Annons

Att stänga trådar....

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Jag har varit medlem här i några år....brons några av dessa...
För min del har fotosidan främst tillhandahållit en väldigt bra annonsmarknad och det är idag den starkaste anledningen till att jag har ett konto här....Men Fotosidan har också tillhandahållit intressanta och informerande diskussioner om alltifrån himmel till h*l*e*e. Något jag uppskattat i olika grad under alla år.

Men efter att ha läst en tråd som handlar om Canons förmodade fall/förfall, vilket jag på vissa sätt kan sympatisera med och strax innan jag ska lägga till mina tankar om situationen få se att tråden är stängd så börjar jag undra om inte yttrandefrihetens begränsingar på Fotosidan.se är allt för begränsade. Så nu överväger jag att faktiskt lämna sidan helt. Ett inte helt enkelt beslut eftersom jag även i fortsättningen kommer behöva avyttra grejor när jag uppgraderar eller byter utrustning.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man överhuvudtaget kan vilja ta sig friheten att avbryta NÅGON diskussion i ett forum oavsett vad det handlar om....har man ett forum så har man och då får man vackert hantera det med avseende på hur folk uppför sig etc. Men att bara stänga diskussioner är i min världsåskådning helt oacceptabelt!

Vad känner ni andra?
 
Det är en vanlig missuppfattning att diskussionsforum i privat regi på något sätt skulle bindas av yttrandefriheten. Yttrandefriheten ger dig däremot full rätt att starta ett konkurrerande forum om du inte är nöjd med de som finns. I ditt eget forum har du full rätt att stänga trådar av godtyckliga anledningar.

För övrigt håller jag med föregående talare: Trolltrådar är meningslösa och bör stängas. Jag beklagar att du inte hann posta dina åsikter, men det är sånt som händer.
 
Jag förstår att man stänger en tråd om det förekommer olagligheter eller liknande, men att stänga en tråd bara för att diskussionen inte leder någonstans annat än i cirklar förstår jag inte. Om man blir upprörd över nonsensargumentation är det väl lika effektivt att ignorera tråden? Eller är en tråds blotta existens lika kliande som en sårskorpa som bara inte går att ignorera?
 
...har man ett forum så har man och då får man vackert hantera det med avseende på hur folk uppför sig etc.

Det var ju det moderatorn gjorde. Diskussionen blev alltmer meningslös, upprepande och aggressiv. Då är det vettigt att stänga tråden istället för att vänta på att det blir ännu värre så man tvingas varna eller stänga av inblandade. Imho.
 
Äsch, att hålla på och tjafsa med varandra över internet är rätt meningslöst.

Bra då att moderatorerna bryter, så att alla kan göra något vettigare.

Min tes är att de flesta som blir osams om foto över nätet, skulle trivas jättebra ihop om de träffades över en kopp kaffe istället.

Alla som gillar foto har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt.
 
Det första forum som jag började hänga på 2004 var soldf.com. Det är det hårdast modererade forum som jag har varit på och jag skulle önska att alla forum var lika väl modererade. Det har med forumets syfte att göra. Syftet är att dela och sprida kunskap. Diskussioner som inte bidrar till det tycker jag mycket väl kan stängas.
 
Helt rätt att stänga tråden trådskaparen är ett troll. Bra gjort afe dessutom får vi behålla Risedal ett tag till då:)
 
Helt rätt att stänga tråden trådskaparen är ett troll. Bra gjort afe dessutom får vi behålla Risedal ett tag till då:)


Håller med helt och hållet! Jag upplever det som att vissa debattörer ibland kan dras med i debattens hetta onödigt mycket och då, särskilt på fredag- och lördagkvällar av någon anledning, råka säga saker som leder till varningar, avstängningar osv. Tack vare afe kan vi även i fortsättningen få del av den djupa kunskap som finns hos många. Bra!
 
Vad känner ni andra?

Helt rätt i dessa fall.

Det måste vara ett svårt beslut att ta för en moderator att stänga tråden.

Det är mycket att ta hänsyn till.

Om man väntar för länge är risken stor att det hela går över styr och urartar helt och hållet. Tänk på att moderingen inte kan ske i realtid utan den kan ske när moderatorn har tid att läsa och reagera.

Hellre då stänga lite för tidigt än för sent.
 
Vi vill naturligtvis inte stänga några trådar, men ibland är det som sagt uppenbart att det spårat ur, och kommer att spåra ur än mer vilket kan leda till tråkigare följder för alla inblandade. Av den anledningen väljer vi ibland att stänga trådarna innan det går så långt. Några gånger har vi inte gjort det, och det har ibland fått som följd att medlemmar skrivspärrats tillfälligt och ibland tyvärr blivit helt avstängda.

Fotosidan är som de flesta andra forum inte någon demokratisk inrättning, utan de regler som gäller är de som fastställts av sajtens ägare. Det finns inte någon ytterandefrihet i den mening en del tänker sig, utan inlägg och trådar kan tas bort utan ytterligare förklaring - allt enligt de regler som alla medlemmar godkänner när de registerar sig.

Vi slänger givetvis inte ut några för deras åsikter - de som blivit avstängda har blivit det för att de inte följer FS regler och delar sina åsikter på ett sätt som inte stämmer överens med dessa regler. Exempelvis genom att inte föra diskussioner framåt, skriva inlägg som inte har med ämnet att göra, använda ett otrevligt språk eller gå till personangrepp. Ingen blir heller avstängd första gången man råkar bryta mot reglerna, utan varnas innan.

Det är tråkigt att såna här diskussioner ska behöva uppkomma, men det är likadant varje gång vi modererar lite hårdare än det som syns normalt. Idealet vore förstås att vi aldrig behöver moderera något alls, men tyvärr tror jag inte vi någonsin kommer dit eftersom det alltid kommer finnas folk som trollar i forumen eller på andra sätt inte håller sig till våra regler.
 
Jag är kanske lite äldre än genomsnittet här. Jag läser väldigt mycket på forumet, men orkar oftast inte skriva just på grund av det är så mycket meningslöst tjat mellan alla intressanta inlägg och genuina observationer.

Fortsätt moderera!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.