Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus motor i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en fråga ang sigma 70-300 APO DG macro. Tänker nämligen sälja det och har fått flera frågor om det funkar på Nikon D40X? Frågan är om AF motorn sitter i objektivet. Jag tror ju att det gör det, men är inte säker. Tacksam för svar.

Nja, den nya versionen har HSM men om din har det vet jag inte. Lite osäker om det fanns en mellanversion med APO och utan HSM.

Inga papper?

Nu vet jag ju inte hur moderna Nikonobjektiv ser ut (mina är 20 år gamla) men om det finns fokusmotor i objektivet så saknar det väl mekanisk fokuskoppling till kameran? Dessutom borde det väl stå på objektivet med nån kryptisk förkortning eller så. Sigma har ju inte direkt nån anledning att dölja att ett objektiv har inbyggd fokusmotor.

Har objektivet en fokus omkopplar knapp på sidan ?
I så fall bör det ha inbyggd motor, står det inget i manualen till objektivet ?
Dessutom så bör du höra om motorljudet kommer från objektivet eller huset.

/kent

om du tar lös objektivet från kameran och tittar på fattningen så finns det och koppling en rund skruv med en skåra i lite nedsänkt i fästat som kopplar i hop objektivets focus mekanik med motorn
finns inte den utan det är helt slätt och bara har skruvarna som håller ihop objektivet så har det inbyggd focus motor

Hej!
Jag har en fråga ang sigma 70-300 APO DG macro. Tänker nämligen sälja det och har fått flera frågor om det funkar på Nikon D40X? Frågan är om AF motorn sitter i objektivet. Jag tror ju att det gör det, men är inte säker. Tacksam för svar.

Som jag har förstått så har alla sigmas objektiv med inbyggd AF-motor förkortningen HSM i namnet. Därför tror jag inte att det objektiv du nämner har någon inbyggd af-motor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar