Annons

Att sälja bilder till en journalist....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har fått ett erbjudande där jag ska sälja bilder till en journalist som arbetar för Socialstyrelsen. Mina bilder ska användas till en folder & även webben.
Jag ska tillsammans med journalisten åka ut på olika ställen & fota. Vet ej tidsmässigt hur lång tid detta kommer ta. 1-2 dagar kan jag tänka mig.
Urval av bilder ska göras efter, men inte någon direkt bildredigering då bilder & text vidare ska lämnas iväg till en annan som ska sätta annan allt.

Hur skulle ni ta betalt & hur mycket känns lämpligt?
Per timme/ per bild mm mm

Har kollat på SFF:s prisguide, men tycker det är svårt att utläsa inom vilket forum detta ligger, redaktionella uppdrag, kommersiella??
995:-/h eller 1500:-/h plus att de får betala per bild.......?????
Tar ni 40:- i reseersättning?

Väldigt väldigt tacksam för svar
 
Är det en journalist inblandad så bör det handla om redaktionell användning av bilderna. Särskilt som Socialstyrelsen är involverad.


Annars låter det ju som att det är ett uppdrag. Då tar man betalt per dag/timme.
Tänk också på att inte släppa ifrån dig upphovsrätten hur som helst.
 
Om han gör jobbet för Socialstyrelsen låter det som ett kommersiellt uppdrag … eller?
Är det för en folder är det inte redaktionellt.

Tar man betalt per timme, tycker inte jag man ska kräva betalt per bild också. Du har uppdraget att dokumentera under en viss tid och det är den du tar betalt för … Tycker jag.
 
Om han gör jobbet för Socialstyrelsen låter det som ett kommersiellt uppdrag … eller?
Är det för en folder är det inte redaktionellt.
.

Det är ju inte formen på publikationen som styr om det är kommersiellt eller redaktionellt. Det är innehållet.
Personligen har jag svårt att se vilket kommersiellt uppdrag en tillsynsmyndighet som Socialstyrelsen skulle ägna sig åt.
 
Det är ju inte formen på publikationen som styr om det är kommersiellt eller redaktionellt. Det är innehållet.
Personligen har jag svårt att se vilket kommersiellt uppdrag en tillsynsmyndighet som Socialstyrelsen skulle ägna sig åt.

Håller med dig, men förstår inte riktigt hur det skulle spela roll för arvodet om publikationen är redaktionell eller inte.
 
Det var bara ett svar på den inledande frågan om hur TS hittar rätt i "djungeln" av kategorier i SFF:s prislista för att komma fram till ett skäligt arvode.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.