Advertisement
ANNONS
Annons

Att skriva ut i A3/A4

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har försökt söka efter vilken upplösning som är acceptabel för att skriva ut A3 samt A4.

Eftersom jag i princip bestämt mig för en Minolta Dimage Scan Elite II som har en upplösning på 2820 är jag intresserad om det går att få bra upplösning på ett A3 med en sådan scanner. Enligt photoshop så är ett A3 3508x4961 pixels vilket är mer än scannern klarar. Blir det bra om man intepolerar?

Kom gärna med lite åsikter...

Du förutsätter alltså en upplösning av 300 ppi vilket är lite mer än vad du kanske behöver.

Din skanner klarar av att skanna in pixlar som räcker till A-3 med upplösning av 170 ppi.

Om du interpolerar upp till 200-225 ppi så borde det fungera rätt bra, beroende av bildtyp.

Personligen skulle jag inte intepolera en bild om det inte var extriör bilder med raka linjer.

Under 300dpi tycker jag iaf att bilden försämras märkbart. Jag försöker alltid hålla mig över. I A4 så blir det runt 295dpi med min skrivare. Sedan kan man montera bilden i en paspertou(??, lär mig aldrig att stava till det j-la ordet) och slutligen sätta i ram i A3-storlek. Blir troligen en väldigt tjusig tavla beroende på motivet förstås.

Mvh
Maverick

Passpåtån ?? :D

A4 i A3 ram ? Väldiigt stooor passepartou.

Känns som Canons FS4000US är en väldigt bra utmanare till Scan Elite II:an. För att jämföra korrekt så får man ju lägga till kostnaden för APS adaptern till Scan Eliten.. (även om man inte använder den) så blir priset samma.Med en 4000US kan man skriva ut stooort.
45x30cm närmare bestämt...gäller bara att ha en skrivare som klarar av det :p

Bilder som scannas för att hålla i A3 behöver inte 300 dpi. En bra fotoskrivare klarar sig med 200-250 dpi. Det syns ingen skillnad i kvalité. Ska man exempelvis trycka bilden (offset) med 133 linjers raster krävs det att bilden är på ca 266 dpi, men som sagt med skivare är principen en annan. Jag har själv interpolerat bilder från diascanner upp till A3 med mycket bra resultat.

Nu är ju min skrivare några år men det är iaf en HP970Cxi vilket var bland det värsta i HPs sortiment(bläckstråle) när jag köpte den för ett par år sedan.
Där är det märkbar skillnad mellan 250dpi och 300dpi utskrifter.

/Maverick

Vad jag tror Mats vill ha sagt är att om man trycker ut på A3 så blir betraktningsavståndet längre och därmed behöver man inte ha 300 dpi. Men detaljer i bilden blir ju inte bra om man kollar lite närmre på bilden.

Men i ett översiktsläge funkar det nog med en 240 dpi kanske.. 240x12"x240x17" = 2880x4080 pixlar och en Dual Scan eller Elite Scan ger ungefär 2820x4230 pixlar från ett 35mm.

Jo, kanske det. Men ett vanligt betraktningsavstånd för mig är väl ca 40 cm på tavlor upp till A4 i storlek. Det är klart att man kan hänga bilderna bakom soffan men då kanske man inte ser detaljerna heller beroende på motiv.

/Maverick

Interpolering betyder i det här sammanhanget att man förstorar bilden elektroniskt, man gör den större mätt i antal pixlar. Men men gör det inte rakt av genom förstoring av pixlar utan genom att identifiera former och strukturer och fylla på med pixlar mellan dem när man drar upp storleken.

Interpolering tillför inte information men gör att man upplever bilden som skarpare när man skriver ut den i stort format. Funkar bra med vissa motiv, sämre med andra.

Kan ju tillägga att det kan skilja ganska mycket mellan olika interpoleringsprogram hur bra resultatet blir ;)

Rent praktiskt... Hur gör man i tex Photoshop?
Är ultranybörjare på Photoshop men vill ju ta chansen att lära mig mer.
Tack

I photoshop går du in i menyn Bild (Image) > Storlek på bild (Image size) och anger nya pixeldimensioner. Rutan "Ändra bildupplösning" skall vara ikryssad och Bikubisk interpolering vald.

Precis som Kim säger finns det program som är duktigare på detta än Photoshop. T ex Genuine Fractals och Panorama Tools.

Som jag skrev tidigare har jag inte upplevt någon större skillnad mellan 250 dpi och 300 dpi. Anledningen till att jag testade sänkningen var genom skivarleverantörens rekommendationer. Man menar att ca 250 dpi räcker och blir över. Möjligen kan det vara olika krav på olika skrivare. Det jag nämner gäller epson photo EX och 1290.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar