Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Auto exponeringslås?
- Trådstartare Jepper
- Start datum
Anders-S
Avslutat medlemskap
Jepper skrev:
Där låser man ju skärpan, men låser man exponeringen där också? Borde inte dom vara på olika knappar, eller kan man välja vilken man vill låsa?
Du kan välja mellan ett antal olika funktioner på den knappen.
Default är exponerings- & fokuslås (AE-L & AF-L står för just det), men man kan även välja bland endast exponeringslås, endast fokuseringslås och några till funktioner.
/Anders
Slowfinger
Aktiv medlem
Lite synd bara att D70 inte har två knappar bara. Många erfarna fotografer vill ju koppla bort fokus från avtryckaren och istället köra tumfokus och ha kameran inställd på AFC i alla lägen. (kameran fokuserar bara när du trycker på knappen. Om man släpper kan man rikta om)
Har gjort så själv, men då saknas ju knapp för AE-lås, men det har jag lagt på avtryckaren istället. D200 har ju två separata knappar vilket är smidigare.
Har gjort så själv, men då saknas ju knapp för AE-lås, men det har jag lagt på avtryckaren istället. D200 har ju två separata knappar vilket är smidigare.
Jonte W
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Lite synd bara att D70 inte har två knappar bara. Många erfarna fotografer vill ju koppla bort fokus från avtryckaren och istället köra tumfokus och ha kameran inställd på AFC i alla lägen. (kameran fokuserar bara när du trycker på knappen. Om man släpper kan man rikta om)
Har du lagt AE-låset på avtryckaren på D70:n ??
Hur gör man det ??
// Jonte
Slowfinger
Aktiv medlem
Hmmm... hur gjorde jag nu igen? Har kameran hemma så jag får kolla senare.
Men det funkar bra faktiskt. Först och främst vill man ju kontrollera fokus med AE/AF-knappen. Att sen kunna trycka avtryckaren halvvägs för att låsa exponeringen och sedan rikta om vid tex spotmätning är ju väldigt funkis.
Men det funkar bra faktiskt. Först och främst vill man ju kontrollera fokus med AE/AF-knappen. Att sen kunna trycka avtryckaren halvvägs för att låsa exponeringen och sedan rikta om vid tex spotmätning är ju väldigt funkis.
Slowfinger
Aktiv medlem
Sätt meny 15 AE-L/AF-L i läge AF och meny 16 AE-lås i ON.
Meny 16 har jag alltid haft i OFF tidigare men det är den som gör det...
Meny 16 har jag alltid haft i OFF tidigare men det är den som gör det...
Zoso
Aktiv medlem
Jonte W skrev:
Har du lagt AE-låset på avtryckaren på D70:n ??
Hur gör man det ??
// Jonte
Det står säkert i manualen.
Slowfinger
Aktiv medlem
Varför inte läsa inlägget ovan istället???
Zoso
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Varför inte läsa inlägget ovan istället???
Jo men visst Bosse !
Men varför fråga när man kan läsa sig till hur kameran fungerar i manualen ?
Jag är väl lite grinig, men jag kan inte förstå varför man måste fråga om dyligt när det står klart och tydligt i manualen ?
Men igentligen är jag inte förvånad alls, har allt för många vänner som aldrig läser manualen, det är väl enklare att fråga dom som gjort sig besväret att läsa den.
kent