Annons

Auto-sortering genom att läsa EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag undrar om det finns någor program som kan läsa EXIF-informationen i en bild och lägga den bilden i en viss mapp?

Exempelvis jag har skapat x antal mappar av typen ÅÅÅÅ-MM och önskar således läsa igenom en katalog med bilder, beroende på viklen månad bilden är tagen så skall den automatiskt hamna i rätt mapp.

Har sökt på Google och i forumen men inte riktigt hittat vad jag söker efter.

Mvh
Anders Gunnare
www.enfotograf.se
 
Gjort själv

Jag hade precis samma problem plus några till för några år sedan. Jag hittade inte någon bra programvara så jag skrev ett eget program.

Nu har jag vidareutvecklat programmet och lagt till just EXIF stöd. (Läsa exif från JPG & RAW samt preview mha miniatyren som finns inbäddad i RAW filer.

Vad programmet gör aär att det kopierar bilder från en sökväg till en anna och bygger mappstruktur enligt det mönster som man specificerat.

Den andra finessen som jag ville ha var att inte kopiera samma fil en gång till. Jag kör programmet mot min kortläsare och kan då läsa från ett kort flera gånger och endast nytillkomna bilder.

Bifogar bilder på hur det ser ut.
 

Bilagor

  • cameapump_2_settings.jpg
    cameapump_2_settings.jpg
    26.3 KB · Visningar: 445
Irfan View

Med Irfan View kan man döpa om bilderna med hjälp av EXIF-info. T.ex. ÅÅÅÅ-MM-DD ### (Löpandenr) i en batch.
Kanske det går att sortera till olika mappar också, det har jag inte testat.

Annars kan man ju sortera manuellt.

/Matte
 
Re: Re: Irfan View

andersgunnare skrev:
Om jag hade undrat om det hade jag frågat det, jag undrade om man kunde göra det automatiskt och ingenting annat ...

Suck vad trött jag blir på att folk inte klarar av att svara på det som efterfrågas ...

Vad har du för operativsystem? Om du använder Linux är det trivialt att med Infar View döpa om bilderna och därefter flytta dem automatiskt till rätt mapp med några enkla kommandon.

(Även en manuell flytt går ju rätt fort om bilderna har namn på formen som Infar View ger och du sorterar filerna i nummerordning. Faktiskt.)

Per.

PS. Syrliga kommentarer ger dig förmodligen ännu färre svar du vill ha. DS
 
cam2pc är ett trevligt program. Det programmet sorterar i mappar samt döper om filerna till tex. datum. Jag vet inte för jag har inte programmet framför mig, men det borde gå att stänga av omdöpningsfunktionen om man vill. Det går även att styra omdöpningsfunktionen väldigt exakt. Finns som freeware.
 
Om du använder Windows xp kan du titta på MS hemsida efter ett nytt gratisprogram som heter SyncToy som kan en hel del sortering. Om det uppfyller dina krav vet jag dock ej.
 
Och jag skulle inte svara ens om jag visste när man ser så trevliga inlägg från din sida..

/john
 
RGB skrev:
Och jag skulle inte svara ens om jag visste när man ser så trevliga inlägg från din sida..

/john

Utmärkt, då kan du lägga din energi på något annat, troligtvis skulle ditt inlägg inte bidragit till något.

Självkritik är något som alltför få människor besitter, du gör det och det skall du ha kredit för.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.