Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus på Nikon F4

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt mig en Nikon F4 som ett led på vägen emot digital SLR. Jag tänkte skaffa mig ett par bra objektiv, och så småningom köpa en digital Nikon.
Det är den första analoga kamera jag har som har autofokus, och jag har hört rykten om hur långsam den skall vara, att det är bättre att fokusera manuellt osv.
Jag måste säga att min erfarenhet än så länge är delad, och det är därför jag vill rådfråga någon som har en F4 för att se om det är normalt.
Jag har till kameran en 50mm 1.8 och ett 28-70mm Sigma 3.5-4.5. Sigmat är nog ganska gammalt, det är helt i metall och kommer från en F-401 som har kvaddad slutare.
Om jag sätter på 50:an och fokuserar går det enligt vad jag tycker mycket snabbt att fokusera, uppskattningsvis 0,3 sek från max oskärpa. Däremot om jag sätter på Sigmat så funkar inte AF alls. Det bara "hakkar" i motorn, och efter ett antal hack och 10-15 sek kan det i bland bli rätt fokuserat. Jag har kollat och objektivet går lätt, inget som kärvar. På 401:an fungerar det bra, men är mycket långsamt, vilket även 50:an är på den.
Frågan är om det är objektivet eller kameran som fallerar. AF-motorn sitter ju i kameran, så jag tycker att objektivet inte borde kunna påverka. Det konstiga i så fall är att det går så bra med 50:an.
Är det någon som har haft liknande problem, och vad var felet då?
Dessutom, kan man förvänta sig en AF liknande det med 50:an på andra objektiv? I så fall fattar jag intearför det anses att F4 är dålig på det. Jämfört med min Minolta D7i går det som blixten.

Senast ändrad:
Kanske är det något mekaniskt fel på Sigmat. Kolla den lilla "skruvhuvuds-liknande" kopplingen på objektivet (riktat mot kameran, på fattningen). Ser den ok ut? Ingen skit som har fastnat?
Sitter objektivet i rätt vinkel på kameran eller går det att vrida när det är i fastlåst läge?

/Micha

Jag köpte själv en begagnad F4 för några månader sedan. Jag har också en F90X. Min erfarenhet hittills är att F4 är lika snabb som F90X att fokusera. Sedan är säkert F5 och F100 snabbare kameror idag, men det har jag ingen erfarenhet av. Jag tycker pratet om att F4 har långsam autofokus är överdrivet.

I ditt fall gisssar jag att det måste bero på Sigmaobjektivet.

Thomas F

christp skrev:
Dessutom, kan man förvänta sig en AF liknande det med 50:an på andra objektiv? I så fall fattar jag intearför det anses att F4 är dålig på det. Jämfört med min Minolta D7i går det som blixten.
Jodå, upp till ca 100 mm brukar det gå ungefär lika snabbt. Sen blir det långsammare och jagar mer. F4 klarar dock att fokusera med AF-S-objektiv och då går det förmodligen med hygglig hastighet.

Jag har inte testat så mycket men jämfört med lite nyare kameror känns autofokusen på F4 lite osäkrare men motorn känns hyggligt snabb.

Som sagt, kolla både "skruvmejseln" i kamerabajonetten och "skruven i objektivbajonetten. Någon av dem är säkert sliten eller glapp.

Tack för era svar. Tyvärr är både "skruven" och "mejseln" i gott skick. Jag ville bara kolla av läget innan jag beställer fler objektiv, men jag får väl försöka låna ett objektiv av nåon och testa.
Det låter hoppfullt med hastigheten iaf, om denna hastighet kan bibehållas är jag mycket nöjd.
I övrigt är det en imponerande kamera, har faktisk allt jag önskar mig. Om jag bara kunde använda mitt 58/1.2 Minolta vore lyckan total...

Lite off-topic, men..
Gällande AF-hastigheten på F4:an så kan det ev förhålla sig så att Nikon har gjort uppgraderingar i det fördålda (silent upgrades), vilket kan förklara att vissa upplever autofocusen som långsam och andra inte. Det sägs att det inte är många skruvar som stämmer mellan den första och sista F3an, likadant på F4?

Sen kan man nog anta att F4:ans autofokusmotor är hyfsat snabb/kraftfull och att det snarare handlar om elektroniken som inte är upp to date (vilket ger den klassiska tveksamheten på tidiga Nikon AF-kameror). F5 har tex dubbelt så snabb AF som F100, (som i sin tur dubblar sin AF hastighet med NiMh batterier jfr med Alkaliska..). dvs att det nog beror på vad man jämför med. Mot en 401a borde en F4a vara blixtsnabb..

Den AF-hastighet du har med 50/1.8an är nog inte representativ för andra gluggar, Har du stora telen med dålig ljusstyrka så kommer AF:en att tveka mer, utväxlingen varierar dessutom mellan olika objektiv (telen oftast långsammast). Den glugg som mig veterligen är rappast är Nikons 85/1.8, men din 50mm kommer nog inte långt efter.

Senast ändrad:
christp skrev:
Tack för era svar. Tyvärr är både "skruven" och "mejseln" i gott skick.
Har du kollat att de inte glappar då, så att någon av dem går att trycka in?

Annars kan det ju vara kuggarna i Sigmat. Prova att låsa "skruven" med en riktig skruvmejsel utan citattecken och vrid på fokusringen. Om det knakar då är ju saken klar.

Jens: Det kan nog stämma det där med uppgraderingar, jag har en av de sista årsmodellerna.

Nej, inget glapp. Jag har haft isär sigmat, smörjt och gjort rent drivningen, och det går lätt som en dröm. Inget glapp i det heller. Problemet är inte att det kuggar över, utan att motorn inte driver på. Motorn startar och stoppar i mycket korta intervaller, ca 0,3 sekunder på och 1-3 sekunder av. Jag har provat att rengöra kontakterna i både huset och på objektivet, utan resultat. Det spelar ingen roll egentligen på sigmat, men det vore tråkigt om huset är trasigt, särkilt om man investerar i andra bättre / dyrare objektiv.

Prova att rengöra elektronikkontakterna på objektiv och kamera också.

F4 autofokuserar nämligen inte med objektiv utan elektronik upptäckte jag så sent som igår när jag stal chippet från en gammal zoom :)

Tack för den infon!
Det var precis det jag ville höra, då finns det hopp om att sigmat är kaputt, vilket som sagt inte gör något.
Jag beställde ett Vivitar 19-35 igår, så vi får se om det fungerar bättre.

christp skrev:
Nu har jag fått Vivitaren, och den fungerar perfekt. Så det var Sigmat som var krajko.
Det är nog en alltför vanlig erfarenhet du delar med många fotografer att Sigmabjektiv modell äldre inte funkar så bra ihop med kameror oavsett märke. Vad beträffar F4:ans autofocus finns det i mitt tycke inget att klaga på. Den är snabb och framför allt säker i sin focusering. Jag provade min F4:a ihop med en Sigma 100-300 4,0 HSM i relativt skum butiksbelysning. Den var hisnande snabb på att hitta skärpan. Utomhus borde den vara ännu snabbare. Enligt mig är det endast sport och fågelfotografer som borde lida av F4:ans något långsamma autofocus (jämfört med nya toppmodeller) Övriga som gnäller över F4:ans autofocus, som orsak till misslyckade bilder tar knappast bättre bilder med någon av de mer snabbfocuserade modellerna heller.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto