Annons

Att ta med sig utöver handbagage?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martina87

Ny medlem
hejsan.. hoppas någon här kan hjälpa mig...
det är så här att jag har bokat en flyg stol med ett spanskt flygbolag (iberia)till Spaninen och vill ha med mig min Kamera (Nikon d80 med tillbehör) och min bärbara dator...
och enligt vad jag tolkar det ska man få ta med sig en kamera och en bärbardator utöver handbagage vikten... men jag är inte riktigt säker på min tolkningen någon som vill hjälpa till?'

(http://www.iberia.com/OneToOne/v3/p...age=en&country=SE&market=SE&IS_ANONYMOUS=true)

On top of the applicable allowance (i.e. checked-in hold luggage), all passengers may carry the following items in the cabin, under their own responsibility and at no extra cost:

A lady's ladies' handbag or a small briefcase
A coat, cape or travel blanket
An umbrella or a walking stick
A pair of crutches
A small camera / video camera or a pair of binoculars
A portable cot or a fully folding pushchair, which, duly labelled, would normally be carried in the luggage hold without charge.
A laptop computer
A nursery bag carrying baby's food

Jag har inte varit med om att de vägt handbagaget på många år när jag flugit, däremot blir allt smidigare om du får ned både kamera och dator i en väska som ryms inom handbagagestorleken, speciellt om du har en billig biljett (business class-biljettinnehvarare har lättar att ta med extra saker).

Hej! Håller med Björn, det är tusen gånger smidigare om Du får ned allt i ett kolli som håller sig inom gränsen för handbagage.

Men som det framgår av texten verkar det som om det är ok att ta med kamera och dator utöver handbagage.

Då jag jobbar på en flygplats så vet jag att OM någon får för sig att kontrollera vikten eller dyl så står man där med ett problem som man själv får lösa eftersom det oftast, någonstans, framgår vad som gäller.

Trevlig resa!

/Håkan

Har rest med systemkamera på axeln många gånger, har hittills aldrig varit något problem. Tänk dock på att den måste förvaras i bagagehyllan eller under stolen framför dig, jag brukar lägga kameran vid fötterna så har jag lite koll på vad som händer med den under resan.

Förutom säkerhetskrav så är det vikten som är det kinkigaste, har du mycket i handbagaget se då till att inte packa resväskan tungt då det baserat på mina erfarenheter brukar vara totalvikten som begränsar om det skulle uppstå en diskussion.

Har rest med systemkamera på axeln många gånger, har hittills aldrig varit något problem. Tänk dock på att den måste förvaras i bagagehyllan eller under stolen framför dig, jag brukar lägga kameran vid fötterna så har jag lite koll på vad som händer med den under resan.

Förutom säkerhetskrav så är det vikten som är det kinkigaste, har du mycket i handbagaget se då till att inte packa resväskan tungt då det baserat på mina erfarenheter brukar vara totalvikten som begränsar om det skulle uppstå en diskussion.

Detta stämmer på pricken med min reserfarenhet (mest typ Ryanair och ett par charter).
Aldrig varit strul att ha systemaren på axeln.
Även hänt jag haft med en (relativt liten) kameraväska + mindre väska el rygga som handbagage.

Men som sagt, att ha koll på totalvikten är bra.Det går ju iofs ha med övervikt med det kan kosta en del, vilket ju kan vara onödigt.

Jag reser väldigt mycket och har aldrig blivit stoppad pga handbagage. Jag stoppar "allt" i kameraryggsäcken som oftast brukar hamna en bra bit över den tillåtna vikten. Till detta så blir det oftast en bärbar dator i en egen väska på arbetsresor och en massa andra prylar till barnen när jag reser privat, men aldrig ett enda problem. Däremot brukar säkerhetskontrollanterna få fnatt när min ryggsäck skannas. Det är nog bara på arlanda som den brukar åka igenom utan kommentar. Annars blir det handinspektion i samtliga fall. Men som sagt så säger de aldrig ett knyst om vikten. Väskan är i och för sig rätt ordinär storlek men inte i vikt. Den passerar alltså storleksrestriktionerna men vikten?!?!?! Jag har tom tillåtis att packa om från den incheckade väskan till handbagaget när resväskan var för tung. Damen bakom disken kunde inte ha undgått att se hur välfyllt mitt handbagage var :)

Ett litet tips om du är ovan med att flyga. Stoppa i tillräckligt med dagliga attiraljer såsom underkläder och hygienartiklar för att klara dig någon dag om din incheckade väska försenas. Det har nog hänt under 15-20% av mina resor under senare år att väskan kommit fram någon dag senare. Glöm bara inte att kolla med flygplatsen om restriktionerna för vad som få tas med som handbagage.

Om det är lågprisflyg såsom Ryanair du skall åka med så skulle jag dock vara lite försiktigare. De fungerar inte som de andra. Jag har i och för sig inte haft några problem med handbagaget där heller men å andra sidan har jag inte rest en enda gång med dem utan att något konstigt dykt upp. Alltid är det något med dem som gör mig irriterad. Det senaste jag läste om just Ryanair var att de funderar på att debitera för toalettbesöket :) Kanske bara ett illasinnat rykte men vem vet. De har ju överraskat negativt tidigare......

Senast ändrad:
Ett litet tips om du är ovan med att flyga. Stoppa i tillräckligt med dagliga attiraljer såsom underkläder och hygienartiklar för att klara dig någon dag om din incheckade väska försenas.

Ett bra tips. Jag har dock bara drabbats av detta då resan har involverat ett byte, aldrig annars. Att t.ex. byta på Heathrow är nästan att tvärsäkert veta att det incheckade bagaget åker efter dig...

Per.

Om det är lågprisflyg såsom Ryanair du skall åka med så skulle jag dock vara lite försiktigare. De fungerar inte som de andra. Jag har i och för sig inte haft några problem med handbagaget där heller men å andra sidan har jag inte rest en enda gång med dem utan att något konstigt dykt upp. Alltid är det något med dem som gör mig irriterad. Det senaste jag läste om just Ryanair var att de funderar på att debitera för toalettbesöket :) Kanske bara ett illasinnat rykte men vem vet. De har ju överraskat negativt tidigare......

Vad gäller Ryan air så är de stenhårda på handbagage. ETT HANDBAGAGE är vad som tillåts, inte ens en liten damhandväska eller någon kompaktkamera tillåts utanför handbagaget som får väga 10 kg. Köper du sedan något på flygplatsen måste det finnas i handbagaget när du går ombord.

Och på tal om toaletter och ståplatser, trots att jag bor i Nyköping har vi rest från Arlanda mer än från Skavsta. Det får finnas någon måtta på idiotin!

Flygbolagen har ganska olika regler för vad man få ha med sig. Ibland kör olika bolag med kampanjer för att minimera handbagaget. Då kollar de att man inte har mer än ett handbagage. att det håller måtten och att det inte väger för mycket. Vikten för handbagaget brukar vara 5 kilo. Det är oftast max vad man får ha i hyllorna. I 9 fall av 10 kollar de inte vikten på handbagaget. Vikten som tillåts på handbagaget varierar mellan bolagen men är som lägst 5 kilo.
Kameror brukar vara undantagna från denna regel och man kan ha en kamera med största/tyngsta objektivet samt andra stoppade i fickorna.
På långresor har jag alltid med mig för mycket kameraprylar för att klara viktgränsen ens i bussinnes class. Då får stativ och några tyngre objektiv åka i det in-checkade bagaget. En kalkylerad risk. Flygbolagen ersätter bara förlorat bagage med några få dollar per kilo. Däremot kan reseförsäkringar och hemförsäkringar täcka mycket högre belopp. Det gjorde det i mitt fall.
Enligt statistiken kommer 1% av bagaget inte fram med sammma flight som passageraren. Av det bagage som är på villovägar är det igen en procent som aldrig kommer till rätta. Under mitt kringflackande liv har det hänt mig 2 gånger att bagaget har blivit helt borta. Detta är totalt på säkert flera 1000 flighter och under 30 år. Risken är således inte särskilt hög.
Det enda bagage man har koll på är det man har som handbagage. Så den som vill vara helt säker har det som handbagage och begränsar vikten till 5 kilo. Har flygbolaget en koll så tvingas man lägga allt över 5 kilo i det in-checkade bagaget eller hänga det på sig.

Senast ändrad:
Vad gäller Ryan air så är de stenhårda på handbagage. ETT HANDBAGAGE är vad som tillåts, inte ens en liten damhandväska eller någon kompaktkamera tillåts utanför handbagaget som får väga 10 kg. Köper du sedan något på flygplatsen måste det finnas i handbagaget när du går ombord.

Och på tal om toaletter och ståplatser, trots att jag bor i Nyköping har vi rest från Arlanda mer än från Skavsta. Det får finnas någon måtta på idiotin!

