektivet (bara för att få AF att röra på sig) och sedan på nytt fokuserar på modellens öga så blir det perfekt resultat.

Hur gör ni? För mig är problematiken relativt ny då jag tidigare inte haft några objektiv där skärpedjupet kan bli så väldigt litet att det spelar så stor roll...

ps) Kameran är en Nikon D70

mvh
Anders

Typ så här ser det ut på en 300D en halvmeter från linsen, med bländare 1,8

Bilagor

• kamerab.jpg
    kamerab.jpg
    24.3 KB · Visningar: 219
Har för mig att siffrorna för Canon är 100% av DOF för low precision mode och 33% av DOF för High Precision mode.

Nikon borde ha något liknande. Du borde kunna testa med att gå närmare och kolla, då blir ju skärpedjupet mindre, och den borde reagera. Du kan också testa en skärpedjupsräknare och kolla hur stort skärpedjupet är på respektive avstånd för att kolla hur intervallet ligger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar