Annons

Att tänka på vid panoramafotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle behöva eran hjälp när det gäller panoramafotografering. Vad mer ska man tänka på vid denna sorts fotografering än att horisonten ska vara horisontell? Manuellt inställd slutartid och bländare vid alla foton? Eller helautomatiskt?

Målet är att behöva ändra så lite som möjligt i Photoshop.

Tack på förhand!

Mvh Andreas

Manuellt läge, stativ samt även att man tar många bilder. För en 180 graders bild, gärna runt 25-30 bilder. Ju fler bilder, desto mer har man att göra panorama av så att skarvarna inte blir böjda eller vinklade. Bra objektiv är från 50-100mm, under detta blir det svårt med passningar.

ThomasRaden skrev:
Manuellt läge, stativ samt även att man tar många bilder. För en 180 graders bild, gärna runt 25-30 bilder. Ju fler bilder, desto mer har man att göra panorama av så att skarvarna inte blir böjda eller vinklade. Bra objektiv är från 50-100mm, under detta blir det svårt med passningar.

När du säger manuellt läge, menar du då att jag ska välja en slutartid och ett bländarvärde och köra med samma under hela bildserien, eller ska jag ställa om för varje bild?

Man ska välja en slutartid och bländare och använda samma till alla bilder i serien. Annars kan det se dumt ut när man sätter ihop dem. Olika skärpedjup på olika ställen, och liknande.

Det viktigaste är att du roterar kameran kring objektivets optiska centrum för att undvika parallaxfel. Läs här om hur du hittar det.

Alla brännvidder går bra, vindvinkel som tele. Men jag skulle inte rekommendera Photoshop för att sätta ihop bilderna. Jag använder Panotools med PTAssembler som gränssnitt.

Jag skulle vilja avdramatisera detta med panoramor. Visst, vill man få perfekta resultat av ett landskapspanorama då är det ju stativ och specialhållare som gäller. Men man KAN också fota helt på frihand! Bara köra och ha kul liksom. Var lite spontan. Foto BEHÖVER inte vara så förbannat petnoga alltid. Det finns andra kvaliteter också som kan fångas på bild. Ett frihandspanorama på ett torg med folk som rör på sig kan bli hur spännande som helst.

Ok, samma slutartid och bländare hela tiden alltså.

Sedan ang. parallaxfel så undrar jag om detta kan ske även om man tar bilder på "fjärran", alltså om allt som finns med på bilden ligger mycket långtbort, ex. horistonten.

Har för övrigt ett stativ som jag kommer använda, och det enda man bör kolla innan panoramat skjuts av är väl att det står helt vågrätt?

Lyckades för ganska längesedan med en panoramabild. Det var med en liten Sonydigitalkamera med 2mpix, utan stativ. Resultatet blev helt okej faktiskt. Men nu tänkte jag försöka mig på ett 360graderspanorama och då behövs gärna lite tips.

Tack för er hjälp!

Det är också viktigt att ha manuell vitbalans. Kör man auto kan man få jobbigt.
En annan sak som är bra är att man bör ta bilderna i stående format, och ju längre panorama man tar desto viktigare är det att kameran inte lutar mot horisonten för annars blir det mycket spill.
Tar man i skymning/gryning eller när det är växlande molnighet så måste man även vara snabb...

Lycka till!

Grimmer skrev:
Det är också viktigt att ha manuell vitbalans. Kör man auto kan man få jobbigt.
En annan sak som är bra är att man bör ta bilderna i stående format, och ju längre panorama man tar desto viktigare är det att kameran inte lutar mot horisonten för annars blir det mycket spill.
Tar man i skymning/gryning eller när det är växlande molnighet så måste man även vara snabb...

Lycka till!

Bra! Höll på att glömma vitbalansen! Tack för att du nämnde den. :)

Tack för dina andra tips också!

Kanske försöker mig på ett litet panoramaarrangemang senare idag, och återkommer isåfall med resultatet.

Panorama klart

Ja, då har jag precis gjort klart en panoramabild beståendes av 3 st 5mpixbilder. Motivet var inget märkvärdigt (utsikten från balkongen) men jag blev verkligen imponerad av mig själv. :)

Det som jag blev mest förvånad av var att jag inte behövde justera några balanser eller liknande i Photoshop. Det enda jag gjorde var att överlappa bilderna och jämna till skarvarna med "suddverktyget" (såg nu i efterhand att jag glömt nån skarv eller två).

jag rekommenderar dig att prova ptAssembler! Klart mycket smididigare än PS...
Det alignar upp bilderna och rättar till lutning mm.

Gratis att testa med mindre bilder...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar