Martin.. Såsom erfaren skribent yrkesman Så.
Visst sjutton hade det väl varit klädsamt om startserien kunnat haft alla objektiv så där inte varit så förbaskat "rörigt" ifråga om objektiven inom Nikon... För som utifrån kollande på Nikon så är det svårt att inte tycka märket verkar rörigt värre med just denna sak "objektiv".. saker saknas. Eller fungerar inte hit o dit.
Ja rörigt..
jag förstår givetvis du surnar till lite som du påpekar.... Men visst ändå hade en aningen annan strategi ifrån Nikons sida varit att föredra ?
Mvh
Tobbe
Teknikövergångar blir ju ofta röriga, i synnerhet om man som Nikon gör dem gradvis. Där var på ett sätt Canon smartare (och modigare) som klippte av helt och lanserade ett helt nytt objektivfäste där gamla objektiv i praktiken inte ens gick att montera längre. Canons strategi gjorde en hel del människor sura (En tanke: undrar hur det sett om det funnits webbforum på den tiden ... Wow! )
Fråga mig, jag har en helt sönderkörd Canon F1 och en samling fina, men idag närmast värdelösa, gamla FD-objektiv stående i skåpet. Jag har inte riktigt förlåtit Canon än
Och om vi talar om rörigt ... Fråga vilka Pentax-objektiv som passar ihop med och ger olika funktioner med olika Pentax-kameror
Det största felet som Nikon gjort i mina ögon är att varit så långsamma med att sätta fokusmotorer i objektiven. Det är en i grunden bra utveckling -- alla märken är ju för övrigt på väg åt det hållet.
Sedan kan man ifråggasätta ordning i hur de har gjort saker. Viktiga objektiv som AF-S 50/1,4 och i synnerhet AF-S 35/1,8 borde förstås funnits tillgängliga innan D40/D60 släpptes, inte ett par år senare. Men ok, Sigmas 30/1,4 med HSM har ju funnits hela tiden och de var ju snabbare ut med en 50/1,4 med HSM (deras AF-S).
Om man skall skälla på Nikon tycker jag nog det finns större dumheter de hittat på. Som hela D2-generationen av proffskameror. Eller att de till denna dag inte producerat en enkel och tydlig webbsida som räknar upp och berättar om alla deras underbara objektiv, gamla och nya (och vilka kameror de passar till). Som tur är finns ju den här som drivs av en privatperson i Nya Zeeland
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html
Men varför inte Nikon kan få till något lka bra har alltid förbryllat mig ...