Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ta bra reportagebilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MartLenn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen blivit fotograf för en kårtidning på skolan(upplaga ca 8000 ex), och även om uppdraget är helt oavlönat och på frivillig basis(ingen förväntar sig att jag ska göra ett proffsjobb) så vill jag ta det på allvar, om inte annat för att lära mig för framtiden.
Det handlar alltså huvudsakligen om reportagebilder, även om det kommer dyka upp artiklar av mer nyhetskaraktär också.

Så, har ni några tips att dela med er av? Kan vara allt från en lös tanke eller inställning till ytterst konkreta tips. Allt är av intresse! Är även nyfiken på vad för böcker, hemsidor, m.m. som finns inom ämnet.


Det kan tilläggas att jag fotograferar med en Canon 350D, så om bara jag gör ett bra jobb utgår jag från att bilderna kommer stå sig bra i tryck.
 
Kul!
Det är både kul att lärorikt. Jag plåtade, och skrev, för en nationstidning för några år sedan i Lund.

Det är svårt att ge några tips som passar på alla situationer, det beror ju på vad man ska illustrera. Men en grej som ofta är bra är vidvinkel eftersom det ger bra närvarokänsla.
Kolla runt på olika tidingars hemsidor för att se hur dom illustrerar olika händelser.

Vilken kår är det? nyfiken

Lycka till

Greven
 
Hej Martin.
Vad gäller kameran har du helt rätt -det borde stå sig utmärkt i tryck.

Vad gäller bilderna kan jag ge följande råd (efter att i tre år ha fotograferat åt en mindre ungdomstidning): Variera dig själv, reportagebilder är så många olika saker -mycket får man bestämma på plats beroende på vilket jobb det är. En grundidé är att variera bilderna så tillvida att man tar allt från översiktsbilder till detaljbilder -intressanta ansikten är alltid bra motiv men även människors händer kan avslöja mycket. Försök att komma på några bildidéer innan du ska ut på jobbet -det gäller även "nyhetsbilder". Försök tänka ut vad som kan förknippas med det du ska fotografera -gärna lite annorlunda kopplingar.

En pressfotograf gav mig en gång rådet att tänka filmiskt -olika vinklar och ljus! Försök gärna komma upp -eller ner för den delen. Använd stegar och kryp på knäna helt enkelt:)
Ett annat råd som fotografen gav mig var (inget unikt i och för sig) att inte sluta leta efter bra bilder bara för att man redan tagit en -den bästa bilden kan vara den som väntar runt hörnet.

Dessutom handlar det en hel del om ens egen inställning till jobben -om man vill komma hem med så bra bilder som möjligt gäller det att inte direkt säga :vilket skitjobb -något som ligger nära tillhands när man gör den tredje enkäten den dagen...

Det är vad jag kan komma på för ögonblicket -lycka till:)
 
När jag pluggade på KTH var jag fotoredaktör på kårtidningen under ett år. Vi var två fotredaktörer som delade på jobbet.
Det var slabb i mörkrummet och dia som gällde.

Inför varje nytt nummer hade vi redaktionsmöte där innehållet bestämdes. För varje artikel spånade vi vilka typer av bilder som kunde funka.
Jag plåtade allt möjligt under det året: spex, intervjuer, möten, invigningar, för annonser, tentapubar, koncerter och fester, personporträtt, artister (jag har plåtat Robban Broberg :) ) etc etc.

Jag läste inga böcker om själva fotandet utan om mörkrumsarbetet eftersom vi plåtade mest sv/v.

Denna bok är läsvärd:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5553

Numera när det finns digitalkameror är det betydligt enklare att få fram bilder. Vilken lyx att bara mata in i datorn och fixa lite.
På min tid fick man slabba själv i mörkrummet. Det blev några långa nätter där när det var bråttom inför deadline.

Men det var en skojig erfarenhet att vara fotoredaktör. Jag önskar dig lycka till med uppdraget. :)
 
Instämmer - Fånga bilden är en kanonbok och dessutom väldigt billig. Göran Segeholm som skrivit den är numera chefredaktör på Allt om Digitalfoto.

Den boken tar nog upp allt som du behöver veta. Lättläst dessutom...
 
Tack för alla tips! Beställde boken igår..

Det är tekonologkårens tidning Pålsjö Ängsblad som jag ska fotografera för. Tidningen har gått utför senaste tiden, men vi ska förhoppningsvis fixa till det.
 
Några korta tips:

- Rörelse. Fånga ögonblick, när det händer något. Det blir alltid roligare.

- Variation. Akta dig så att inte alla bilder är lika. Variera avstånd, vinkel, hödare/breddare, brännvidd med mera.

- Närvaro. Håll dig inte på för långt avstånd utan våga gå nära och kliv in i bilden.

- Ljus. Var uppmärksam på ljuset och utnyttja det.

- Miljön. Var uppmärksam på miljön och utnyttja den.
 
Få med dom du fotograferar "med" i bilderna - Engagera dom, skapa kontakt.

Tolka andra människor - Hitta bilder som speglar deras personlighet.

Dom bästa reportagen jag har fått är när jag kommer tillbaka ett flertal gånger, på så sätt vänjer sig folk vid att man är där och fotar på.
 
Kanske skaffa sig en mottagare för polisens kommunikation och se till att vara där det händer..?
Eller fota en plats samma tid återkommande tider... de kan va rätt kul. Kanske en central korridor på skolan.
 
Jupp, de ska köra trunkat, men inte än på ett tag. Till en kårtidning? Kan kanske vara med en ständig rubrik: Aktuellt från utsidan" .. kanske`?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.