Annons

Att resa med Dakine Reload som handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har en Dakine Reload, men har inte rest utanfr landet med ryggan ännu. Jag undrar om det är någon som vet om det är OK att resa med en Dakine Reload-ryggsäck som handbagage när man flyger?

Måtten är: 51cm x 33cm x 28cm (46 l) ..vilket känns som om det är övre gränsen. Samtidigt måste man ju kunna flyga med sin kamerautrustning som handbagage. Ni kan ju tänka er om man checkar in det...

Vad gör man om man INTE får ha med ryggan som handbagage. Har ni några konstuktiva förslag, eller någon där ute som kanske har praktisk erfarenhet?

Hur gör yrkesfotografer?
 
Den lär inte gå som handbagage nä...

Yrkesfotografer ja.. de har väl de viktigaste i en liten rygga/väska och resten i en stålkoffert eller nåt...

Kanske en liten Toploader eller mindre väska att förvara hus och en-två gluggar i och resten i Dakinen..?
 
1) Vet du om man får man ner en EOS 30 + batterigrepp i en Top Loader?


2) Jag letar efter någon väska/Top Loader/något som kan funka som komplement till Dakine Reload. Vet du någon du kan rekommendera? Någon som får plats med kamera + grepp + 2 extra objektiv... minst ett extra...


3) Menar du Jesper att du skulle skickat "resten" av utrustningen i Reload:en som du hade checkat in?
 
Jag har en Lowepro Toploader AW till min EOS 1N HS (booster) och oftast mitt 70-200/4L på. Har du två mindre gluggar gå det ju bra.

Titta in på www.lowepro.com

Japp.. bara man ser till att det är försäkrat så... Har man kameran och två gluggar så reder sig semestern ändå ju.
 
Har inte den väskan i sig men rest ganska mycket med kamerautrustning.

Brukar resa med en smockfull Lowepro nature.
Brukar väga sisådär 20-25kg.

Oftast bryr de sig inte nämnvärt om att kolla handbagaget.

Tre gånger har jag haft lite strul.

Direkt efter 11 september. Skulle hem från Malta. Visade att det var kameragrejer och log lite trevligt = ingaproblem!

Grekland. Visade kameragrejerna leende och lite småprat = inga problem.

Hem från Kenya. OJOJ lite struligt. Räckte inte med leende utan tvingade tjejen vid disken att skriva ett intyg att allt skulle komma fram i helt skick och utan att något fattades. = Det blev lite rabalder men fick sedan med mig 23kg handbagage in på flyget.


Bry dig inte så mycket om storleken utan koppla på stor charmen istället:)
 
En väska som kan komplettera ryggan är Lowepro Nova 4. Den är såpass liten att det inte är några som helst problem att få med som handbagage. Ändå är den rymlig, jag brukar knö ner följande:
EOS30 med batterigrepp och standardzoom
sigma 70-200/2.8
2X extender
50/1.8
Film och filter.
Osså resestativet också förståss (dryga metern utfällt)!

Och då är de mesta prylarna lättåptkomligt packade.

Blir mycket säljsnack det här, men faktum är att Novan i princip har ersatt min rygga i alla sammanhang utom just naturutflykter.
 
Jag brukar normalt resa med en Tamrac 750 eller en 604, dessa har aldrig get mig några problem.

Dock när jag var till Kenya december 2001 hadde jag med mig min Tamrac 777. Vid inchekningen på Arlanda, yvindage dem mig att väga den (den vägde 12kg, max handbagade är 10kg). Efter lite diskutterande var det OK för mig att ta med mig den på flyget.

-- Nicke

Tamracs produkter finns på www.tamrac.com
 
tobias.o skrev:
En väska som kan komplettera ryggan är Lowepro Nova 4. ... jag brukar knö ner följande:
EOS30 med batterigrepp och standardzoom
sigma 70-200/2.8
2X extender
50/1.8
Film och filter.
Osså resestativet också förståss (dryga metern utfällt)!

Och då är de mesta prylarna lättåtkomligt packade.

Glömde blixten, en 550EX får plats också.
 
Jag har flugit två gånger med en akustisk gitarr samt en normalstor ryggsäck med kameragrejor och bärbar dator i, har inte varit några problem. Det vägde kanske inte över 10 kg? (jo, det måste det ha gjort). Men en sak är säker, det var rätt skrymmande.
 
Allt fler flygbolag använder "Lådan" vid incheckningen.
Dvs det finns en trälåda med max handbagagestorlek invändigt.
Om ditt handbagage går att pula ner i lådan får du ta med det ombord, enkelt o omöjligt att säga emot.
 
Visst går det att säga imot:)

Att väskan av ett eller andra skäl inte passar i lådan har av mina erfarenheter inte så stor betydelse. Visar man upp sin dyra och ömtåliga last brukar det aldrig bli problem. Vad tusan skall man göra?
Checka in ömtålig utrustning för xxx tusenlappar?
Eller lämna väskap på flygplatsen?

Är det inte en 150liters super väska du har med dig så tror jag du klarar dig bra utan större problem:)
 
Gitarren gick inte ner i lådan, det gick bra ändå!
Det gjorde inte ryggsäcken heller för den delen.

Enligt ovanstående länk så står det också:

"Obs: Man får inte checka in stöldbegärligt gods. Flygbolagen ersätter inte eventuella förluster av stöldbegärligt incheckat gods."

Kamerautrustning brukar klassas som stöldbegärlig.

En annat ställe där det bör finnas information om detta är: http://www.lfv.se/
 
Senast ändrad:
Efter 11 september så har ju allt sånt här blivit mycket kinkigare. Det finns en maxvikt och ett maxmått på handbagage. Utöver detta kan man ta med personliga saker som en jacka, en bok och lite annat smått.

MEN. Eftersom kameror anses stöldbegärliga så är det inte så smart att checka in utrustningen. Risken är att man inte får ut ersättning om den blir stulen.

Läste detta på Vividlight

And if that fails? When all else fails just smile, and say "OK, but I am going to need to declare excess value, and I need the baggage insurance receipt before the bag is out of my possession."

"Gate agents do not have these forms, nor are they equipped to run a credit card. And they cannot refuse this request, as this is in the airlines' "tariff" rules. So now the agent is looking at delaying the flight for 15 minutes to process your insurance, unless the agents and flight attendants are morons, which is possible, they just aren't going to do this. At this point they WILL find a place for your camera bag. And if it really is not your day, and you get someone who insists on checking your bag, and not letting you purchase insurance, get a name and employee number, and ask to see a supervisor. This is no longer a baggage issue, as the agent has violated the tariff rules. You are covered."

http://www.vividlight.com/articles/715.htm
 
Jag har en Dakine Reload, och har rest med den som handbagage både till och från Miami, utan några som helst problem.

Att dom sen inte släppte in mig i landet berodde nog inte på att handbagaget var för stort ;)

Tillägg: Innan September 11 var det inte lika kinkigt. Jag har flugit till Washington DC med över 20 knivar och sylar i handbagaget. Även total övervikt, då väskan vägde 25 kilo (den var full med sådana ringar som man gör ringbrynjor av, plus knivarna).

Det var bara att koppla på storcharmen.
 
Senast ändrad:
gbjerne skrev:


Bry dig inte så mycket om storleken utan koppla på stor charmen istället:)
Det är sant. Tjejerna vid incheckningen tycker nog inte heller att storleken har nån betydelse :)

Skämt å sido.
En gnällig tant på Kastrup började lipa över mitt handbagage när jag skulle till spanien. Jag tog upp videokamera, Canonkamera och hängde på mig över halsen. Sen tog jag gluggarna i fickan på jackan. Efter det så tryckte jag ner kameraväskan med lite våld i hennes löjliga lilla låda. Alla som var runtomkring började skratta och gnälltanten blev toksur men släppte igenom mig. Väskan gick ju ner i lådan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.