Annons

Auto exponeringslås?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har en fråga angående D70 och D70s vad jag vet.

Dom har ju en knapp som heter: AE_L
AF-L

Där låser man ju skärpan, men låser man exponeringen där också? Borde inte dom vara på olika knappar, eller kan man välja vilken man vill låsa?

tack på förhand // Jesper

Jepper skrev:
Där låser man ju skärpan, men låser man exponeringen där också? Borde inte dom vara på olika knappar, eller kan man välja vilken man vill låsa?

Du kan välja mellan ett antal olika funktioner på den knappen.

Default är exponerings- & fokuslås (AE-L & AF-L står för just det), men man kan även välja bland endast exponeringslås, endast fokuseringslås och några till funktioner.

/Anders

Lite synd bara att D70 inte har två knappar bara. Många erfarna fotografer vill ju koppla bort fokus från avtryckaren och istället köra tumfokus och ha kameran inställd på AFC i alla lägen. (kameran fokuserar bara när du trycker på knappen. Om man släpper kan man rikta om)

Har gjort så själv, men då saknas ju knapp för AE-lås, men det har jag lagt på avtryckaren istället. D200 har ju två separata knappar vilket är smidigare.

Slowfinger skrev:
Lite synd bara att D70 inte har två knappar bara. Många erfarna fotografer vill ju koppla bort fokus från avtryckaren och istället köra tumfokus och ha kameran inställd på AFC i alla lägen. (kameran fokuserar bara när du trycker på knappen. Om man släpper kan man rikta om)

Har gjort så själv, men då saknas ju knapp för AE-lås, men det har jag lagt på avtryckaren istället. D200 har ju två separata knappar vilket är smidigare.

Har du lagt AE-låset på avtryckaren på D70:n ??
Hur gör man det ??
// Jonte

Hmmm... hur gjorde jag nu igen? Har kameran hemma så jag får kolla senare.

Men det funkar bra faktiskt. Först och främst vill man ju kontrollera fokus med AE/AF-knappen. Att sen kunna trycka avtryckaren halvvägs för att låsa exponeringen och sedan rikta om vid tex spotmätning är ju väldigt funkis.

Ja jag håller med, jag hade fokus på tumknappen och var mycket förthust i det, men jag tog bort det eftersom jag behövde AE-låset för spoten.
Skriv gärna sen o berätta jag är väldigt nyfiken !!
// Jonte

Sätt meny 15 AE-L/AF-L i läge AF och meny 16 AE-lås i ON.

Meny 16 har jag alltid haft i OFF tidigare men det är den som gör det...

Slowfinger skrev:
Varför inte läsa inlägget ovan istället???

Jo men visst Bosse !

Men varför fråga när man kan läsa sig till hur kameran fungerar i manualen ?

Jag är väl lite grinig, men jag kan inte förstå varför man måste fråga om dyligt när det står klart och tydligt i manualen ?

Men igentligen är jag inte förvånad alls, har allt för många vänner som aldrig läser manualen, det är väl enklare att fråga dom som gjort sig besväret att läsa den.

kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar