Annons

Att stjäla en bild

Produkter
(logga in för att koppla)
försten ut att plåta månen har copyright till 50 år efter sin död, grattis! Bara att slanta upp om ni fått med månen på nån bild!
 
Re: Re: Att stjäla en bild

tormig skrev:
I USA kan det tydligen vara det. Hittade en beskrivning av ett sånt fall på Ken Rockwells hemsida:

For instance, in August 2003 Getty Images settled a copyright infringement case against DJ Fatboy Slim’s record label for $25,000. Getty said the cover art for the album "Halfway Between the Gutter and the Stars" was unlawfully derived (idea copied from) from an Ernst Haas photograph "Sunset Silhouette."

Inte helt orimligt tycker jag. Istället för att köpa orginalbilden så gjorde man en egen.

Rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det skulle kunna inträffa i Sverige också, om det var så att en bild "kopieras" för att sedan användas kommersiellt. Har det förresten inte varit något liknande bråk ang madonnas musikvideo? Har för mig att en fotograf (eller om det dennes anhöriga) försökte stämma skivbolaget/artisten, efter att vissa klipp varit mycket lika fotografens bilder...eller nåt i den stilen. Men skulle det inte handla om att man tjänade pengar på det skulle det väl liksom inte vara någon vits att gå till domstol med en sån sak...
 
Re: Re: Re: Att stjäla en bild

Copy_Con skrev:
I så fall tycker jag att bilden måste ha samma komposition och färgton, samt exakt samma motiv.



Ja, håller med men vart skall man då dra gränsen:) Det skulle aldrig fungera, enligt mig, om det inte handlar om EXakt samma/LIKadan bild såklart:)/Niclas.
 
KGS skrev:
försten ut att plåta månen har copyright till 50 år efter sin död, grattis! Bara att slanta upp om ni fått med månen på nån bild!

Månen, bah, det är ju gammalt...

Om du har ett bra teleskop så ser du tydligt
© Christian Fasth nere i högra hörnet.

Det är dock fortfarande okej att fota den för ickekommersiellt bruk.
 
Re: Re: Att stjäla en bild

tormig skrev:
I USA kan det tydligen vara det. Hittade en beskrivning av ett sånt fall på Ken Rockwells hemsida:

For instance, in August 2003 Getty Images settled a copyright infringement case against DJ Fatboy Slim’s record label for $25,000. Getty said the cover art for the album "Halfway Between the Gutter and the Stars" was unlawfully derived (idea copied from) from an Ernst Haas photograph "Sunset Silhouette."

Inte helt orimligt tycker jag. Istället för att köpa orginalbilden så gjorde man en egen.

Fast, detta är ju ingen dom.
De gjorde en deal med varandra för att slippa riskera ännu större kostnader om de åkte dit i domstol.

Så vi vet inte vad som är rätt eller fel...

I Sverige dömer domstol mer enligt paragrafer medan man i Storbritannien och USA är mer utlämnad till domarens tolkning av händelsen.
 
Re: Re: Re: Att stjäla en bild

mipert skrev:
Fast, detta är ju ingen dom.
De gjorde en deal med varandra för att slippa riskera ännu större kostnader om de åkte dit i domstol.

Så vi vet inte vad som är rätt eller fel...

I Sverige dömer domstol mer enligt paragrafer medan man i Storbritannien och USA är mer utlämnad till domarens tolkning av händelsen.

Jo, jag förstår att de gjorde upp i godo men jag antar att skivbolaget kollade läget först och förmodligen kom fram till att de hade torskat i domstol.

Jag är lite förvånad över hur lätt en del tar på det här, de flesta som uttalat sig verkar i och för sig vara amatörfotografer. Hur är det bland yrkesmännen, tar ni lika lätt på plagiat?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Att stjäla en bild

tormig skrev:
Jag är lite förvånad över hur lätt en del tar på det här, de flesta som uttalat sig verkar i och för sig vara amatörfotografer. Hur är det bland yrkesmännen, tar ni lika lätt på plagiat?

Det mesta vi fotar har rätt kort livstid. Mode- och produktbilder lever oftast bara en säsong, och det mesta är inte så unikt att man på något sätt skulle kunna kalla liknande bilder plagiat.
 
EN ide kan ÄGAS av TUSEN, såklart!

Om ett fotografi ÄR fungerande för sitt syffte och dessutom innehåller spännande element som gör bilden säregen och speciell.. Dem flesta bilder låter sig knappast "kopieras" i en annan situation,,

Att börja prata om plagiat bara för att ideen är lik eller den samma blir inget annat än patetiskt anser jag!

INGET annant än moral och etik kan hindra en fotograf att fotografera samma motiv direkt efter han/henne har sett en annan fotograf fotograferat och därigenom fått ideen.

Alltså uppstår problemtet när två bilder antingen är 100% lika eller om dem är mycket svåra att skilja åt, HUR ofta har detta hänt? Knappast särskillt ofta:)!

OM bilden är bra för sin tid jämfört med dem bästa så finns inget att göra än att buga och erkänna sig bemästrad, om biden av samma ide inte håller över högsta klassen för sin tids bästa så kommer ingen att bry sig,,, så är nog sanningen!

Mvh Niclas.



Ps, Ett bra ex är den fiskande fiskljusen och havsörnen.. Första ritkigt fina bilderna tekniskt sett kom i slutet på 80-talet och har sedan blivit nästintill massfotade (gäller nog Havsörnen) ,, Många ÄR svåra att skilja åt men ingen bråkar om det eller att ideen är stulen:). Mkt pga att ALLA bilder är unika, har liksom sin egen genetik..
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Att stjäla en bild

Copy_Con skrev:
Det mesta vi fotar har rätt kort livstid. Mode- och produktbilder lever oftast bara en säsong, och det mesta är inte så unikt att man på något sätt skulle kunna kalla liknande bilder plagiat.
******************

Samtidigt så kan man väl inte kalla en "annan" bild för att vara plagiat (likna ett annat fotografi) bara för att den skulle vara "unik",, vart går den gränsen?!

Nej som sagt, EN ide kan TUSEN äga:)

Om någon kommer och uppvisar bilder som utifrån en av mina ideer är myycket bättre skapade så har jag och ingen annan rätt att klaga. DÅ ÄR det bara att ta av sig hatten och buga. Det är väl också detta som driver oss vidare i skapandet!?!
Mvh niclas.
 
Senast ändrad:
Inte svart eller vitt

Om någon kommer och uppvisar bilder som utifrån en av mina ideer är myycket bättre skapade så har jag och ingen annan rätt att klaga. DÅ ÄR det bara att ta av sig hatten och buga. Det är väl också detta som driver oss vidare i skapandet!?!

Om du har skapat en originell bild som publicerats ett par gånger, och du sedan ser att ett multinationellt företag har gjort en medioker variant av din idé och använder den för att sälja tvål, är du lika positivt intälld då? Eller om de HAR förbättrat din idé? Eller om det är Hasselblad som har gjort det för att sälja kameror?

För mig är en bildidé som ett musikstycke. Om det är originellt nog och någon kopierar det tillräckligt nära så tycker jag att det är fel, och i sådana fall finns det domstolar som bedömer om det har skett ett intrång. I praktiken är det bara aktuellt i fall där en part skor sig på en annan.
 
Re: Inte svart eller vitt

bug skrev:
Om du har skapat en originell bild som publicerats ett par gånger, och du sedan ser att ett multinationellt företag har gjort en medioker variant av din idé och använder den för att sälja tvål, är du lika positivt intälld då? Eller om de HAR förbättrat din idé? Eller om det är Hasselblad som har gjort det för att sälja kameror?

För mig är en bildidé som ett musikstycke. Om det är originellt nog och någon kopierar det tillräckligt nära så tycker jag att det är fel, och i sådana fall finns det domstolar som bedömer om det har skett ett intrång. I praktiken är det bara aktuellt i fall där en part skor sig på en annan.
********************

ÄR bilden verkligen originell nog och är nästan direkt kopierad så är det klart att man reagerar, jag menar inget annat. Har ni läst allt jag skrivt under tråden? (Kanske har varit lite otydlig i min ställning kanske:)

Sedan är det ju så att OM jag har skapat ett originellt fotografi som fungerade i sin funktion till nära fulländning så låter det sig inte skapas om i en bättre version, det kan vi nog bara glömma. OM bilden var klart mycket bättre så är den knappast helt lik och jag kan inte klaga. Om någon skapar en bättre bild än den jag har så är det jag som inte har skapat det i längden hållbara...

/Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Sedan är det ju så att OM jag har skapat ett originellt fotografi som fungerade i sin funktion till nära fulländning så låter det sig inte skapas om i en bättre version, det kan vi nog bara glömma. OM bilden var klart mycket bättre så är den knappast helt lik och jag kan inte klaga. Om någon skapar en bättre bild än den jag har så är det jag som inte har skapat det i längden hållbara...

Ja, då tycker vi olika. Min inställning är att oavsett hur taskig en bild än kan förefalla så har ingen annan rätt att ta idén och använda den för att tjäna pengar (fortfarande förutsatt att idén är originell). Detta därför att:

-Vem avgör om imitatören är bättre? Om världens skickligaste coverband spelade in Yesterday skulle det fortfarande vara Beatles låt. Även om framförandet förbättrats, och även om de ändrat litet i texten. Om ursprungsfotografen däremot godkänner kopian är problemet löst, men då innebär det också att han får ersättning.
 
tormig skrev:
Här finns mer info och (dåliga) bilder.

Om inte detta är ett plagiat så vet jag nog inte vad "plagiera" betyder. Och tydligen kunde de visa att skivbolaget sett Haas bild (de var inspirerade av den som de uttryckte det ...).

Hur kul skulle ni själva tycka att det var om någon plankat en bildidé av er och lagt den på ett skivomslag?

Ja, jääättetråkigt gissar jag.

Äh vad löjligt, som om den fotografen har ensamrätt till den posering och den kompositionen. Det har han iofs tydligen men det blir inte mer rätt för det.

Vill någon mot förmodan plagiera mina bildidéer så är det inte mig emot.
 
killen som har copyrighten på solnedgångar sitter nog o väntar på sina pengar...
 
Snart nya lagar

Måntro när första fotografen får sitta i fängelse?
EU-parlamentarikern Janelly Fourtou, som är gift med VDn för skivbolaget Vivendi Universal har fått igenom sitt förslag "Intellectual property: enforcing the rights, measures and procedures", nu är det kanske bara en tidsfråga, innan någon får skaka galler för nån struntsak, detta innebär att sveriges lag inom två år kommer att vara tämligen lik den kontroversiella amerikanska DMCA (Digital Millenium Copyright Act)..
http://wwwdb.europarl.eu.int/oeil/oeil_viewdnl.ProcedureView?lang=2&procid=6837

Mer finns att läsa på The Register.
http://www.theregister.co.uk/content/6/36227.html
http://www.theregister.co.uk/content/4/36128.html
http://www.theregister.co.uk/content/6/35993.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.