Annons

Att tänka på vid foto med mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Jahapp. Så har man blivit med mellanformatare då. Införskaffade en st Mamiya RZ 67 med Sekor Z 180mm f:4,5.

Nu undrar jag (innan jag börjar slösa polaroider osv) om det finns några generella grejer att tänka på vid foto med denna bjässen?

/Christopher

Grattis och välkommen till denna underbara värld :)

Det jag kan komma att tänka på direkt är ju att en mellanformatare väger mer än en småbild. Med andra ord använd helst stativ eller snabba slutartider.

Det ska bli kul att se vilka bilder du kommer producera med en sån fin kamera.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Grattis och välkommen till denna underbara värld :)

Det jag kan komma att tänka på direkt är ju att en mellanformatare väger mer än en småbild. Med andra ord använd helst stativ eller snabba slutartider.

Det ska bli kul att se vilka bilder du kommer producera med en sån fin kamera.

/ Marcus

Vet inte vad detta har med tyngden att göra? Stora formatet gör att du kan ta skarpa bilder med längre slutartider än med en småbild.

Sök på forumet här om din kamera så hittar du nog mycket kul.

använder bara stativ om natten, har dock handtag till 645:an. Det fina med mellanformat är att man blir "låst" till de fasta brännvidderna (oftast) och blir tvungen att komponera bilden i sökaren (som är såååå stoor) på ett helt annat sätt.

oftast kommer man ihåg hur man såg bilderna i sökaren när rullarna har soppats, och får bra feedback (då man minns det man tänkte).

kan vara tråkigt att behöva vänta så länge på bilderna ibland, dock.

pablito skrev:
använder bara stativ om natten, har dock handtag till 645:an. Det fina med mellanformat är att man blir "låst" till de fasta brännvidderna (oftast) och blir tvungen att komponera bilden i sökaren (som är såååå stoor) på ett helt annat sätt.

oftast kommer man ihåg hur man såg bilderna i sökaren när rullarna har soppats, och får bra feedback (då man minns det man tänkte).

kan vara tråkigt att behöva vänta så länge på bilderna ibland, dock.

Mmm. Var precis iväg och köpte en hotshoeadapter så jag fick i min canonblixt på mamiyan. Brände av ett par pållar på en gång, tusans så kul att kunna se resultatet på en gång... (JA, jag VET att det finns nåt som heter digitalkamera :) )

Ska skaffa mig en billig Epsonscanner som tar mellanformat så känner man sig komplett igen. Ser fram emot när jag byggt klart min första belysning och kan börja plåta lite på allvar.

Apropos belysning, är det nån som kan tipsa om lämplig STOR blixt med manuell inställning som skulle passa?

Helst ska den inte kosta något heller.

När jag likaså går ut med reliken jag använder så
är det stativ som gäller.
Långa slutartider hör liksom till kameran när det ändå är så mycket pilland och ljusmätande.
Ljusets styrka spelar ingen roll.
Egentligen använder jag den oftast när det är "dåliga" ljusförhållanden.
Lycka till, det är en annorlunda avstressande och helt underbar sysselsättning.
Har en Epson Perfection 1650.
Har nyligen radderat bilder i mitt album men..
har väl nån scannad bild hos mig som du kan titta på.
Mvh/-Anders

Problemet är att jag inte riktigt får med hela bilden på långsidan. Tappar ett par mm.
Har prövat gör en egen diahållare för diat till scannern men då fattar den inte och visar hela arrangemanget i stället för bara diat.
Kanske finns det som vet hur man kommer runt detta?
Mvh/-Anders

Snapphaneledaren skrev:
Vet inte vad detta har med tyngden att göra? Stora formatet gör att du kan ta skarpa bilder med längre slutartider än med en småbild.

Hmmm, varför skulle han kunna ta bilder med längre slutartider? Det styrs ju av filmkänsligheten och rådande ljusförhållanden.

Tänker du kanske på att en tyngre kamera är lättare att hålla stilla?

/Johan

hansen2 skrev:
Hmmm, varför skulle han kunna ta bilder med längre slutartider? Det styrs ju av filmkänsligheten och rådande ljusförhållanden.

Tänker du kanske på att en tyngre kamera är lättare att hålla stilla?

/Johan

Nej, i samma ljusförhållande och med samma känslighet vid samma bländare och kan du ta bilder med längre slutartider med en kamera som har större format eftersom det stora formatet på negativet gör att ljuset inte flyttar sig med samma avstånd över filmen därav mindre känslig för skakoskärpa. Har tagit bilder handhållet på 1/15 dels sekund med 80mm lins med en Hasselbladare utan oskärpa. Har varit nere på 1/8 del också med gott resultat.

Snapphaneledaren skrev:
Nej, i samma ljusförhållande och med samma känslighet vid samma bländare och kan du ta bilder med längre slutartider med en kamera som har större format eftersom det stora formatet på negativet gör att ljuset inte flyttar sig med samma avstånd över filmen därav mindre känslig för skakoskärpa. Har tagit bilder handhållet på 1/15 dels sekund med 80mm lins med en Hasselbladare utan oskärpa. Har varit nere på 1/8 del också med gott resultat.

Där tappade du mig.
Menar du för att avståndet för ljuset från linsen till yttersta hörnen är så långa så man inte märker skaket lika mycket? Jag trodde att det var avståndet mellan linsen och motivet som var det avgörande.

/ Marcus

En bra kulled som man inte behöver vara rädd för att kameran tippar när den sitter på ett stativ.

Själv rekommenderar jag Manfrottos växelhuvud 405 eller det nyare 410. Självlåsade och med perfekt inställning.
Det är dock lite långsamare men vad gör det.

Det är inte sååå viktigt med stativ i alla lägen. Hade med mig en RB67 till London för flera år sedan och körde "street photography" på fri hand vilket gick utmärkt. Men det är en stor kamera......mycket stor. Det var därför jag sålde min så småningom. Sedan var en diaprojektor till det formatet inte något att fundera över ens, det var andra skälet för försäljning.
Men i övrigt en trevlig kamera.
Us

Brummelisa skrev:
Där tappade du mig.
Menar du för att avståndet för ljuset från linsen till yttersta hörnen är så långa så man inte märker skaket lika mycket? Jag trodde att det var avståndet mellan linsen och motivet som var det avgörande.

/ Marcus

Nja, flera saker spelar så klart in, det finns ju aldrig bara en sak utan allt har ju sin del i det. Det finns en jätte bra bok i ämnet som tar upp mycket med fördelar och nackdelar med dom olika formaten

"Medium and large format photography: moving beyond 35 mm for better pictures"

Du blir mer eftertänksam när du tar bilder med den kameran. Du kommer att få fler bra bilder på en rulle än du skulle fått på en småbildsrulle.

Kameran är inte SÅ stor. Min 645:a är mindre än flera småbildskameror. Ta och håll i en EOS 1:a med motor så märker du att din kamera inte alls är stor.

janne ö skrev:
Du blir mer eftertänksam när du tar bilder med den kameran. Du kommer att få fler bra bilder på en rulle än du skulle fått på en småbildsrulle.

Kameran är inte SÅ stor. Min 645:a är mindre än flera småbildskameror. Ta och håll i en EOS 1:a med motor så märker du att din kamera inte alls är stor.

Christopher har köpt en Mamiya RZ 67 inte 645, en himla stor skillnad :) 645:an är verkligen en smutt kamera!

Jag tycker att det har många fördelar med få bilder på en rulle. Funderade länge på att ladda mina egna rullar själv till småbild. Men som du säger så tar man fler bra bilder, tror mycket att det beror på den stora sökaren. Man ser mycket mer och upptäcker små detaljer som stör mycket fortare om man gör det alls med småbild redan i sökaren. Nu när jag tänker på det så är det sällan jag tänker -"VA! Var kom det störande elementet från?".

janne ö skrev:

Har aldrig hållt i en sån pjäs men jag måste nog säga att RZan känns rätt saftig på magen, särskilt när bälgen är ute till max. Men den är klart kul att leka med på frihand, så länge man kan hänga den i remmen.

Känslan att kunna komponera bilden i skorstenssökaren är helt underbar, vilken skillnad mot att stå och kisa...

Mamiya 645 med motor, AE sökare och ev.en 300:a monterad blir rätt stor den med. Men inget som stör alls. Man släpar inte ut den för att ta "snapshot". Den stora skillnaden är just att man blir eftertänksam, man slänger inte i väg en bild bara. Det tar längre tid att reka, leta upp bästa platsen, placera stativet och komponera. Man ser bilden klarare för sig, ser hur man vill ha den och exponerar. oftast räcker det med en ruta för man har kollat ljuset, mätt och mätt igen. Det blir perfekt helt enkelt.

Men visst det är en kamera för handfotografering med, med motor och AE sökare så är det en snabb kamera för som i mitt fall djurbilder.

Att RZ:n är större än 645 vet jag men jämför man med en småbildskamera som Canon EOS 1 med motor och objektiv så är skillnaden inte så stor. Den som påstår annat har inte hållit i en EOS 1.a. Amatörsmåbildarna är mindre helt klart. Men mellanformat är inte nån amatörkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar