iSolen.se
Guest
...
Har jag påstått jag är Nikonexpert? Nä långt ifrån, men jag eftersom jag älskar testa så kan jag en del allmänt om bilstabilisering. Om Nikons VR så länkade jag först till en sida på Nikon, läste inget om supertele eller att det var gammalt. Uppernbarligen var det de Nästa post var en fråga med utropstecken och frågetecken efter ordet Intressant.
Expert? Vem har sagt att du är det? Du ger råd om saker du inte har koll på. Stänger man av VR vid vanligt stativfoto får man fler skarpa bilder och det är precis detsamma som Nikon säger.
Du skrev förut något om en D800 så att du fotat med några VR objektiv var knappast konstigt men nu vet vi, du skriver bara utifrån andras erfarenhet och info på nätet, inte egen erfarenhet, du skrev tom att du inte vet något om Nikon VR. Om du inte ens fotar med Nikon...ja...?
Jag stänger såklart av IS som påpekat under vissa situaioner, men oftast i normala fotande på dagtid är den alltså ständigt på. Och jag rekommenderade ju IS även på tele på stativ med snabba slutartider, inte pga kvaliten utan pga sökaren. Förlorad kvalite kan inte jag med pixelpeeping se i sådan här situation. Eftersom du Ola sitter på Nikon och ser skillnaden bildkvalitetsmässigt mellabn VR på och av så skulle det såklart vara intressant för TS att se skillnaden. Jag hade kunnat posta Från min 6D och 200mm med 1/500s, men eftersom bilderna i stort sett kommer bli identiska så låter jag bli
Du verkar totalt ha missat vad som händer när det blir fel. Vi pratar inte om en gradskillnad, bilden blir rejält suddig, det behövs ingen pixelpeeping. VR ska stängas av vid stativfoto. Objektivet ska själv fatta det beslutet att stänga av VR om det sitter på stativ om du glömt det men räknar ibland fel. Dvs det blir inte en svag försämring utan bilden blir helt fel. VR är av eller på, du kan själv stänga av det eller så överlåter du till objektivet att fatta samma beslut.
Förstår du nu? Stäng av VR om du inte använder det.