Annons

Att lagra bilder på resa.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Hej på er
Vad ska man ha för att lagra bilderna på en längre resa.
Ock en kortare resa.
Skulle kunna klara mig på ett dagligt fotojobb med att spara ca 4 gig.
Och när jag är i andra länder ca 20 gig.
Vad om man ser till det minimala funkar att både få ur kameran (nikon D100-D200 och en Canon A95) och sen få fram på en dator. Att göra det enkelt utan en massa obegriplig datakunskap.
Vet inte alls hur det funkar.
Vilken funkar enklast och i så fall hur.
Mvh/-Anders

CompactDrive PD70X är väligt populär. Själv tänker jag vänta och se hur den nya CompactDrive MD80 blir.

Det är en bärbar hårddisk med inbyggd kortläsare som drivs av batterier. Du stoppar in minneskortet, den tankar automatiskt över bilder samt verifierar dom. Tar ett par minuter för 1Gb. Sen är det bara att formatera om kortet (i kameran) och fortsätta fota.

IngemarO skrev:
...Nya MD80 använder Li-ion batteri BL-5C. Har ett sånt i min mobil och tycker inte att det räcker så länge...
Nej det har tydligen ändrat på sig, det blir vanliga AA-batterier i den iaf: (från CompactDrive.com)

Powered by 2 x AA Battery or via USB Port, the MD80 does not lock users into a proprietary battery system. The MD80 is also an intelligent fast battery charger; it can fully charge 2 pcs of 2500mAh NiMH rechargeable AA batteries in approximately 4 hours. A battery charging state indicator will appear when the batteries are charging and a successful indicator will be shown after charging is complete.

Antagligen därför den har dragit ut på tiden, omdesign av batteridelen.

Glömde att nämna att MD80 även spelar mp3/wma. Smidigt att slippa ta med sig iPoden och dess laddare på långresan.

Tack alla för att ni hjälper.
Den var slutsåld så man får väl vänta ett tag.
Mvh/-Anders

Senast ändrad:
Tror faktiskt Dustin säljer PD70X oxå.. Å dom är lika billiga som om man beställer från utlandet om man räknar till frakt å saker.. ca 1800 för en 40GB variant.

Jobo

Hej
Jag använde en JOBO Giga mini 40Gb från Sc.foto.
Fungerade jättebra för syftet att lagra bilder på resan. Hemma använder jag den som backup för bina bilder.
Mycket lagring för pengarna var viktigast för mig.
/Jonas

Bara en påminnelse, saken son kan hända. Jag förlorade alla mina bilder jag hade tagit en helg (cirka 800) eftersom bårbar Archos Gmini gick sönder. Nu jag har inte köpt ny utan istället har flera minneskort. Viktigaste orsaken är förstås att jag vill inte förlora bilderna igen men också att för mig det var ganska dyrt att äga apparat som kostade över 3000 kronor och funkade exakt 13 månader. Och förstås ingen kompensation eftersom garantitiden hade precis gått ut. Njaa, är fortfarande lite bitter och besviken och kan inte rekommendera Archos för någon...

Mejlat igen till Zebramedia och fick det här svaret...

"När PD70X åter kommer i lager {2 veckor) så kommer du se att även priserna har ändrats och vara till fördel för PD70X mot Hyperdrive 80"

Ingemar...

Jukkah skrev:
Bara en påminnelse, saken son kan hända. Jag förlorade alla mina bilder jag hade tagit en helg (cirka 800) eftersom bårbar Archos Gmini gick sönder. Nu jag har inte köpt ny utan istället har flera minneskort. Viktigaste orsaken är förstås att jag vill inte förlora bilderna igen men också att för mig det var ganska dyrt att äga apparat som kostade över 3000 kronor och funkade exakt 13 månader. Och förstås ingen kompensation eftersom garantitiden hade precis gått ut. Njaa, är fortfarande lite bitter och besviken och kan inte rekommendera Archos för någon...

Det är lika stor eller liten chans att hård-disken går sönder i en Compact Drive, Archos eller liknande som i din dator. Men köper man en vanlig disk på Dustin eller andra liknande företag så får man oftast 3 eller 5 års garanti på hård-disken. Vill man vara helt säker på att aldrig förlora en bild så får man givetvis ha dem på mer än en disk. Eller mer än ett minnes-kort för där kan du också förlora bilderna givetvis.
Var det bara disken som gick sönder kan du ju sätta in en ny så fungerar den igen. Var det själva enheten så har du ju inte förlorat bilderna utan de ligger kvar på hårddisken

Ett tips kan ju vara att ha både flera CF-kort samt en portabel HD-enhet. Tex ha ett 1 el. 2Gb-kort som du använder och tankar över till HD:n med jämna mellanrum men samtidigt ha ett extra 2- el. 4Gb kort som man använder sporadisk och fyller upp under resans gång (man låter alltså bilderna ligga kvar här hela tiden). På så sätt slipper man förlora allt om något av medierna går sönder.

Anledningen att PD70X/HD80 kommer att sjunka i pris de närmaste veckorna lär vara för att MD80 ska komma i början av april.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar