Annons

Autofokus pumpar på längra avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Sammy Johannesson

Aktiv medlem
Efter en lång vinter med kameran oftast inom hus tog jag ut den för några veckor sedan på en lite tur och märkte genast att när jag försöker fokusera på ett avstånd längre än "ett par meter" så "pumpar" autofokusen fram och tillbaka oftast hittar det inget att låsa på eller så låser den fel.

Fokuserar jag på ett närmre avstånd med detaljer så låser den exakt där jag vill att den ska låsa...

Några ideer... För att jag blir galen, Garanti som precis gått ut och jag som skött den så väl...
 
Om du kan bevisa att felet uppstått innan garantitiden gått ut, så har du enligt Svensk lagstiftning ett år på dig. Från det att problemet uppstod, att lämna i det för garanti-reparation.

/Daniel.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Om du kan bevisa att felet uppstått innan garantitiden gått ut, så har du enligt Svensk lagstiftning ett år på dig. Från det att problemet uppstod, att lämna i det för garanti-reparation.

/Daniel.


Vill du förklara hur han skulle kunna bevisa att felet uppstod t.ex. för en eller två månadader sen ????
 
Var iaf och provade skiten hos en kompis precis och har kommit fram till att det är objektivet som klyddar.

Det är ett 17-85 Ef-S IS.
 
Lars Johnsson skrev:
Vill du förklara hur han skulle kunna bevisa att felet uppstod t.ex. för en eller två månadader sen ????
Jag tycker att han ska försöka, genom att gå till stället där han köpt det, och förklara exakt som det ligger till.
Det är ett rimligt antagande att felet uppstod inom garantitiden.

Självklart viktigt att hålla sig till sanningen här.
Men det kostar ju inget att försöka!

/D.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Jag tycker att han ska försöka, genom att gå till stället där han köpt det, och förklara exakt som det ligger till.
Det är ett rimligt antagande att felet uppstod inom garantitiden.

Självklart viktigt att hålla sig till sanningen här.
Men det kostar ju inget att försöka!

/D.

Men sanningen är ju att han inte vet om den sönder innan eller efter garantin tog slut.

Och frågan var ju hur han skulle kunna bevisa att den gått sönder för en eller två månader sen. Genom att säga sanningen så har han ju inte bevisat det.

Lycka till men jag tror alla här vet vad affären kommer att svara honom
 
Pratade med Canon idag och de ger mig svaret att man skiter fullständigt i kunden 2-3 månader efter garantin. Man måste även enligt dom rapportera in evt. defekter innan garantin har gått ut.

Kom även fram till idag att brännvids lampan på blixten inte justerar sig när jag drar i zoomen, Den står ständigt fast på 50mm. Men tittar man på exifen i datorn så stämmer det.

Tips på bra ställen att lämna in objektivet för rep?
 
Sammy Johannesson skrev:
Pratade med Canon idag och de ger mig svaret att man skiter fullständigt i kunden 2-3 månader efter garantin. Man måste även enligt dom rapportera in evt. defekter innan garantin har gått ut.

Kom även fram till idag att brännvids lampan på blixten inte justerar sig när jag drar i zoomen, Den står ständigt fast på 50mm. Men tittar man på exifen i datorn så stämmer det.

Tips på bra ställen att lämna in objektivet för rep?
JO, en del företag gör så.
Det kan vara lönt att försöka med konsumentrådgivaren (om kommunen har en).
För lagstiftningen är solklar.
Att det dssvärre finns ett antal företag som inte bryr sig om att följa den, utan påtryckningar från myndigheter är riktigt tråkigt.

/D.
 
Sammy Johannesson skrev:
Efter en lång vinter med kameran oftast inom hus tog jag ut den för några veckor sedan på en lite tur och märkte genast att när jag försöker fokusera på ett avstånd längre än "ett par meter" så "pumpar" autofokusen fram och tillbaka oftast hittar det inget att låsa på eller så låser den fel.

Fokuserar jag på ett närmre avstånd med detaljer så låser den exakt där jag vill att den ska låsa...

Några ideer... För att jag blir galen, Garanti som precis gått ut och jag som skött den så väl...
Så där brukar optik göra när det är för mörkt, kameran kan helt enkelt inte hitta fokus.
 
Jag tycker som tidigare att du ska gå vidare med det till konsumentrådverket eller ARN. Om de sedan skulle ge dig rätt och Canon inte följer det så är det bara att skriva det rejält mycket på den här sidan och göra dig hörd lite varstans att de inte följer deras rekommendationer. Det avskräcker nog många potentiella köpare att handla av dem så slutligen får du kanske ett tjock kuvert från Canon om du har tur. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.