Annons

Att stänga av d50:s inbyggda blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

zlinnis

Medlem
Hejsan!
Enligt instruktionsboken skall man kunna hålla nere "blixtknappen" och sedan snurra på hjulet för att få fram olika alternativ för blixten, bla ingen blixt alls. Får dock inte fram detta, när kameran är i läge "M" eller "P" (de enda lägen jag egentligen använder), enda sättet är att gå in i menyn, välja pennan och där välja blixtläge "M". Endast då fälls inte blixten upp. Är detta verkligen det enda sättet jag kan stänga av blixten på?
 
Men blixten får du ju fälla upp manuellt i läge M och P, så det finns ju ingen anledning att stänga av den.

I AUTO och de olika motivprogrogrammet däremot så kan man ju stänga av den via ratten när knappen är nertryckt.
 
Min hoppar då upp automatiskt om jag inte stänger av den på sådant sätt jag beskrev i första inlägget. Även i M och P.
 
Riktigt skumt. Men men, det är väl bra att min inte gör det heller. Så länge kameran inte korrigerar några värden för att den förväntar sig blixt? Jag har ju trots allt ställt in någon funktion för att blixten skall vara på full effekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.