ANNONS
Annons

Att titta på digitala bilder på TV.

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej som jag förstått det efter att ha läst det där och sökt lite mer är det man kallar HDtv:s som klarar av progressiv scan men utbudet av sådant som sänds i progressiv scan verkar ytterst begränsat. Men i princip kommer man då upp i 50bildrutor/s och varje ruta visas 1 gång med 50hz och två gånger med 100hz. Rätta mig gärna om jag förstått det fel.

PeterLj skrev:
Okej som jag förstått det efter att ha läst det där och sökt lite mer är det man kallar HDtv:s som klarar av progressiv scan men utbudet av sådant som sänds i progressiv scan verkar ytterst begränsat. Men i princip kommer man då upp i 50bildrutor/s och varje ruta visas 1 gång med 50hz och två gånger med 100hz. Rätta mig gärna om jag förstått det fel.

Kan inte påstå att jag har så bra koll på det här, men det du beskriver borde vara rimligt. Fast även om man kör med progressiv scan och 50 hz så borde ju antalet bildrutor ändå vara 25, alltså borde varje bild visas 2 gånger och 4 gånger vid 100 hz. Men nu spekulerar jag bara... ;)

Det beror på sändningen som jag uppfattat det. Det finns stöd för 60bilder/s men om någon sänder i det är en annan sak. På ett ställe stod där att det endast fanns 3 amerikanska tvkanaler som sände hdtv i progressive scan, vet inte hur gammal den informationen var dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar