Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att vara nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Triphys

Medlem
Har då precis fått en EOS 400D i julklapp (eller KISS Digital X som den heter eftersom den är köpt i Japan) och nu är det som såhär att jag har ett genuint intresse av att fotografera.. Men jag kan inte så mycket om tekniken osv.

Jag har precis gått igenom manualen och slutat använda "automatfunktionerna" för att köra mer med A-DEP, M, Av, Tv och P.
Men då har jag lite funderingar.

Finns det någonstans man kan läsa om ISO, Bländare, Slutare osv och hur dessa fungerar (gärna så att jag kan applicera det till min kamera)?

Sedan undrar jag även lite vad som är skillnaden mellan M och P? Jag förstår ju att M är Manuellt läge, men varför finns P där isåfall? Då kan man ju lika gärna köra med Autoinställningen eller?
Undrar även lite vad A-DEP är bra för..

Satt inne på cyberphoto nu och tänkte köpa en väska på deras rea att ha kameran i och såg då en hel bunt med olika filter.
Verkar som att filter är något som man borde ha (iaf ett UV filter för att skydda objektivet).
Men vad ska man ha för filter isåfall?
Det objektivet jag har nu är ju ett 18-55mm standardobjektiv så..

Tackar på förhand!

börja med att klicka på artiklar->fotoskola i menyn här på FS

a-dep betyder att automatiken försöker få så stort skärpedjup som behövs. jag har aldrig använt den funktionen, antagligen många andra med mig.

p är som full automatik, gröna rutan, fast att du kan ställa in iso, blixt mm manuellt.

man hittar snabbt sina favoritlägen, (jag kör 99,9% av alla bilder på av eller M) tyvärr fastnar man nog lite i dem, experimenterande är bra

Är åxå helt ny på detta med foto. Köpte nyss en EOS 40D och försöker läta mig nu. Har fått tipset att börja den hårda vägen med egna inställningar.... Det som förvånar mig är att det är svårt att hitta bra info om hur man ska tänka, steg för steg. Har läst alla inlägg i det här forumet (senaste månaderna) tror jag, men det verkar inte vara så mycket nybörjare här.
Jag har plöjt igenom fotoskolan, jättebra, men jag behöver mer steg-för-steg lära. Blandar ihop allt annars.... Någon som vill tipsa om en bra nybörjarbok på svenska där det står hur man ska tänka med bländare o slutare.........Vill lära mig! SKA lära mig!!!

Låna en bok på biblioteket. Grunderna för fotografering skiljer sig inte från analogt till digitalt, så även äldre böcker fungerar för att lära sig grunderna i foto.

Det finns risker med att läsa alltför nyskrivna fotoböcker. I en del fall har man mer nytta av en bok från 1990. Leta efter en bok som behandlar kameror med inbyggd strålgångsmätning - efter 1980 kanske.

Det handfasta hantverket är detsamma oavsett teknik, men moderna böcker fokuserar lite för mycket på datoriserad teknik för att de ska vara riktigt bra grundböcker - tycker i alla fall jag.

Jag var nybörjare när jag köpte min 350D för några år sedan. Det som fungerade bäst för mig var att låta bli manualen och bara experimentera.

Minns att jag körde Av och Tv mest i början.

Med Av laborerade jag med att manuellt ställa in ISO och bländare så fick kameran ställa in slutartiden.

Med Tv laborerade jag med att manuellt ställa in ISO och slutartid så fick kameran ställa in bländare.

När jag började första lite grand hur de tre inställningarna hörde ihop och påverkade varandra så läste jag manualen.

Läser man manualen och är helt grön finns det risk att det blir alldeles för mycket ny information på en gång.

Men det är bara så som jag fungerar =)

Det sägs att det är lättare att fotografera numera, men det vete f-n.
Förr hade man bara bländare, tid och avstånd att bekymra sej över. ISO eller DIN var något man möjligen funderade över var 36:e bild när det var dags att stoppa in en ny rulle, men oftast blev det en ny av samma slag och helst samma batch.

Joels metod funkar nog bra. Men jag tycker att du börjar med att låta kameran sköta en del av "tankeverksamheten" genom att t.ex ställa in bländaren själv och låta kameran sköta tiden. Ställ ISO på tex 200 och låt det vara där så länge. Efter några hundra bilder har förmodligen sambandet mellan bländare och skärpedjup klarnat och det står någorlunda klart var skärpan hamnar och inte hamnar. Det är en konst i sej att lära sej att utnyttja autofokus rätt. (Det var lättare förr, då hamnade skärpan där man ställde den och man kunde inte skylla på bakfokus)

Förmodligen har det också gått upp för dej att om tiden blir längre än ca 1/100 så ökar risken påtagligt för att det inte blir skarpt någonstans om du inte tar stöd eller använder stativ och att föremål som rör på sej blir mer eller mindre suddiga.

Sedan är det dags att experimentera med tiden som Joel föreslår. Under det här experimenterandet föreslår jag att du sätter ISo till något fast värde, t.ex. 200. Det blir onödigt förvirrande annars. Börja ändra ISO när du har klart för dej hur de andra två-tre inställningarna påverkar exponering, oskärpa/skärpa och skärpedjup (eller brist på skärpedjup).

Din guide när du lär dej exponering är histogrammet. Det finns inget som heter det perfekta histogrammet, men du lär dej hur histogrammet ser ut under olika förhållanden och vad det motsvara för slags bilder och det är något du har nytta av.

Senast ändrad:
Jag säger det som jag sagt tidigare.Vill du ha allt under ett tak och inte bläddra här på fs skolartiklar, köp tidningen Foto:s häfte "Digital systemkameraskolan" för hundralappen + porto.Finns att rekvirera hos tidningen FOTO

TAck snälla för tips... jag ska följa rådet o låta kameran sköta slutartiden till en början...
Har beställt "Digital systemkameraskolan" så får vi se!
Får nog ta lite semester från jobbet om jag ska ro detta i land, men det gör jag så gärna. Väntar bara på vårvädret!!!

Walters råd om Digitala systemkameraskolan är utmärkt, jag glömde bort den. Den fungerar även bra för de som har en lite mer avancerad kompaktkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar