Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Auto iso?
- Trådstartare Robban56
- Start datum
erro.se
Aktiv medlem
Auto-ISO är en lysande uppfinning. Har det alltid aktiverat på min Nikon D700 så den får välja mellan ISO 200-6400. Brukar normalt ha en brytpunkt på slutartid 1/100 sek. Om jag är ordentlig så justerar jag den beroende på vilket objektiv jag använder, men oftast glömmer jag. Kör med fast ISO t.ex. de gånger jag vill använda långa slutartider i mörker (stativ) eller om jag vill kombinera blixt och befintligt ljus på särskilt sätt.
William Spiik
Aktiv medlem
Jag använder aldrig Auto-ISO, känns bättre att välja själv. Kanske ska testa någon gång, det verkar ju vara en "lysande uppfinning" som herrn ovanför mig skriver.
zoomzoom
Aktiv medlem
Jag tycker den är jättebra. Tidigare på min D70 var den kass efterssom den inte gick att justera vid vilken slutartid som ISO skulle höjas. På D90 blir det väldigt lätt att använda manuella läget efterssom man med två inmatningshjul kan styra både tid och skärpedjup samtidigt utan att behöva tänka så mycket på om bilden blir exponerad rätt.
perstromgren
Aktiv medlem
Jag använder aldrig Auto-ISO, känns bättre att välja själv. Kanske ska testa någon gång, det verkar ju vara en "lysande uppfinning" som herrn ovanför mig skriver.
Hur väljer du då, när du väljer själv?
Per
William Spiik
Aktiv medlem
Hur väljer du då, när du väljer själv?
Per
Hur menar du? Vart jag väljer vad? Nja, ISO 100 om jag fotar utomhus och det är soligt, ISO 200 om det är lite mörkare, och är det väldigt mörk eller om man fotar inomhus så blir det ofta iso 400. Överstiger aldrig ISO 400 eftersom bruset då blir så markant att bilderna inte är användbara.
apersson850
Aktiv medlem
Jag tycker jag kan använda bilder jag tar med ISO 12800. Hellre det än att de är suddiga på grund av för lång slutartid.
William Spiik
Aktiv medlem
Jag tycker jag kan använda bilder jag tar med ISO 12800. Hellre det än att de är suddiga på grund av för lång slutartid.
Vi kanske har olika kameror och framför allt olika åsikter om brus. Är själv väldigt kräsen och självkritisk, så många mer eller mindre bra bilder har raderats under året pga att jag har tyckt att det har blivit för kornigt.
Edit. Kan tillägga att jag tycker att min 1000D brusar mer än andras, iaf dom två jag har provat (ett butiksexemplar och en kompis kamera). Vet inte vad det beror på, eller om jag inbillar mig.
Olle
Aktiv medlem
Är bruset verkligen så störande att bilderna är oanvändbara när du tittar på dom med blotta ögat på ett för bildstorleken "lagom" avstånd?Hur menar du? Vart jag väljer vad? Nja, ISO 100 om jag fotar utomhus och det är soligt, ISO 200 om det är lite mörkare, och är det väldigt mörk eller om man fotar inomhus så blir det ofta iso 400. Överstiger aldrig ISO 400 eftersom bruset då blir så markant att bilderna inte är användbara.
Eller är det bara när du "pixelpeepar"?
Olle
jdandanell
Aktiv medlem
Jag kör auto-iso på mina kameror när jag t.ex. fotograferar fotboll eller golf. Ställer kameran i bländarprio (A-läge) oftast på största bländare och sätter bas-iso på 200 och ställer in att höja om slutartiden understiger 1/800s. Sätter en maxgräns på iso 4000 på mina D700 och på så sätt ser jag alltid till att jag får minst 1/800s.Vad tycker ni om auto iso?
Vilka nackdelar finns det att använda det?
Jag menar om objektivet inte kan ha en större bländare utan man får kompensera med iso skulle då inte auto iso funka bra?
Har programmerat en knapp på framsidan (fn-knappen) att spotmäta när jag trycker in den och det hjälper mig när planen är delvis täckt i stark sol etc.
jdandanell
Aktiv medlem
Kanske skulle skrivit att jag kör Nikon och har noll koll på hur man löser sådant här på en CanonJag har letat men inte sett om det går att ställa maxvärde på auto-ISO. Det kanske man inte kan på Canon 7D?
Alagazam
Avslutat medlemskap
Vad tycker ni om auto iso?
Vilka nackdelar finns det att använda det?
Jag menar om objektivet inte kan ha en större bländare utan man får kompensera med iso skulle då inte auto iso funka bra?
Nackdelen som gör att jag inte använder auto-ISO är densamma som för andra autofunktioner (autofokus exkulderad) - jag vill veta hur bilden blir.
För mig fungerar det inte att en bild tas med ett högre ISO än vad jag vill ha, lika lite som det funkar att jag får en för lång slutartid och/eller för stort skärpedjup.
Jag kan tänka mig att auto-ISO är klockrent när man bara vill trycka av och ta sin bild.
Robban56
Medlem
Tack för era synpunkter,
Ville bara kolla vad flera tyckte, jag använder Autoiso om jag fotar sport. Även under dagtid då jag märkt att kameran ändå trycker ner isot bra.
Men blir det mörkare och jag vill ha samma slutartid/bländare så har jag märkt att det funkat kanon bra.
Tar hellre lite brus än att sitta och redigera 100tals bilder för att dom blivit mörka.
Självklart slår jag av auto funktionen när jag tar still bilder porträtt mm.
Lade därför frågan här.
Ett hemskt minne är från Zinkensdamm i Sthlm, det var på kvällen i juni och halva stadion var täckt av skugga... Spelarna sprang i solen halva spel sekvensen men när dom sprang in i skugg området blev det bara svart. Inte roligt när jag körde manuellt, det var då jag testade autoiso för första gången och det blev riktigt bra.
/R
Ville bara kolla vad flera tyckte, jag använder Autoiso om jag fotar sport. Även under dagtid då jag märkt att kameran ändå trycker ner isot bra.
Men blir det mörkare och jag vill ha samma slutartid/bländare så har jag märkt att det funkat kanon bra.
Tar hellre lite brus än att sitta och redigera 100tals bilder för att dom blivit mörka.
Självklart slår jag av auto funktionen när jag tar still bilder porträtt mm.
Lade därför frågan här.
Ett hemskt minne är från Zinkensdamm i Sthlm, det var på kvällen i juni och halva stadion var täckt av skugga... Spelarna sprang i solen halva spel sekvensen men när dom sprang in i skugg området blev det bara svart. Inte roligt när jag körde manuellt, det var då jag testade autoiso för första gången och det blev riktigt bra.
/R
Fogel70
Aktiv medlem
Jag tycker det är snarare tvärt om.Nackdelen som gör att jag inte använder auto-ISO är densamma som för andra autofunktioner (autofokus exkulderad) - jag vill veta hur bilden blir.
För mig fungerar det inte att en bild tas med ett högre ISO än vad jag vill ha, lika lite som det funkar att jag får en för lång slutartid och/eller för stort skärpedjup.
Auto-ISO använder man för att upp till en viss gräns så påverkar ISO bilderna väldigt lite
Upp till den gränsen kan man lika gärna använda auto-ISO så man kan koncentrera sig på bländaren och slutartiderna som betyder något för bilden.
Givetvis ska en fungerande auto-ISO ha konfigurerbar övre och undre gräns på ISO. Då kan kameran inte välja högre ISO än man vill att den ska göra.