Har aldrig upplevt det med ryan, flugit med dom närmare 10ggr. Har varit handväskor, taxfree påsar mm i sällskapet, och inget ord om det från personalen. Handlar väl för det mesta om vilka man träffar på...

Har aldrig upplevt det med ryan, flugit med dom närmare 10ggr. Har varit handväskor, taxfree påsar mm i sällskapet, och inget ord om det från personalen. Handlar väl för det mesta om vilka man träffar på...

Inte jag heller. Problem med handbagaget alltså. Däremot har jag råkat ut för ungeför samma sak som vår landsmän gjorde på Mallis senast. Låt oss säga så här: Ryanair tar inte något speciellt stor hänsyn till sina resenärer om det händer något. I mitt fall kom det mellan 5-10 cm snö under en timme på Skavsta. Inte mycket alltså och dessutom var det under vår vinter. De kallade det för en extraoridinär händelse. Att det snöar 5-10cm under en timme på vintern i Sverige ?!

De ställde in två flyg, ett var mitt och vi fick köa i över 4 timmar för att begära att få tillbaka pengarna. Tro dock inte att vi fick dem direkt. En vecka senare blev de insatta på kontot. Det var några studenter från Spannien som inte kunde köpa nya biljetter före slantarna återbetalades. Surt.....

tack för alla svar... packar nog ner allt i samma väska, får ju ha ett handbagage på 8kg. nu är jag bara lite orolig över bytet i Madrid... men men det kommer nog att ordna sig. =) ps. jag ska inte åka med ryanair..

Tillåtet handbagage (enligt RYANAIRs websida)

Varje passagerare (utom spädbarn) får medföra ett handbagage ombord (utan extra kostnad). Endast ett handbagage är tillåtet per passagerare (utom spädbarn). Handväskor, portföljer, bärbara datorer, köpta varor, kamera och liknande måste förvaras nedpackat i ett handbagage. Det får väga högst 10 kg och inte överstiga måtten 55 cm x 40 cm x 20 cm. Av säkerhetsskäl får vissa objekt inte transporteras som handbagage. Klicka här för mer information. Av säkerhetsskäl och för alla passagerares bekvämlighet måste handbagaget passa under sätet eller i bagageutrymmet ovanför sittplatserna. Vi förbehåller oss rätten att annullera din bokning utan återbetalning och neka dig ombordstigning på planet om du anländer till gaten med mer än ett handbagage eller om det överskrider de tillåtna storleksgränserna.

Följer du inte dessa regler så får du skylla dig själv. Eftersom jag bor i Nyköping och har flera bekanta som jobbar på Skavsta har jag lite större insyn i verksamheten än vad den vanlige resenären har. Men som alltid, det är upp till var och en att chansa.

Jag chansar inte, däremot checkar jag gärna in bagage och tar sådant som jag är aktsam om i handbagaget. Tyvärr är inte 10 kg mycket när det gäller kamerautrustning.

PS. Det är jag som har markerat del av texten med fetstil.

Hårdare regler

Jag har inte varit med om att de vägt handbagaget på många år när jag flugit, däremot blir allt smidigare om du får ned både kamera och dator i en väska som ryms inom handbagagestorleken, speciellt om du har en billig biljett (business class-biljettinnehvarare har lättar att ta med extra saker).

Känns som att viktkontrollerna blivit lite hårdare på sistone. Likväl har mitt handbagage bara kontrollerats två gånger på kanske 100 flighter. Lustigt nog var en av gångerna den senaste till Australien då jag hade 11,9 kg kamerautrustning med mig. Viktgränsen var 12 kg, tack och lov. Väskan höll sig definitivt inte inom måtten, men mitt övriga bagage vägde lika mycket så tror att han i incheckningen var snäll. Fick en bagagelapp till handbagaget så att det inte skulle krångla vid följande flighter.

Efterföljande flygbolag var Qantas, men jag vet inte om de ens kollar vikten på transferpassagerare. De har däremot 7 kg som viktgräns, men var inga problem när jag åkte med dem från Australien. Allt verkar handla om tur helt enkelt. Men jag chansar hellre på att få med mig handbagaget i stället för att packa objektiv i stora väskan. Den risken är jag nämligen inte villig att ta, med tanke på hur bagage hanteras.

Och som en sista grej så måste jag ju bara tillägga att mitt bagage blivit försenat en gång - just på Heathrow. :) Dock hade jag fyra minuters marginal till nästa flyg när jag satte mig i flygstolen, så rätt förståeligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar