Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus i dåligt ljus (äntligen en lösning)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en 550EX, och på den kan man ställa in Custom Function 3 på TTL (istf E-TTL). Då avfyras inte blixten när man utlöser kameran, men AF-assisten tänds när det behövs. Då spelar det ingen roll hur kameran är inställd.

Vet inte om denna funktion finns på andra blixtar än Canons.

Ska kolla det tipset. Jag gillade Nikon D200:s möjlighet att kunna gruppera dvs "klumpa ihop" fokuspunkter för att få större täckning. Samma sak finns på nya D80. Canons fokuspunkter känns så himla små och svåra att träffa med.

Hoppas att det blir bättre på senare modeller. Canon får det hetare och hetare om öronen helt klart. Det ryktas ju om en ny 40D men det känns lite desperat om inte sökare osv är förbättrad. Kanske har Canon varit lite för självsäkra och arroganta medan konkurrenterna jobbat hårt...

Jag tycker fokuspunkterna är stora.. ibland som berg.. Kanske variabla hade varit fint;)

Ovan med Nikon som man är så upplever jag att jag aldrig vet vart skärpan hamnar... Hur gör en AF,Nikonist när han fotar närbilder tex.. Jag klarar det knappt med Canons "små" punkter.

Jag vill ha möjlighet till endast en liten prick. För att kunna placera skärpan på framsidan eller baksidan av ögat på en fågel.

Jaja, tur det finns MF.

MVH Niclas,

Hehe, ja ojoj så viktig den är.

Jag tror dessutom att jag snart kommer att fota alla bilder med glasögon. Och då ställs det ju ännu högre krav på sökaren.. huvva;)

Jag fick för flera år sedan ett par glasögon i samband med lumpen.. Jag har ett enkelt (hade iaf!) brytningsfel och behövde inte då glasögonen egentligen, men pga migrän så fick jag ett par för att testa..

Jag gjorde så ett test för kort tid sedan. Ett test där jag ställde skärpan manuellt utan glasögon. Gick bra, som vanligt. Tänkte jag.
Så gjorde jag samma test med glasögon. Jag tror att jag var lika pricksäker utan som med glasögon MEN skillnaden var hastigheten från ofokus till fokus.

Jag inbillar mig att jag med glasögon ställer fokusen ca 20% snabbare Med SAMMA säkerhet!!
Det är större skillnad än AF,en i många objektiv...

Till saken hör att jag utan glasögon ser normalt. Optikern sade då att jag med glasögonen såg långt bättre än normalt. Kul.. ..

Jag kommer hädanefter att testa fler reella fotosituationer MEd mina försvarets okorssbara glasögon.. ni vet de gråa med grov skalm,, hehe!!
Perfekta fotoglasögon!

Konkl. Bra syn har mycket att säga vad gäller skärpeinställning generellt!
Iaf jag har inte tänkt så mycket på detta innan jag testade med glasögonen!!

MVH Niclas,

FILM) (Anddje skrev:
Vad är det för läge? *Hittar inget i manualen*

Ett sätt är att sätta kameran slavläge som master och sedan stänga av blixtljusavgivningen.

Det finns två sätt att få blixten i slavmasterläge, vilka båda framgår av handboken. I dessa lägen kan sedan blixtens huvudljus deaktiveras.

Metod 1:
- Tryck MODE tills ETTL - C1 visas
- Tryck "+" tills en överkryssad blixtsymbol visas

Metod 2:
- I ETTL C1 läget
- Tryck SEL i några sekunder tills ETTL blinkar, tryck MODE tills "M" visas blinkande
- Tryck SEL , M slutar att blinka
- Tryck "+" tills en överkryssad blixtsymbol visas.

I båda fallen är blixten inställd för trådlös kommunikation med andra blixtar, vilket sker med hjälp av blixtröret. Blixten monterad på kameran kan fås att lösa ut eller inte lösa ut. Endast små styrljuspulser sänds ut. Dessa kan tas bort genom att täcka för blixten, om de stör omgivningen. Röda lampan kommer att lysa på blixten.

Metod 2 är den metod som inte sänder mätljusblixtar, beroende på att blixtarna styrka styrs av manuella värden inställda i mastern. Förövrigt ett mycktet trevligt sätt att styra upp till tre grupper av Sigmablixtar i en portabel studio.

Slowfinger skrev:
Ska kolla det tipset. Jag gillade Nikon D200:s möjlighet att kunna gruppera dvs "klumpa ihop" fokuspunkter för att få större täckning. Samma sak finns på nya D80. Canons fokuspunkter känns så himla små och svåra att träffa med.

Hoppas att det blir bättre på senare modeller. Canon får det hetare och hetare om öronen helt klart. Det ryktas ju om en ny 40D men det känns lite desperat om inte sökare osv är förbättrad. Kanske har Canon varit lite för självsäkra och arroganta medan konkurrenterna jobbat hårt...
Själv önskar jag att de skulle märka ut den "äkta" storleken på punkterna som är i runda slängar 3 ggr längre än rutan i sökaren.

Sedan vore inte det dumt att täcka större delar av sökaren likt D2x. Vore mumma. Jag hoppas det kommer en sån i nästa 1D-kamera.

Slowfinger skrev:
Jag tycker AI servo och *knappen funkar utmärkt på stillastående, och rörliga mål så jag har alltid den kombinationen inställd. Men nu får jag väl tänka om när inte hjälpljuset funkar i AI servo av någon outgrundlig anledning. Vore ju utmärkt om det var så. Plåtade skateboardåkare i en jättemörk hall en gång vilket var en plåga för AF (givetvis i AI servo). Hade varit kanon med hjälpljus från blixten då.

Jag kommer inte till rätta med mina cf-inställningar.Jag vill kunna låsa focuseringen med * ,men hur ställer man in så det blir rätt?
/A-L

Funktion 4 (på en 30D) Avtryckar/Automatiklåsknapp

Sätt den i läge "1" dvs AE/AF

Det betyder att du har exponeringslåset på avtryckaren och fokusering på *-knappen.

När du fokuserat färdigt släpper du *-knappen och komponerar om (om du vill det). Eller håller inne * ända tills avtryck om du inte komponerar om.

Fördelen är nu att du aldrig behöver byta mellan One shot AF och AI Servo och du är alltid beredd att plåta rörliga motiv. Voilá!

Tack för svaret. Jag har en 1d mark 2 och det är en djungel med alla inställningar, tycker jag. Den ena tar kommando över den andra osv. Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag jag ställer in på mark 2. Jag ha läst manualen och testat men tycker inte att jag får rätt inställning för att växla snabbt mellan Al och servo. Jag fotar gärna actionbilder.
/A-L

Slå iväg ett mejl till Jesper Ekvall eller Magnus Fröderberg. Dom kan det garanterat eftersom dom har samma kamera som du.

FILM) (Anddje skrev:
Vad är det för läge? *Hittar inget i manualen*

En enklare och bättre lösning än den jag beskrev tidigare.

På blixten SIGMA EF-500 DG SUPER.

Klicka på MODE tills det står ISO i fönstret. Jag får då när mittfokuspunkten är aktiverad det röda hjälpljuset från blixten, men ingen blixt när bilden tas. Inte heller knappen TEST löser ut blixten.

Det funkade

Tack så enormt mycket för hjälpen Bo. Det funkade så nu är det bara att fota på. Risken är att man blir trött i fingret av att hålla ner *-knappen =)
Nu är det alla övriga inställningar kvar =(
Mvh/A-L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar