ANNONS
Annons

Att selentona film/negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Jag har inte rutinerad på att selentona film än!.. Stoppar man negativet direkt efter fixbad in i selenbad (1+19 el. 1+29 vatten)? Blandas badet med HCA som det görs med papperskopia, eller utan HCA?
Sist fick selentoner byta färg inom några timmar
från ljuslila till svart!!!
Tackar på förhand,
Affan

Har själv endast selentonat negativ för att öka kontrasten och då behövs betydligt högre koncentration (max 1+5) än annars. Tiden i tonaren blir också längre (upp mot en halvtimme för att få mest effekt). Har aldrig använt HCA i selentonaren utan endast spätt med vatten då jag har dålig erfarenhet av detta vid toning av papper (blev färgstick i basen). Funkade bättre med HCA-bad och därefter ordentlig sköljning, innan toningen. Negativet liksom kopian bör vara helt fria från fixrester när de tonas. Men hur det funkar blandat med HCA får de som kan det bättre upplysa om. Riklig sköljning efter toning också att rekommendera.

Om papperskopia är tort och selentonas då behövs det inte HCA-lösning. Men om kopian tonas direkt efter fixering, då är det säkrast att blanda selen med HCA-lösning i 25 ml selen + 975 ml HCA, enligt
boken "Mörkrumsteknik" av Andersson och Oswalds...
När det gäller film toning, finns det ingen tydlig
beskrivning, inte på Kodaks web sida heller!
Första gången sköljde jag filmen efter fixbad några minuter + ytterligare HCA-skölning och sedan stoppade jag filmen in i selentoner blandat med HCA-lösning (1 selen + 19 HCA lösning) i 4-5
minuter. Ändå vet jag ej om jag har gjort rätt. Syftet med selentoningen för mig var det inte att höja kontrasten utan ge skyddseffekt till filmen..
Affan

Om du efter fixering både HCA-badade och sköljde filmen ordentligt tror jag inte du behöver blanda selenet med HCA utan bara vatten. Sedan kort sköljning samt ytterligare ett HCA-bad efter selentoningen följd av ca20 min sköljning. Spädningen på ca 1+20 lär säkert räcka för hållbarhetstoning. Säkrast är att prova sig fram med oviktiga filmer först så att inget oförutsett förstör filmen.

Vad gäller kopiorna så behövs heller ingen HCA-lösning ihop med selenet om den är ordentligt sköljd och fixrestfri (ev också HCA-behandlad före sköljningen) dessförinnan. Det viktiga är att inga fixrester finns kvar vid toningen, annars kan det ge upphov till stick i basen. Jag fick ofta problem med det när jag tonade bilder direkt efter fixeringen i HCA-utspådd selentonare enligt den metod som beskrivs i "Mörkrumsteknik" och har sedan dess aldrig använt det förfaringssättet utan sköljer kopian ordentligt innan toningen istället.

Tack så mycket Nils, för dina värdefulla råd.
vh/Affan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar