Annons

Att tänka på med enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Hej igen.. jag & alla mina frågor ;)


Men nu har jag i alla fall skaffat mig ett enbensstativ och ett kul-led för att hjälpa mig stödja mitt 400 f/5.6L

Manfrotto 682B med ben
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/682.php

484RC2 med quickrelease
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/484RC2.jpg

Jahapp.. första intrycket va att jag genast kunde kliva ner i slutartider pgr av stabiliteten.
Men är det någon som har tips på hur ni använder dessa för maximalt stöd?.. kanske en dum fråga.. jag lär ju lära mig inom sin tid.. men någon kanske har nåt tips som skyndar på prosessen=)

mvh Bassel
 
Väntar med spänning på några svar. Snart skall jag själv inhandla en enbensstativ.
Förresten, Clas Ohlsson har en typ för 299 bagis. Jag tror det är Hama. Vad tycks?
/Fred
 
Det ger sig nog efterhand hur du skall använda det för att passa just dina behov men du skall få ett litet tips som du kan prova. Ibland när jag vill vara lite extra rörlig använder jag min mobiltelefonficka i livremmen som stöd för stativet. Telefonen i fickan och sedan behöver du bara fälla ut stativet lite grann. Ibland kan ju t.o.m. ett enbensstativ vara långt och otympligt.

/c
 
Fred H skrev:
Väntar med spänning på några svar. Snart skall jag själv inhandla en enbensstativ.
Förresten, Clas Ohlsson har en typ för 299 bagis. Jag tror det är Hama. Vad tycks?
/Fred

Clas Ohlsson har ett Cullmanstativ som ser lovande ut men skenet bedrar. Har testat två exemplar men dom hpller inte för mina behov. Det är skruvlåsningarna på bendelarna som inte håller utan ger efter för tyngd. När jag testade det så hade jag en D70 och Sigma 70-200/2,8. Mitt tips är att låta bli just denna modellen, billig och smidig men inte bra.

/c
 
Hej. Har ungefär samma kombo /edit: som trådskrivaren/och är nöjd med det. Här är några erfarenheter från min horisont. Inget vetenskap dock.

1. Enbenet ökar dina möjligheter på många sätt men kan vara bökigt i trånga situationer: Upp från stol/ner igen/objektivbyte/ tränga sig fram/ osv osv är ex på situationer där det krävs fingertoppskänsla för att inte få ovänner i onödan.

2. Läste i tidningen Foto om en rysk fotograf som lärt sig att handhålla på tider runt en sekund utan oskärpa (långt före IS...). Träna på att hålla kameran still på enbenet, kan vara svårt tycker jag, man blir lätt slarvig.

3. Trebenen är mest en nödlösning. Svajar betänkligt och är inget för tyngre grejjer. Prova dig fram. För vissa självporträtt o gruppbilder kanske. På små kompakter är den dock användbar. Kanske kan någon lägga till något här.

MvH. Garbis
 
Tycker ni som har kulled att ni använder den som kulled? Låter lite dumt när jag frågar så men jag har på mitt enben ett enkelt tilthuvud med snabbfäste http://www.cyberphoto.se/info.php?article=701234 och tror inte att jag hade användt kulledens fördelar utan bara tiltat med den. Snabbfästet är kanon att ha så att man snabbt kan koppla på och av kameran.

/c
 
Jag tycker en kulled är helt bortkastad på en monopod. Bara skruva fast det direkt i ditt stativ-fäste på objektivet ger bättre stabilitet. En bra och ganska billig monopod som även räcker till de större objektiven är Manfrotto 681B
 
Jag har ett Velborn 630 med Manfrotto 501 och behöver en enbenare som komplement.Finns det något snabbfäste till samma platta som Manfrottos videohuvud 501? Vore ju praktiskt att kunna använda båda utan att behöva skruva en massa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.