A.Styrlander
Medlem
"Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med?"
Mitt råd. Brinner man för någonting, - gå för det. Livet kanske inte blir lättare men det kan kännas mer angeläget än bara safea och tänka på trygghet. Mitt andra råd, försök kolla på andra sidan myntet. Inget problem att leva hand ur mun vid 25, 30 eller till och med 40. En dag kanske andra saker trycker på, som familjebildning, kanske barn, om man vill kunna välja sitt boende. Då kan "hand ur mun" bli ett helvete, räkningar ska betalas och barn kostar. Många som lever "fria liv" väljer också bort barn.
Sverige är ett fint land på många sätt, men det är knepigt att köra ett race vid sidan om, att välja ett alternativt liv. Allt bygger på att man ingår i systemet, följer du inte spelreglerna riskerar du att bli tex fattigpensionär. Ingenting man kanske tänker på som 30-åring?
Brukar tänka. Sverige är ett fantastiskt land att födas i, men tråkigt att dö i.
Men trots alla ups and downs,, gå för det vad det än är.
Visst är det så, jag gillar citatet. Väl formulerat, om än något dystopiskt
faktum är att jag alltid har varit lill-gammal som liten och det har suttit i hela livet så när jag var 18 så lade jag ner skateboardåkningen som jag tävlade i för att jag skulle bli vuxen och skaffade mig ett medelsvensson jobb. Adderade en enskildfirma (jag jobbade inom naturvård både som anställd men också privat). Men någonstans vid 25 gick jag in i väggen och jag tyckte då att jag kastat bort mitt liv på ”mallen” som jag ändå inte trivdes i och började komma tillbaka till mina rötter som konst, musik och fotointresserad. Jag började fota där vid 25 och har experimenterat med det mesta, fått en handfull bilder sålda och en publicerad av Pentax vars kameror jag använder själv.
Nu när jag är 30 så orkar jag inte Eva ett heltidsjobb och fota seriöst på sidan om. Har just gått ner till 50% för att utvärdera vad fan jag bör göra härnäst. 50% kommer man ganska långt på ändå iaf som singelhushåll och man har mycket tid att göra annat på. Idag så leker jag lite med journalistik tanken och fotar åt ett lokalt bageri och uppdaterar deras webbsida med dagliga bilder men också produktfoton med hela studioköret.
så jag har faktiskt rätt mycket fotografisk erfarenhet på 5 år och är bekväm med det mest förutom porträtt vilket jag aldrig pysslat med av någon anledning.
Men den främsta tröskeln för mig är att ta steget åt någon riktning lite mer helhjärtat.
Att ingå i systemet har jag alltid gjort hittills men inte socialt och det är väl lite där skon klämmer att man ska lämna det man blivit infostrad i. Man får tankar som ”kommer jag kunna ta mig tillbaka osv” men det är bara onödigt och dumt.
Tsck för ditt inlägg det var intressant att höra din syn på saken